aktuelno

Stiglo proleće, na beogradske ulice izlaze i motociklisti: Vozači automobila već "prevrću" očima, a da li su u pravu?

12.04.2022

05:50

0

Autor: Jovana Beloica

Jedan od članova Udruženja "BJBiker" Nenad Gavrilović objasnio je za 24sedam koja je to situacija u saobraćaju koja najčešće "košta" ljubitelje dvotočkaša

Stiglo proleće, na beogradske ulice izlaze i motociklisti: Vozači automobila već "prevrću" očima, a da li su u pravu?
Ilustracija - Copyright Unsplash

"Teško povređen motociklista, sudar automobila i motora, poginuo motorista", naslovi su koji pune novinske stupce iako je proleće tek počelo, a moto-sezona u Beogradu zvanično otvorena pre dva dana.

Lepo vreme, po običaju, izmami motoriste na puteve, pa tako pored gužvi u saobraćaju, pojava dvotočkaša na ulicama često podiže tenziju među onima za volanom, a ponekad, nažalost, uz nepažnju kako jedne tako i druge strane, dovodi do fatalnog ishoda.

Upravo, jedan od članova Udruženja "BJBiker" Nenad Gavrilović za 24sedam objašnjava da je najčešća situacija iz saobraćaja koja "košta" motocikliste - nepažnja četvorotočkaša.

- Pod nepažnja svodim telefoniranje, nejavljanje o namerama i nepraćenje saobraćaja. Čini mi se da je u našoj sredini uobičajno da vozač prati samo šta se dešava ispred automobila dok se retrovizori retko koriste. Uključivanje migavaca je skoro mit. Veliki deo vozača uključi migavac kad je već krenuo u skretanje a ne ranije da obavesti ostale učesnike o svojoj nameri - navodi naš sagovornik.

S druge strane, na pitanje da li i pešaci mogu biti, na neki način "ometači" motociklistima, Gavrilović kaže da nema takav stav.

- To je jedino moguće u zonama oko pijaca, tu ljudi pretrčavaju ulicu bez gledanja na semafore, ali rekao bih da tih slučajeva nema mnogo - istakao je Gavrilović.

Stiglo proleće, na beogradske ulice izlaze i motociklisti: Vozači automobila već "prevrću" očima, a da li su u pravu?Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović
 

Naravno, kako i naš sagovornik naglašava, i sami ljubitelji dvotočkaša, greše u saobraćaju.

- Tu se radi o "drugim greškama". Verovatno upravo iz razloga što većina motociklista preko zime koristi automobile, svesniji smo da je saobraćaj ozbiljna "scena" sa koje se lako odlazi. Zato mislim da motociklisti, dok su u automobilima, više koriste migavce i retrovizore. Ipak, najčešća greška koju motociklisti prave dok su na dvotočkašima jeste prekoračenje brzine - rekao je Gavrilović. 

Da li ima sujete?

Na pitanje da li ima sujete među učesnicima u saobraćaju, tačnije između vozača automobila i motociklista, naš sagovornik ima jasan stav.

- Nema sujete ili je ima jako malo. Za mojih skoro 30 godina vožnje motora, imao sam tri, četiri situacije da me, dok se kolona sporo kreće, automobilista vidi u retrovizoru i namerno zatvori put ali bih to pripisao nekoj ličnoj frustraciji, pre nego netrpeljivosti - objasnio je Gavrilović.


Na pomen kulture u saobraćaju, član Udruženja "BJBiker" ističe da je to "teška i bolna tema kada je Srbija u pitanju, a pogotovo veći gradovi".

- Ljudi su prihvatili da im svakodnevica bude jurnjava i to po cenu bezobzirnosti prema ostalima. Kada na to dodamo i činjenicu da se broj učesnika u saobraćaju povećava nesrazmerno proširenju kapaciteta saobraćajnica i sporim (ili nikakvim) promenama propisa, dobije se svakim danom sve veća nervoza i više grešaka. Upravo ta nervoza nikad ne donese dobro - navodi naš sagovornik.

Stiglo proleće, na beogradske ulice izlaze i motociklisti: Vozači automobila već "prevrću" očima, a da li su u pravu?Unsplash
 

Zaključuje da je potrebno "malo uraditi da saobraćaj bude manje mučenje za sve".

- Samo da poštujemo ostale učesnike u saobraćaju jer i oni nisu na ulici jer im je tu lepo, već da stignu na svoje odredište, možda do bolesnih roditelja, dete iz škole, potpišu neki vredan ugovor... Pojedinačno, za motocikliste, dozvoliti da voze žutim trakama rezervisanim za gradski saobraćaj i taksi. S druge strane, za automobiliste, još u auto-školama bi trebalo više insistirati da mladi vozači poštuju (sve) ostale učesnike u saobraćaju i da se migavci uključuju na vreme. Ostaje nada da će novije generacije izaći bolje naučene u auto-školama. Verujem u taj pravac više nego u kažnjavanje - zaključio je Gavrilović.

Crna statistika

U poslednjem trogodišnjem izveštaju Agencije za bezbednost saobraćaja Republici Srbiji, za period od 2018. do 2020. godine, registrovano je 149 saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima sa motorizovanim dvotočkašima, od čega 30 sa mopedom i 120 sa motociklom (u jednoj SN su učestvovali i moped i motocikl) i 3.623 saobraćajnih nezgoda sa učešćem motorizovanih dvotočkaša u kojima je bilo povređenih lica.

Stiglo proleće, na beogradske ulice izlaze i motociklisti: Vozači automobila već "prevrću" očima, a da li su u pravu?Profimedia
 

- U ovim saobraćajnim nezgodama poginuo je 28 i povređeno 1.378 mopedista, dok je poginulo 116 i povređeno 2.391 motociklista. Poginuli motorizovani dvotočkaši čine oko 9 odsto svih
poginulih lica u saobraćajnim nezgodama u Republici Srbiji, dok povređeni motorizovani dvotočkaši čine oko 6 odsto svih povređenih lica u saobraćajnim nezgodama u periodu od 2018. do 2020. godine - navedeno je u izveštaju.

Bonus video:

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike