
"Ako već možemo i moramo bez Tita, možemo i bez mnogih drugih": 40 godina od smrti Duška Radovića
Rad je opisivao kao neophodan, lekovit napor, a sebe je tumačio kao svaštara

Pre četrdeset godina, 16. avgusta 1984. napustio nas je Duško Radović, nezaboravni srpski aforističar, poeta, novinar, urednik.
Rođen je novembra 1922. u Nišu. Otac, železničar, mašinovođa, rodom je bio iz Vranića kod Čačka, a majka Sofija, rođena Stefanović, bila je iz Niša. Kako se otac kretao za službom porodica se selila. Otuda se Duško školovao u Subotici, potom u Beogradu, gde je dospeo kada je imao šesnaest godina. Studirao je filozofiju. Počeo je da piše pesme kao dete. U njegovom slučaju to je verovatno bio svojevrsni priziv, potreba. Prve pesme objavljuje tokom poznih četrdesetih, u oslobodenom Beogradu, po okončanju Drugog svetskog rata.
Revolucija zvana "Na slovo na slovo"
Bio je urednik "Pionirskih novina", uređivao je list "Poletarac", bio novinar "Borbe". Radio je u listovima "Zmaj", "Pionir" i "Kekec". Potom, uređuje Program za decu Radio Beograda, pa od početka šezdesetih Program za decu Televizije Beograd, gde stvara nezaboravnu emisiju "Na slovo na slovo". Potonji tumači istorije televizije došli su do zaključka da je Duško Radović upravo emisijom "Na slovo na slovo" bio začetnik novog pristupa programima namenjenim deci.
Od 1975. godine urednik je u Studiju B. Njegova kultna emisija "Beograde, dobro jutro" pojavila se jula te godine. Izgleda da je njegovom dolasku u Studio B najviše je doprinela činjenica da je tu kuću tada vodio Dragan Marković. Bila je to nevelika redakcija, tada nov medij. Radović je pisao poeziju, aforizme, skečeve, humoreske. Posebno je upamćen kao scenarista. Nezaposlenost ga je u jednoj fazi primorala i da izrađuje reklamne materijale. I njih je takođe oblikovao s dozom odmerene duhovitosti. Najviše je pisao za decu, ali su mu sudbinu, odnosno pre svega literarnu slavu odredile dosetke na obične ljudske, a onda i opšte društvene teme, koje ponekad nisu bile dobro viđene u ondašnjem jednopartijskom sistemu.
Kult emisije "Beograde, dobro jutro"
Njegova radio drama "Kapetan Džon Piplfoks" pojavila se 1953. godine. Rad je inače opisivao kao neophodan, lekovit napor, a sebe je tumačio kao svaštara. Pisao je neumorno, gotovo svake godine bila bi objavljena nova knjiga Duška Radovića. Godine 1960. pojavila se radio drama "Kako su postale ružne reči". Potom, "Smešne reči" 1961, "Na slovo na slovo" počev od 1963, tokom naredne dve godine, "Gde je zemlja Dembelija" 1965, "Če, tragedija koja traje" 1969, u koautorstvu sa Matijom Bećkovićem. Usledila je "Vukova azbuka" 1971, "Crni dan" iste godine, potom "Dokolice", pa "Beograde, dobro jutro". Pojedne od njegovih pesame postaće šire popularne pošto ih je usvojio i izvodio dečji hor Kolibri.
Najviše je upamćen po emisiji "Beograde, dobro jutro" koju je svakodnevno radio do 1982. U njoj je komentarisao, toplo i sa mnogo ljubavi, karaterističnim prijatnim tonom, svakodnevicu koja ga je okruživala. Najviše je govorio o uobičajenom ljudskim temama, porodičnim odnosima, voljenom Beogradu, da bi ponekad i prelazio okvire tolerisanog. Budio je Beograđane obiljem duhovitih i satiričnih dosetki, obeleženih svojevrsnom mudrošću. Političke poruke su se pojavljivale, zapravo, posredno. To nije bila njegova prvobitna tema, nego uzgredna.
Mrzovoljan i nervozan
Dolazio je u Studio B vrlo rano, oko pet sati, nespreman za jutarnju emisiju. Otuda mrzovoljan, smračen, smišljao je neophodan tekst. Potom bi iznenada seo i pribeležio ono što će izgovoriti, čemu je neretko prethodilo nervozno kruženje hodnicima na vrhu Beograđanke. Kolege su znale da mu u toj fazi nije moguće ili nije pametno prići. Emisija je svakodnevno emitovana u dva navrata, rano ujutru u sedam, i ponovo u 17 sati. Popodnevno repriziranje je uvedeno naknadno. Nije, međutim, bila retkost da popodnevne emisije ne bude, ukoliko bi se dogodilo da neko važan ima zamerke na sadržinu emitovanog. Kako se veruje, odluci da emisija bude ukinuta, 1982. godine, doprinela je dosetka izrečena u poslednjoj emisiji: "Ako već možemo i moramo bez Tita, možemo i bez mnogih drugih".
Navodno je pošto su se "glave ohladile" pozivan da nastavi redovan rad u tada omiljenoj radijskoj emisiji Studija B. Istina je međutim, da je on tada već bio teško bolestan. Njegove kolege svedoče da je bio retko nesebičan čovek, iako je ostavljao utisak mrguda. "Beograde, dobro jutro" neobično popularna emisija, postupno je stekla neku vrstu kultnog statusa, zahvaljući njegovom osobenom duhovitom, toplom izrazu.
Pisanje za poštovanu decu
I decenijama nakon njegovog odlaska knjige njegovih aforizama prodaju se u neverovatnim tiražima. O popularnosti uostalom govore i brojni prevodi. Dobitnik je niza priznanja, kao što su "Neven", "Mlado pokolenje", Nagrade Zmajevih dečjih igara, Sterijinog pozorja, čak i Sedmojulske nagrade. Dodeljena mu je i povelja Međunarodne organizacije za dečju književnost "Hans Kristijan Andersen".
Zanimljivo je da je prevodeći francuski šaljivi strip "Talični Tom", koji je uglavnom radio proslavljeni Rene Gošini, upravo Duško Radović osmislio imena likova u tom serijalu, koja će ostati odomaćena u našoj sredini. Kao literata najveći trag je izvesno ostavio pišući za, kako je on govorio, poštovanu decu. Mada, istina, to što je on pisao za decu bilo je namenjeno i onima koji to odavno više nisu.
Duško Radović odavno je sastavni deo lektira i školskih čitanki. Ovaj svet napustio je avgusta 1984. pre četiri decenije. Imao je tada 61 godinu. Pred zdanjem Beograđanke gde je radio godinama, postavljen mu je spomenik. Po njemu su nazvane ulice u rodnom Nišu, Beogradu i Novom Sadu, odnosno Petrovaradinu. Oktobra 1984. Beogradsko Malo pozorište nazvano je po njemu.
Bonus video:
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari