aktuelno

Kazne koje bole: Novi propisi predviđaju da zbog greške izgubite i do 2 prosečne plate! Evo predloga za novi Zakon o bezbednosti saobraćaja

07.04.2025

08:08

1

Izrada novog Zakona o bezbednosti saobraćaja je u toku i očekuje se da bude završen do kraja 2025. godine

Kazne koje bole: Novi propisi predviđaju da zbog greške izgubite i do 2 prosečne plate! Evo predloga za novi Zakon o bezbednosti saobraćaja
Copyright MUP Srbije

Izrada novog Zakona o bezbednosti saobraćaja je u toku i očekuje se da bude završen do kraja 2025. godine. Građani imaju priliku da daju svoje predloge za unapređenje zakona, a do sada je na adresu Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) pristiglo više od 150 predloga. Sve pristigle inicijative razmatra radna grupa koju čine predstavnici MUP-a, ministarstava, akademskih i naučnih institucija, nevladinih organizacija, kao i pravosuđa.

Kako za "Blic" navodi Milan Ilić, savetnik direktora ABS-a, novi zakon izrađuje se iz dva glavna razloga – usklađivanja sa propisima Evropske unije i otklanjanja nedostataka postojećeg zakona, sa jasnim ciljem unapređenja bezbednosti i smanjenja broja saobraćajnih nezgoda sa teškim posledicama.

„Formirana je radna grupa kojom rukovodi MUP, a uključeni su svi subjekti bezbednosti saobraćaja, od ministarstava i fakulteta do NVO sektora, sudstva i tužilaštva“, izjavio je Ilić za "Blic".

On dodaje da je svaki predlog koji stigne na mejl adresu ABS-a ([email protected]) predmet rasprave unutar radne grupe.

U pripremi je čak 18 važnih izmena. Među najznačajnijima su:

Trajno oduzimanje vozila višestrukim prekršiocima

Jedna od ključnih novina predviđa mogućnost trajnog oduzimanja vozila vozačima koji višestruko čine teške saobraćajne prekršaje.

„Do sada su vozila, nakon skraćenih postupaka, često brzo vraćana vozačima koji su ih ponovo koristili za rizično ponašanje u saobraćaju. Novi zakon predviđa strožu reakciju sistema“, objašnjava Ilić.

Prema predlogu, vozači bi posle dve pravosnažne osude za teške prekršaje trajno gubili vozilo, za razliku od dosadašnje mere privremenog oduzimanja na dve godine.

Uvođenje alko-brava u vozila

Veliku pažnju javnosti izazvao je predlog uvođenja alko-brava – uređaja koji sprečavaju pokretanje automobila ako vozač ima alkohol u organizmu.

Podaci ABS-a pokazuju da je alkohol prisutan kod oko 11% saobraćajnih nezgoda sa nastradalima. Posebno se razmatra obavezna ugradnja alko-brava za vozače višestruke prekršioce.

Izmena forme probne vozačke dozvole

Planirano je i ukidanje dosadašnjeg oblika probne vozačke dozvole. Mladi vozači će umesto toga dobijati standardnu dozvolu sa posebnim kodom koji označava ograničenja važeća na teritoriji Srbije.

„Na ovaj način omogućavamo mladima da voze i u inostranstvu, što do sada nije bilo moguće“, kaže Ilić. Ova izmena dolazi kao odgovor na brojne zahteve mladih i njihovih roditelja.

Strože kazne zbog nevezivanja pojaseva

ABS takođe predlaže strože kazne za nevezivanje sigurnosnog pojasa, ne samo za vozače i suvozače, već i za sve putnike u vozilu. Vozači će snositi odgovornost ukoliko bilo ko u vozilu nije vezan.

„Moramo biti hrabri i pragmatični – svaka mera koja može spasiti makar jedan život vredna je primene“, naglašava Ilić.

Prema njegovim rečima, sve predložene izmene deo su šireg napora da se značajno unapredi bezbednost na srpskim putevima.

Šta su sve građani predlagali

Kada je reč o predlozima građana koji su stigli na mejl adresu ABS-a, bilo ih je više od 150, a grupisani su u nekoliko grupa.

Izmene u obukama učesnika u saobraćaju

"Građani sami sugerišu da se poveća bezbednost kroz obuku i edukaciju učesnika u saobraćaju. To je za nas signal da se pooštre procesi edukacije, odnosno pripremne nastave za vozače", dodao je.

Digitalni vozački dosije

Takođe, građani su predložili digitalizaciju prijave prekršaje i efikasnije kontrole saobraćaja od strane Saobraćajne policije.

"Građani sagledavaju savremene napretke tehnologije, veštačku inteligenciju i kamere, i smatraju da uvođenje digitalizacije može da se ubrza proces i na taj način se kazne oni koji ugrožavaju druge učesnike u saobraćaju", naveo je Ilić.

90% građana poštuje propise, 10% ne

"Naši podaci pokazuju da 90% građana poštuje saobraćajne propise, dok oko 10% predstavlja visokorizične vozače. Novi zakon treba da štiti savesne učesnike i deluje preventivno i represivno prema onima koji ugrožavaju druge", zaključuje Ilić.

Građani su takođe ukazali, kako je za "Blic" otkrio Milan Ilić, da žele prilagođavanje kazni visini primanja prekršioca Zakona u saobraćaju. Šta to znači?

"To znači da ako neko ima platu milion dinara i napravi saobraćajni prekršaj, da njegova kazna bude značajno veća u odnosu na nekog ko ima platu 50.000 dinara", objasnio je Ilić.

Uvođenje strožih kazni za bahate vozače

Kada je reč o saobraćajnoj infrastrukturi, tačnije signalizacije u saobraćaju, građani su dostavili zanimljiv predlog, a to je LED saobraćajna signalizacija – označavanje LED sijalicama pešačkih prelaza kako vertikalno tako i horizontalno.

Najčešći predlozi građana uključuju:

  • Unapređenje obuke vozača i uvođenje saobraćajne kulture u obrazovni sistem.
  • Digitalizaciju sistema kontrole i efikasnije procesuiranje prekršaja uz pomoć kamera i veštačke inteligencije.
  • Uvođenje LED saobraćajne signalizacije na pešačkim prelazima.
  • Obavezno polaganje za vožnju bicikla i električnih trotineta.
  • Prilagođavanje kazni visini primanja – da se kazne razlikuju u zavisnosti od ekonomske snage počinioca.
  • Strože kazne za bahate vozače koji svojim ponašanjem direktno ugrožavaju bezbednost drugih učesnika u saobraćaju.

Kako otkriva savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja za "Blic", plan je da izrada novog Zakona bude završena do kraja 2025. godine, nakon čega sledi usvajanje u proceduri.

Bonus video

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: 24sedam/Blic

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike