
Bod "suve igle" na izložbi Nikole Radosavljevića: Tajna utisnutih reči na stranicama dnevničkih notesa (FOTO)
Poruke su sublimirane u kratke sintagme It is what it is; I do, I do, I do, I do; So soon, so soon, so soon; As long as it takes; Come what may...

Izložba „Mantre“ grafičara Nikole Radosavljevića, biće svećano otvorena u četvrtak, 17. oktobra u 19 sati, u Galeriji `73. Kustos izložbe je Miroslav Karić, istoričar umetnosti.
"Najnovija grupa radova nastaje na preseku umetnikovih dosadašnjih istraživanja medija grafike, odnosno mogućnosti koje pruža u izražajnim ekstenziranjima kroz različite vizuelne forme i sadejstava sa prostornim situacijama i ambijentima u kojima je više ne definišu plošnost zidova i očekivana interakcija sa posmatračem.
Promo/Nikola Radosavljević/Galerija '73
Tehnika "suve igle" koju Radosavljević ovaj put koristi u maniru je njemu bliskih preispitivanja karakteristika i procesa imanentnih jednoj od specifičnijih grafičkih tehnika čiji unikatni kvaliteti ostaju bogatstvo teksture, taktilnost, tonalna raznolikost, neposrednost i ekspresivnost u stvaranju, dodatno naglašeni autorovom namerom da ih uvede kao gradivne elemente tekstualnih zapisa.
Pažljivo perforiranje
Na stranicama dnevničkih notesa različitih dimenzija umetnik postupkom pažljivog perforiranja slojeva papira direktno ucrtava reči i rečenice otkrivajući za posmatrača njihove, najpre, semantičke registre u postepenom prelistavanju, u odnošavanju haptičkog i vizulenog onemogućavajući, kako i sam kaže, potpuno čitanje sadržaja knjižnog bloka dok se ne dođe do kraja.

Naravno, sa razlogom jer se linije inkrustiranih tekstova moraju osetiti, čulno i emotivno doživeti kao stanja kroz koja prolazimo u našim svakodnevnim sudarima sa realnošću, u ispunjavanju merila društvene prihvatljivosti u efektivnosti, uspehu, ostvarenosti, egzistiranju koje sve više liči na nesavladivu trku bez cilja i sa sve češćim pitanjem: ima li smisla?
Poruke koje se mantrično utiskuju
Sublimirane u kratke sintagme It is what it is; I do, I do, I do, I do; So soon, so soon, so soon; As long as it takes; Come what may... .. ove poruke koje mantrično utiskujemo u interpersonalne komunikacije i unutrašnje monologe postaju svojevrsni mikro činovi stvaranja nekakvih osećaja i psiholoških odmaka od tenzičnih uslova života, rada, bivstvovanja, prividna olakšanja pa i fatalistička prihvatanja okolnosti zarad fizičkog i mentalnog zdravlja, reči utehe upućene i sebi i drugima da se razumemo u nadi da ih nećemo zaboraviti u prvom naletu deadline-a, novog zadatka, obaveze koje moramo da ispunimo.

Prenešeni na momente u jedva vidljivim tragovima sličnih perforiranjima u vezu, tekstovi na belini papira simbolički evociraju telo kao mesto manifestovanja traumatskog, neprocesuiranih emocija, potisnutih i skrivanih osećanja, prećutanih odgovora, odglumljene neprobojnosti i čvrstine u koju se duboko urezuje svaki pokušaj da ne budemo fragilni, neotporni i bez ožiljka.
Ambijent meditativnog susreta
Multisenzorno iskustvo grafičkog medija kao jedna od umetnikovih polaznih ideja na postavci je dodatno aktivirano koreografisanim kretanjem publike, načinima prezentovanja i dostupnosti izloženih knjiga, sveprožimajućim zvukom u kojem se tek nazire mantrično ponavljanje gore pomenutih poruka, fokusiranim svetlosnim izvorima, mirisnim prstenovima biljnih čajeva umirujućeg dejstva kojima je jasno sugerisan atmosferični ambijent meditativnog susreta posmatrača sa ličnim proživljenostima utisnutih reči.
Promo/Nikola Radosavljević/Galerija '73
Ili sa druge strane u zapitanosti šta nam autor poručuje u iskrsavanju zatajnog pojma Atlas kojim „ispisuje“ knjige najmanjeg formata, na šta njegovim višeznačnim određenjima ukazuje u našim stalnim nastojanjima da razumevamo okružujući svet i nas same od geografskih prostranstava do anatomskih uvida, od kolektivnog do pojedinačnih postojanja – možda se odgovor krije u natkriljujućoj referenci o mitološkom biću i priči o teretu, patnjama, odgovornosti i večnoj izdržljivosti.
Na aktuelnoj izložbi Radosavljević je pokazao svu otvorenost grafike kao medija, da kanon, po njegovim rečima, predstavlja samo stepenik a ne granicu izraza, da su osnovni principi grafičke umetnosti samo forma mišljenja za dalja istraživanja, inoviranja, neprestana traganja u likovno-oblikovnim i interpretativnim potencijalima umetničkih artikulisanja doživljaja bilo vrlo intimnih narativa ili neizbežnih opštih društvenih prilika."
Izvod iz teksta za katalog - Miroslav Karić, istoričar umetnosti

Radosavljević Nikola (Užice, 1991) sve nivoe studija završio na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Druge master studije završio na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, katedra za grafiku. U svom radu istražuje dominantne sociološke i političke obrasce koji konstruišu mentalne i fizičke karakteristike savremenog društva. Bavi se pitanjima brojnosti kolektiva, preživljavanjem i otporom, kao i načinima na koje indivudalno sprovodimo svoje borbe za opstankom i slobodom.
Do sada je organizovao trideset devet samostalnih izložbi.
Izložba "Mantre" će trajati do 29. oktobra.
Bonus video:
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari