aktuelno

Dramatično upozorenje stručnjaka: Deca u Srbiji ne znaju da govore, da drže olovku i vežu pertle

03.04.2025

09:50

0

Prema rečima logopeda Dobrote Davidović, dete treba polako da se pripremi za čitanje

Dramatično upozorenje stručnjaka: Deca u Srbiji ne znaju da govore, da drže olovku i vežu pertle
Copyright Pixabay

Čak 60 odsto predškolaca ima problem pri komunikaciji, olovku ne znaju da drže pravilno, a neretko ne umeju ni pertle da zavežu, kažu stručnjaci. 

Gostujući u emisiji "Blic dan", psihološkinja Branka Tišma i logoped Nada Dobrota Davidović istakle su da, iako su deca intelektualno spremna za školu, imaju problem sa određenim motoričkim radnjama, poput držanja olovke i vezivanja pertle.

Logoped Nada Dobrota Davidović ističe da je jako važna prevencija. Ukoliko se sa detetom radi od ranog detinjstva, bez razlike daju podjednako dobre rezultate i dečaci i devojčice. Međutim, kako ističe, sa decom se sve manje razgovara. Dok se hrane uglavnom gledaju u telefon i samim tim javljaju se i problemi.

- Čak 60 odsto prvačića ima problem u komunikaciji pri polasku u školu, što znači ne izgovara pravilno neki glas. To na testiranju primeti logoped, a onda nastane panika među roditeljima, jer to mora da se ispravi do septembra. Ja sam pristalica da se dete vodi na preventivne preglede na šest meseci do treće godine života, a nakon toga jednom godišnje da dobije instrukcije kako će se raditi dalje sa decom - kaže logoped.

Asocijalna deca

Iako su intelektualno napredna, deca su danas emotivno nezrelija ističe psihološkinja Branka Tišma.

- Naša deca su poprilično nesamostalna. Roditelji gledaju da im udovolje sve što mogu, da se što manje muče. Oblače ih, hrane, vezuju im pertle. Iako deca znaju da se obuku, roditelji to rade umesto njih, jer je brže i ekonomičnije. A jako je važno da ne radimo ništa umesto dece. Vezivanje pertli je, na primer, važno kako bi se razvila fina motorika ruke - kaže Tišma.

Prema rečima logopeda Dobrote Davidović, roditelji slabo komuniciraju sa svojom decom, pogotovo tokom jela, što kasnije dovodi do asocijalnosti te dece.

Logoped Nada Dobrota Davidović ističe da je jako važna prevencija. Ukoliko se sa detetom radi od ranog detinjstva, bez razlike daju podjednako dobre rezultate i dečaci i devojčice. Međutim, kako ističe, sa decom se sve manje razgovara. Dok se hrane uglavnom gledaju u telefon i samim tim javljaju se i problemi.

- Mnogo puta sam videla da roditelji stave ispred deteta telefon dok jede. Oni uopšte ne komuniciraju sa njim, ta deca kasnije postaju asocijalna. Dete mora da nauči da razgovara sa roditeljima - kaže Dobrota Davidović.

U poslednje vreme roditelji traže odlaganje polaska deteta u školu

Čak iako je dete potpuno spremno za polazak u školu, prema rečima psihološkinje Branke Tišme, u poslednje vreme dešava se potpuno neverovatna situacija.

- Nama se pojavljuje potpuno jedna neverovatna situacija da roditelji kod zdrave dece traže odlaganje upisa u prvi razred. Na primer roditelj misli da mu je dete nedovoljno zrelo, ne prepoznaje zrelost svog deteta, ili traži odlaganje zato što će se seliti, ili majka je trudna, pa dok se porodi... To je nespremnost roditelja da pusti svoje dete da bude samostalno - kaže psihološkinja Tišma.

Da li dete treba da zna da čita i piše pre polaska u školu?

Prema rečima logopeda Dobrote Davidović, dete treba polako da se pripremi za čitanje.

Slova se brzo prođu u školi, i veoma brzo nastupa čitanje, što može biti problem. Ja bih savetovala svim roditeljima da krenu od najjednostavnijih reči sa dva slova. Da izgovore recimo "m" i "a", a zatim da pitaju dete da ih poveže u "ma". To je preduslov za čitanje koje će ga sačekati u sledećem koraku. Ako dete od šest godina može lepo da analizira, da napravi analizu i sintezu reči od šest slova, onda možemo mirno da spavamo i da čekamo polazak u školu i da dete neće imati nekih značajnih velikih problema u čitanju - kaže logoped.

Motorika držanje olovke

U pripremi za emisiju voditelji su došli do informacije da postoji sprava koja uči dete da spoji tri prsta kako bi moglo da drži olovku. Ipak, u knjižarama vlada nestašica te sprave. Prema rečima logopeda Dobrote Davidović, deca jedino barataju palcem po telefonima i tabletima, dok druga fina motorika, pa čak i govor ostaju nerazvijeni.

- Roditelji nedovoljno provode vremena onog pravog i kvalitetnog sa detetom. Ne razgovaraju sa njim. Tu su tableti, tu su interneti, da vi vidite kako oni palcima rade. To je zapanjujuće, ali jezik ne radi - kaže logoped i ističe da je veoma važna prevencija tokom odrastanja i razvijanja dece.

Bonus video

 

 

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Blic

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike