
Prodao auto, pa sad plaća tuđe kazne: Sedam godina noćne more zbog jedne greške!
Vlasnik dao ovlašćenje na auto, a sad ne može da se izbori sa kaznama

U proteklih nekoliko dana na domaćim društvenim mrežama pojavilo se više objava u kojima prodavci polovnih automobila opisuju svoje muke sa kupcima kojima su vozila data na upravljanje uz ovlašćenje vlasnika. Neki od njih nisu ni znali da će ih naivnost skupo koštati sve dok nisu počele da stižu kazne za prekršaje napravljene automobilima koji se još uvek vode na njihovo ime.
Jedan takav slučaj izdvojio se na Reditu, kada se autor objave požalio na probleme koje ima sedam godina nakon što je prodao svoj automobil.
"Prodao sam vozilo čoveku koji je došao sa ćerkom da kupi vozilo za nju, naravno, kako su tada svi radili čovek mi kaže da napravimo samo ovlašćenje do isteka pa će on da prevede vozilo na njega. Pre dve godine dobijem prvu kaznu i tada ukapiram da se vozilo vodi još na mene", priseća se autor objave.
Tada je, kako piše, pokušao da pronađe kupca, ali kako od njega nije bilo ni traga ni glasa, obratio se policiji za pomoć.
"Kažu da uradim opoziv ovlašćenja da bi ga na taj način primorali da dođe da registruje vozilo. Ja tada uradim opoziv i predam, naravno. Od tada do pre neki dan prolazi još dve godine, a meni stignu još dve kazne za parkiranje na moje ime od Komunalne policije", piše muškarac.
Na tim kaznama pisalo je da vozilo nije registrovano od 2023. godine, što znači da ga kupac tako vozi na ime vlasnika već dve godine, prepričava vlasnik automobila nova saznanja.
"Odlazim u policiju, pitam sve žive, oni me samo šalju iz jedne u drugu kancelariju i ne dobijem nikakvu informaciju, osim da sam kriv što nisam odjavio vozilo to jest preveo na njega tada. Komunalnoj napišem mejl gde sam poslao ovlašćenje, dobijem isti odgovor da sam kriv zato što nisam preneo vlasništvo na njega i da shodno tome ja moram da platim i tako ja već tri dana njega tražim, idem svuda, pitam sve redom - niko ništa. U policiji molim da mi pomognu da nađem vozilo, ništa od toga", piše vlasnik automobila.
Sada traži savet, pitajući se da li da plati kazne za prekršaje koje nije učinio ili da čeka da situacija počne da se rešava sudskim putem.
Profimedia
Masovno se prijavljuje isti problem
Kako ovakve, nazovimo ih "kupoprodajne situacije", nisu nimalo retke u našoj zemlji, nemali broj vlasnika automobila suočava se sa posledicama izazvanim izbegavanjem prenosa vlasništva na osobu kojoj prodajemo automobil.
To potvrđuje i advokat Ognjen Radić, koji je za "Blic" objasnio kako dolazi do situacije u kojoj nas terete za prekršaje koje nismo ni načinili.
"To se u našoj zemlji masovno dešava zato što svi trguju sa vozilima, a ovde su u pitanju polovna vozila, što je kod nas još izraženije nego u drugim državama. U preko 90 posto slučajeva upravo ovako kako je opisano izgleda trgovina polovnim vozilima, ali ona prouzrokuje mnogobrojne probleme", kaže Radić.
Koje su posledice ovlašćenja
Radić odmah napominje da se u opisanom slučaju ne radi o standardnoj prodaji, jer vlasnik vozila i dalje ostaje vlasnik, a lice koje upravlja vozilom to čini uz ovlašćenje koje je vlasnik svesno i samovoljno potpisao.
"Dakle, on nije prodao auto, on je auto dao - predao vozilo licu da to lice u njegovo ime i za njegov račun vrši sve radnje koje je izvršio, zakonite i nezakonite - pa čak i prekršaje. Kada nekome date ovlašćenje sve se zasniva na poverenju, a vlasnik vozila je solidarni dužnik za naknadu štete koju bilo koje treće lice načini vašim polovnim vozilom", kaže Radić.
Dodaje da su posledice poput kazni za saobraćajne prekršaje od nekoliko hiljada dinara minorne prema onima kakve može da snosi vlasnik automobila samo zato što je dao ovlašćenje drugom licu da upravlja njegovim automobilom.
Profimedia
"Kada date nekome vozilo uz ovlašćenje, taj neko ili potpuno treće lice koje upravlja vozilom može da napravi štetu - čak i da ubije nekoga u saobraćaju, a vi kao vlasnik, morate da nadoknadite troškove saobraćajne nesreće, štete oštećenima... Možete i preko 100.000 evra da platite", sugeriše advokat.
S obzirom da je vlasnik potpuno svesno dao pokretnu, opasnu stvar na upravljanje trećem licu i to zagarantovao svojim potpisom, ne postoje mere prinude koje će učinioca prekršaja, odnosno "kupca" naterati da vrati vozilo vlasniku.
Savet advokata jeste da se u svakoj situaciji prodaje polovnih automobila, umesto ovlašćenja, bez odlaganja uradi prenos vlasništva na kupca, pa taman da se radi i o članu porodice.
Zašto dolazi do ovakvih situacija
Advokat nam je pojasnio i zbog čega veliki broj građana naše zemlje odlučuje da "trguje" polovnim automobilima na ovakav način. Razlog za to jeste što jedino u Republici Srbiji, u regionu sigurno, a pretpostavlja se i u čitavoj Evropi, postoji obaveza plaćanja dodatnog poreza na prenos apsolutnih prava na upotrebljavana putnička motorna vozila.
"Zato mnogi prodavci kupcima daju ovlašćenje, da bi se izbeglo plaćanje poreza. Kasnije se dolazi do situacije da automobil platimo 3.000 evra, a kasnije još 50.000 evra štete jer se i dalje vodimo kao vlasnik vozila i snosimo odgovornost za prekršaje koje su učinjeni njime. Vi ste krivi i niko vas ne pita da se izjasnite o krivici, već je to objektivna odgovornost", kaže Radić.
Da bi se izbegle posledice prekršaja koji mogu biti ozbiljni i naneti ogromnu štetu vlasniku vozila, dakle neophodno je, umesto ovlašćenja, uraditi prenos vlasništva na kupca, ali, zaključujemo, i postaviti pitanje o potrebi postojanja dodatnih troškova poreza prilikom kupovine polovnog automobila, odnosno o njenom usaglašavanju sa regulativom u regionu koja ovu obavezu ne prepoznaje.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari