aktuelno

Liftovi u Beogradu odavno zreli za penziju: Zbog učestalih kvarova stanari osuđeni na pešačenje - koga zvati u pomoć ako se zaglavite?

06.04.2023

19:30

0

Autor: Luka-Đorđija Talevski

Prema nekim procenama, i po dvadeset ljudi dnevno zaglavi se u liftu

Liftovi u Beogradu odavno zreli za penziju: Zbog učestalih kvarova stanari osuđeni na pešačenje - koga zvati u pomoć ako se zaglavite?
Ilustracija - Copyright Profimedia

Mnogi beogradski liftovi, pogotovo u starim zgradama, često se kvare i zreli su za penziju, međutim, problem je što je kupovina novih izuzetno skupa, te su stanari uglavnom osuđeni na konstantne muke i pešačenje, a neretko i na zaglavljivanje.

Naime, kvarovi na beogradskim liftovima su svakodnevni, a prema nekim procenama, i po dvadeset ljudi dnevno se zaglavi u njima.

Liftovima se svakodnevno u prestonici preveze oko 600.000 ljudi, više nego javnim gradskim prevozom. Dakle, i liftovi su javni prevoz, i to onaj koji se najučestalije koristi, a najveći problem u Beogradu predstavlja činjenica da je njihova prosečna starost 43 godine, dok im je radni vek "samo" 25 godina, te su kvarovi i zaglavljivanje građana svakodnevna pojava.

Liftovi u Beogradu odavno zreli za penziju: Zbog učestalih kvarova stanari osuđeni na pešačenje - koga zvati u pomoć ako se zaglavite?Profimedia
 

Koga zvati ako se zaglavite u liftu?

Mnogi sugrađani kada se zaglave u liftu uglavnom zovu upravnika zgrade ili neku drugu osobu iz komšiluka koja ima ključ za otvaranje. Međutim, to je veoma nebezbedno, jer samo obučeni serviseri mogu na najstručniji mogući način da pristupe odglavljivanju lifta. 

Korisnici su skloni tome da pozivaju i vatrogasce, što ne bi trebalo da čine, jer oni nisu obučeni za stručno pokretanje lifta i oslobađanje osobe koja je zaglavljena.

- Oni deluju kako jedino mogu, silom razvaljuju vrata, čime se stvara i velika materijalna šteta, dok obučeni serviseri osobu izbave brže, bez buke i razbijanja, ne praveći nikakvu štetu tokom intervencije. Ne umanjujući značaj vatrogasaca u mnogim drugim situacijama, pri zaglavljivanju u liftu prednost ipak treba dati obučenim majstorima koji po pozivu, kao i vatrogasci, kreću odmah. Radno vreme im je 24 sata dnevno, svakog dana u godini. Po prijavi, majstori stižu na lice mesta u proseku za 20 minuta - ističu iz JP "Gradsko stambeno", u čijoj je nadležnosti održavanje liftova u prestonici.

Liftovi u Beogradu odavno zreli za penziju: Zbog učestalih kvarova stanari osuđeni na pešačenje - koga zvati u pomoć ako se zaglavite?Profimedia
 

Da majstori zaista stižu u roku od dvadesetak minuta, za 24sedam potvrdio je Novobeograđanin Dimitrije M., koji se nedavno zaglavio u liftu.

- Iako u zgradi postoje dva lifta, redovno je neki u kvaru, a neretko se dešava da ne rade oba. Pre nekoliko dana sam se zaglavio, i kada sam pozvao upravnika zgrade da otključa lift, rekao mi je da ne sme jer nije stručan, kao i da ako nešto pođe po zlu, on odgovara. Potom sam pozvao "Gradsko stambeno", i u roku od 20 do 25 minuta majstor je došao i odglavio me - ispričao je Dimitrije za 24sedam.

JP "Gradsko stambeno" održava više od 6.000 liftova u prestonici, dok je procena da u glavnom gradu ima oko 15.000 postrojenja. Za njihovo održavanje zadužena su javna i vojna stambena preduzeća, privatne firme i majstori.

Šta ako sami pokušate da popravite lift?

Mnogi stanari ne shvataju da je veoma nebezbedno da sami popravljaju ili odglavljuju lift, kao i da time mogu da ugroze svoju bezbednost, ali i bezbednost svojih komšija.

Liftovi u Beogradu odavno zreli za penziju: Zbog učestalih kvarova stanari osuđeni na pešačenje - koga zvati u pomoć ako se zaglavite?Profimedia
 

- Da bi neko bio dobar lift monter, odnosno serviser, neophodan je talenat, ali i dosta rada, poznavanje elektrotehnike, elektronike, mašinstva, bravarskog zanata, a na kraju i određenih delova građevinske struke - ističu iz JP "Gradsko stambeno".

Navode da nestručno rukovanje nije samo pitanje etike ili kršenja zakona, već pre svega bezbednosti.

- Ukoliko lift krene sa otvorenim prilaznim vratima, zapravo se ponaša kao giljotina ogromne snage. Bilo kakvo otvaranje lifta ključem za prinudno otvaranje, koji se nažalost može lako nabaviti, može da bude opasno po život, ne samo po samozvanog majstora, nego i po sve ostale korisnike. Zamislite da neko otvori vrata na 11. spratu, a da se kabina nalazi na trećem, što bi dovelo do pada sa visine od osam spratova na konstrukciju kabine samog lifta koja je pretežno metalna - objašnajvaju iz nadležnog preduzeća.

Ističu da je ulazak u mašinsku prostoriju strogo zabranjen, kao i da je to uvek naznačeno upozorenjem na njenim vratima.

Liftovi u Beogradu odavno zreli za penziju: Zbog učestalih kvarova stanari osuđeni na pešačenje - koga zvati u pomoć ako se zaglavite?Profimedia
 

- U ovoj prostoriji, svojevrsnoj kontrolnoj sobi, nalaze se elementi sa otvorenim kontaktima, koji su pod naponom opasni po život, a tu su i elementi koji, ako je lift u pogonu, mogu nestručnim osobama naneti povrede opasne po život kao što je kidanje ekstremiteta za samo nekoliko sekundi. Nestručno intervenisanje u mašinskoj prostoriji može koštati teških povreda, pa i života korisnika koji se u tom momentu zatekne u kabini ili u zoni prilaznih vrata - zaključili su iz JP "Gradsko stambeno".

Cena novog lifta od 25.000 evra pa naviše

Kako je za 24sedam rekao Stanimir Spasić iz Udruženja profesionalnih upravnika Srbije, problem u našoj zemlji je to što su liftovi uglavnom stariji od 30 ili 40 godina.

- U to vreme su postojale određene tehničke norme koje je trebalo ispuniti, kao što danas postoje neke druge, nove, kojima se treba voditi. Cena novog lifta se kreće od 25.000 evra pa naviše, i to sve zavisi od proizvođača - istakao je Spasić.

Bonus video

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike