
Skandal u Galeriji Ufici: Čiji je Mikelanđelov avatar?
NFT verzija umetnikove "okrugle" slike s prikazom Svete porodice prodata je jednoj gospođi iz Rima za 240.000 evra

Neki od najznamenitijih italijanskih muzeja odlučili su da, zbog finansijskih gubitaka tokom pandemije, svoje blago ponude u digitalnom obliku.
"Ne radi se o uobičajenoj vrhunskoj kopiji napravljenoj u kineskim laboratorijima, već DAW-u (Digital Art Work), avataru originala. Gospodo, katalog je sledeći: Mantegna, Rafael, Karavađo, Ticijan, Botičeli, Bronzino, Leonardo, Mikelanđelo i mnogi drugi majstori na kojima nam svet zavidi i koji se sada mogu dobiti (po visokoj ceni) kao duplikat", objavio je senzacionalno italijanski Corriere della Sera o događaju koji je, kako je u prvi mah izgledalo, trebalo da zauvek promeni tržište umetnina, kao i način poslovanja svetskih muzeja, ali koji je u međuvremenu postao predmet žustrih debata u Italiji.
Galerija Ufici/Profimedia
Led je probila Galerija Ufici sa Mikelanđelom, odnosno njegovim čuvenim delom poznatim pod nazivom "Tondo Doni" (Sveta porodica) koje je slavni umetnik naslikao između 1506. i 1508. godine, i jedino je njegovo delo u Firenci.
NFT verzija Mikelanđelove "okrugle" slike s prikazom Svete porodice prodata je jednoj gospođi iz Rima za 240.000 evra, koja je ovo delo kupila svom suprugu, inače strastvenom kolekcionaru, kao poklon za njegov šezdeseti rođendan.
- Svaki put kad bismo posetili muzej, pitala bih ga: „Šta bi želeo? U Firenci je uvek stajao ispred te slike. Kada sam saznala za ovu briljantnu inicijativu, nisam dvaput razmišljala. Rođena sam sa mobilnim telefonom u ruci, a mogu se uzbuditi i pred ekranom, kao u ovom slučaju. Važno je šta vidim u radu, bez obzira na medij. Dakle, slika je prenosiva bilo gde, bez previsokih troškova i dopuštenja nadzornih organa, bez straha da će oštetiti. A onda, veličanstvenost tog sjajnog ambijenta, sastavnog dela slike! Imati ovo remek-delo u svom domu je bez premca - izjavila je dotična gospođa.
Slika "Sveta porodica", Mikelanđelo/Profimedia
Muzej je prihod podelio sa kompanijom Cinello koja je patentirala novi način izrade digitalnih faksimila poznatih slika. Kako ističu u toj kompaniji, njihova digitalna umetnička dela proizvedena su u dimenzijama originala, potpuno su jedinstvena i nemoguće ih je ukrasti, a svaki komad dolazi s potvrdom o autentičnosti koju je potpisao Eike Schmidt, direktor Galerije Ufici.
Schmidt govori o ovom DAW delu ne kao o klonu, već o "prevodu" originala u tehnologiju.
- Ovakve prodaje doprineće finansijama muzeja. To nije promena smera u smislu prihoda, to je dodatni prihod. Ali, za stvaranje takvog tržišta treba vremena.
Profimedia
Prodaja je realizovana prošle godine, ali je vest o tome tek nedavno objavljena i izazvala je različite reakcije. Mnogi su izrazili negodovanje zbog rasprodaje velikih umetničkih dela. List La Repubblica postavio je pitanje: "Ko je vlasnik Mikelanđelove „Svete porodice?“, „Ko ima zakonska prava na ovo delo?“, „Ako kupac ikad odluči da izloži sliku, može li to da učini bez dopuštenja Uficija?“, „Da li rizikujemo da izgubimo kontrolu nad svojim nasleđem u vremenu kada se sve više krećemo prema metaverzumu?". List dodaje da su ministri italijanske Vlade takođe izrazili zabrinutost zbog sporazuma poznatog firentinskog muzeja s kompanijom Cinello, koji je potpisan 2016. godine. Ali, kako ovih dana izveštava The Art Newspaper, taj ugovor izgleda ipak više nije na snazi.
Profimedia
- Partnerstvo s Cinellom trajalo je pet godina i isteklo je u decembru 2021. Za to vreme, kompanija je imala pravo da izrađuje NFT dela koja su bila deo dogovora. Međutim, napravljen je samo „Tondo Doni" - rekao je zastupnik Galerije Ufici. Takođe, u članku se prenosi podatak objavljen na web stranici ArtTribune kako je muzej zaradio svega 70.000 evra od prodaje. 140.000 iznosila je zarada (zajedno s kompanijom Cinello), a ostatak plaćene svote otišao je na produkciju dela.
Zbog brojnih prozivki na kraju su se oglasili i iz Galerije Ufici:
„Da li rizikujemo da izgubimo kontrolu nad svojim nasleđem... U stvarnosti, postojeći zakoni daju tačne i precizne odgovore na ta pitanja mnogo pre izuma dotične tehnologije... Prava, povezana sa delima, se ni na koji način ne otuđuju, izvođač nema pravo da koristi slike za izložbe ili druge neovlašćene upotrebe, a imovina ostaje čvrsto u rukama Italije."
Mikelanđelo Buonaroti/ Profimedia
Pored toga, naglašavaju kako "muzej nije prodavao ništa osim upotrebe slike“, ističući da je „netačno reći da je muzej prodao kopiju Tonda".
Reakcije su stigle i iz kompanije Cinello:
"Želeli bismo da preciziramo da Cinello ne prodaje NFT, već DAW® (Digital Artwork). Naša patentirana tehnologija (registrovana u Italiji, Kini, Americi i Evropi), omogućava digitalizaciju umetničkih dela naših partnerskih muzeja kako bi se osigurali novi izvori prihoda".

Naglasili su i kako Cinello nema isključiva prava na javne muzeje.
"Sva prava na umetničko delo ostaju muzeju koji poseduje original. Mi stvaramo novo pravo povezano sa našim patentom, a to je DAW®. Kolekcionar koji kupuje DAW® po ugovoru ga ne može izlagati na javnim izložbama, delo je upotrebljivo samo za privatnu upotrebu. DAW® su stvoreni upravo kako bi zadržali kontrolu (koja ostaje u rukama Cinella i partnerskih muzeja), a ne da rasprše baštinu u digitalnom svetu."
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari