
Depesija, paranoja, heroin i tajanstveno stopalo: Ko je bio Crni Pikaso (FOTO/VIDEO)
Iako se njegov život završio daleko pre nego što je zaista i počeo, američki umetnik Žan-Mišel Baskijat ostavio je veliki opus, koji je danas izuzetno cenjen

Živeo je kratko ali je ostavio ogroman uticaj na svet umetnosti. Baveći se pretežno društvenim pitanjima svog vremena, Žan-Mišel Baskijat stavljao je u prvi plan mnoge kontradiktornosti 20. veka. Na kraju, fatalni spoj mladosti, talenta, poročnosti i slave, u jednom trenutku okrenuo se protiv njega.

Žan-Mišel Baskijat bio je jedan od onih ljudi koji su još odmalena znali šta žele da budu i nikada nije odustao od toga. Tokom svoje burne i teške mladosti jedina stvar koja se konstantno provlačila kroz njegovu svakodnevicu bila je umetnost.
Majka i jedna knjiga
Susret sa umetnošću Baskijatu je omogućila majka Matilda koja ga je kao sasvim malog dečaka odvela u muzej Menhetn, a kasnije mu je kupila juniorsku godišnju kartu za Bruklinski muzej umetnosti. Sa osam godina udarila su ga kola na ulici i bio je ozbiljno povređen. Kako bi ga razveselila, majka mu je u bolnicu donela knjigu “Grejova anatomija” koja će na budućeg velikog slikara ostaviti snažan uticaj.
Porodičnu sreću kvari razvod roditelja. Majka biva primljena u psihijatrijsku bolnicu, a ostatak porodice počinje da se seli u potrazi za boljim poslom. Zbog lošeg odnosa sa ocem, Baskijat prvi put beži od kuće kada mu je bilo 15 godina. Tada su živeli u Portoriku. U Njujork se vratio 1976. godine.
Život na ulici
Potpuno izgubljen, Baskijat živi na ulici, a posle jednog hapšenja biva vraćen ocu na staranje, ali vrlo brzo opet napušta porodični dom. Na kraju neće završiti ni školu već će i nju napustiti, samo godinu dana pre mature. Zahvaljujući neverovatnom talentu mladi umetnik u ovom periodu počinje da živi sa prijateljima i prodaje svoje crteže. Talenat mu je omogućio da preživi bez ičije pomoći.
Prvi veliki uspeh
Tokom sedamdesetih godina 20. veka Baskijat se orjentisao na grafite koje je crtao na zidovima i vagonima zajedno sa svojim drugom Dijazom. Potpisivali su se kao “SAMO” (“Same old shit”). Prvi veliki uspeh desio mu se osamdesetih kada je izlagao svoje radove na grupnoj izložbi u Njujorku koja se zvala “Tajms skver šou”. Nakon toga, 1981. godine otvaraju mu se vrata poznate galerije “Anina Nosei” zahvaljujući kojoj dobija prostor za svoju prvu samostalnu izložbu.
Izložba je bila dobro prihvaćena zbog njegovog autentičnog stila. Njegove slike bile su spoj reči, fraza, zagonetne simbolike i figura koje su privlačile pažnju. Pojava Baskijata na umetničkoj sceni osamdesetih godina podudara se sa pojavom neoekspresionizma koji, između ostalog, karakterišu grub proces izražavanja, a sama Baskijatova umetnost nije se mogla bolje uklopiti. Iako se u jednom trenutku potpuno prebacio na slikarstvo, zadržao je svoj karakterističan stil improvizacije.
Saradnja sa Endijem Vorholom, pomogla je njegovoj slavi jednako kao i Vorholovom poslu. Stvorili su niz zajedničkih slika, tako što je jedan završavao rad drugog, a ovo im je donelo i pozitivne i negativne kritike.
Stopalo
Do 27. godine Baskijat je naslikao više od hiljadu slika i dve hiljade crteža! Ipak, njegova dela nikada nisu bila bez dubljeg značenja, bilo da su govorila o brojnim društvenim pitanjima ili su se neprestano odnosila na različite knjige koje je čitao ili znanja koja je stekao tokom svoje karijere. Afričko-karipski koreni često su uticali na to da Baskijat kritikuje politiku kolonijalizma i rasizma na svojim slikama, crtežima i poetici. Takođe, bio je snažno pod uticajem knjige “Grejova anatomija” koju je čitao kao dete, kasnije prikazujući studije anatomskih elemenata u mnogim svojim delima.
Jedan od čestih motiva na njegovim radovima bilo je stopalo, koje je prikazivao u više navrata, čak i u sklopu iste slike. Sopstvenoj studiji anatomije, često je pridodavao i istorijske, pa čak i religijske reference. Njegova dela karakteriše snažna dihotomija i spoj nespojivog. Tako često vidimo i tekst i sliku kao i mešavinu istorijskih i savremenih elemenata. Njegov karakterističan narativ prikazuje bogatstvo naspram siromaštva. Baskijatovi primitivni elementi često imaju misteriozno i skriveno značenje, što dodatno doprinosi gotovo magijskoj atmosferi njegovih slika.
Smrt od predoziranja heroinom
Sudeći po neverovatno dobrom početku, kritičari su predviđali dugu i bogatu karijeru mladom umetniku. Zbog astronomskog uspeha i sličnosti u stilu, kritika ga je prozvala “Crni Pikaso”. Međutim, postojala je jedna slaba tačka na putu slave i upravo ona je zaustavila Baskijatovo kreativno stvaralaštvo i značajno uticala na njegovo socijalno ponašanje. U pitanju je bilo njegovo mentalno stanje.
Profimedia
Smrt velikog prijatelja Endija Vorhola bila je teška za Baskijata, koliko i spoj narkomanije i depresije od koje je bolovao. Sve to bilo je začinjeno paranojom koja ga je potpuno isključila sa umetničke scene. Njegovo putovanje na Havaje 1987. godine bilo je pokušaj bekstva od problema, ali nažalost, nije urodilo plodom. Vratio u Njujork 1988. godine i 12. avgusta umro od predoziranja heroinom u svom slikarskom studiju. Imao je samo 27 godina.
Neverovatna vrednost njegovih dela
Iako se njegov život završio daleko pre nego što je zaista i počeo, američki umetnik Žan-Mišel Baskijat ostavio je veliki opus, koji je danas izuzetno cenjen i tražen, što za posledicu ima neverovatno visoku vrednost njegovih dela. Na aukciji 18. maja 2017. godine jedna njegova slika prodata je za 115.500.000 dolara, prenosi Istorijski zabavnik.
Bonus video:
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari