
Neverica, pobožna tišina i suze u publici: Nenad Jezdić o čuvenoj monodrami "Knjiga o Milutinu" (FOTO)
Za ovu predstavu se konstantno traži karta više

- Monodrama "Knjiga o Milutinu" sa Nenadom Jezdićem, rađena prema romanu Slobodana Danka Popovića, u režiji Egona Savina premijerno je odigrana tačno pre dve godine u pozorištu Zvezdara teatar, a pre dve dana doživela je i 150. izvođenje.
Za dve godine monodrama je uspela da dobije brojne pohvale od publike, ali i kolega i vodećih ljudi iz pozorišta, a Nenad Jezdić nagrade.
Promo / Zvezdara teatar / Jakov Simović
U romanu iz 1985. godine predstavljena je istorija Srba, od Sarajevskog atentata na princa Ferdinanda, do nekoliko godina posle Drugog svetskog rata. Knjiga je imala čak 40 izdanja i prodata je u 500.000 primeraka, i predstavlja jednu od najznačajnijih dela srpske književnosti antiratne tematike.
Istina je njegova jedina vera
- Milutin je zagovornik istine, a istina je njegova jedina vera i poznanje. Njegov brat blizanac, pobunjeni Mikan besni iz teksta Duška Kovačevića "Sveti Georgije ubiva aždahu", kaže: „Ja sam verovao samo u ono što sam mogao da dodirnem, a to su moji bližnji i duvari moje kuće”. Neko reče da „kad izbije rat, prva pogine istina - kaže Nenad Jezdić.
Kako ističe "Knjiga o Milutinu" je u Egonovom tumačenju isključivo istinska antiratna drama.
Promo / Zvezdara teatar / Nikola Vukelić
- Naše jednovekovno samoobmanjivanje i laž o tome da se heroj i junak svoje otadžbine i svog naroda postaje tako lako, prostom žrtvom i banalno, doživljava fijasko posle ove predstave i jednostavno nestane.
Shvatio sam to promišljajući o Milutinu i u njegovo ime, politici zaborava prepušteni smo sopstvenom površnošću ili nečijim realnim politikanskim promišljanjem. Iz njenog nestajanja rađa se kultura sećanja, kako nedavno reče jedan istoričar - smatra Jezdić i dodaje:
Promo / Zvezdara teatar / Nikola Vukelić
- Kultura i ideja je, danas i oduvek, neophodna našem narodu i našem trajanju. Vodilja koja je nedostajala kao uzor i obrazac u svim našim iskušenjima i padovima, naše sopstvene istorije. U toku predstave Vaskrsava plemenita prostodušnost, čast, poštenje, mudrost, realna hrabrost, čojstvo i doslovce sve vrline koje generacije posle solunaca bojažljivo i sa setom samo spominju, uz žal što ih više nema.
Osećam kolektivni stid i poniženje
Prema Jezdićevom mišljenju "Milutin je svedočanstvo da su jedino herojstvo i realan mit ono što se rađa u istrajnosti pojedinca i njegovoj želji za dobro svojih najbližih i svog naroda, pa i svojih neprijatelja".
- Takođe osećam i jednu meru kolektivnog stida i poniženja, što nam je toliko dugo trebalo da se Milutin oglasi iz pozorišnog mraka i mraka našeg autošovinizma. Voleo bih da postoji neka druga i jasnija reč od ove jer je dosta koriste razni, pozivajući se na svoj patriotizam.
Nenad Jezdić kaže da tokom izvođenja ove predstave svi zajedno prolaze kroz neku vrstu katarze.

- Pobožna tišina i neverica, suze u publici kada se izgovore sudbine, imena, brojnost i mera srpske žrtve ukazuju mi na to da i publika, a i ja kao tumač te i takve sudbine, zapravo zajedno prolazimo kroz jednu meru katarze i želje za ponovnim sticanjem stvarnog identiteta koji nam pripada i koji se tako jeftino zagubio u našem novijem trajanju.
Milutin u svakom trenutku svog vojevanja ratnog, životnog i duhovnog ispred sebe, iza sebe i pored sebe ima i gleda u čoveka i ne veruje da je čovek čoveku toliko nečovek i dušman - kaže Jezdić. On navodi da je pozorišna istina jedini razlog ove monodrame.
- Milutin i njegovo žitije u mojoj, a i u rediteljskoj koncepciji je jednostavno, da ponovim, zbog sve skepse i kontroverze… antiratna drama. Sve ovo i rađa pozorišnu istinu, koja je jedini i stvarni razlog želje i potrebe za ovakvom predstavom.
Traži se karta više
Monodrama je doživela da se i nakon dve godine od početka izvođenja za nju traži karta više.
- Iskreno mi je žao što se teško dolazi do karata a Zvezdara i ja izgaramo da omogućimo termine za njeno izvođenje za sve koji žele da je gledaju. Igra se i preko deset puta mesečno što u Zvezdari, što na scenama u unutrašnjosti. Za dve godine 150 i više izvođenja ukazuju na to da se ova predstava prostom računicom u kalendarskom trajanju pozorišne sezone igra, nešto više od svakog trećeg dana... ili da sam, kao Milutin svoju monodramu ukupno igrao pune dve nedelje... i dan i noć! - poručuje Jezdić.
Beoinfo
Pored ove predstave Jezdić je angažovan i na drugim glumačkim ali i životnim poljima.
- Dosta je, budući da imam makar još tri posla koje paralelno radim u sklopu svog poljoprivrednog gazdinstva i na svojoj matičnoj sceni u JDP-u. Za odnos prema gazdinstvu me, priznajem, obavezuje i Milutinov testament kojim se on, u delu, odnosi prema svom selu i obavezama koje selo traži. Veliku zahvalnost osećam prema Egonu i prema Dušku Kovačeviću koji su verovali da je ovako nešto potrebno i koji su uz naš zajednički trud učinili i stvorili ovakav zamajac.
ATAImages/ Antonio Ahel
- Zahvalan sam životu na snazi i energiji za sve što radim - zaključuje ovaj sjajan glumac.
Bonus video:
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari