
Evo kako rade alko-brave koje planiramo da uvedemo: Cene nisu uopšte niske, a pijani vozač kola će moći samo da gleda!
U Srbiji uveliko postoje neke privatne kompanije koje već poseduju alko-brave u svojim vozilima

Vest da bi novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju mogao da sadrži i uvođenje alko-brava u vozila privukla je veliku pažnju javnosti. S obzirom na to da podaci Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) pokazuju da je alkohol prisutan kod vozača u oko 11 odsto saobraćajnih nezgoda sa nastradalim licima, postoji predlog je da se uvedu takozvane alko-brave koje onemogućavaju pokretanje vozila dok je vozač pod dejstvom alkohola.
Evropski savet za bezbednost saobraćaja definiše alko-brave kao automatske kontrolne sisteme koji su dizajnirani da spreče vožnju sa viškom alkohola tako što zahtevaju od vozača da dune u alkometar pre nego što pokrene paljenje vozila. Alko-brave se mogu podesiti na različitim nivoima.
Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, Branko Stamatović, otkrio je da u Srbiji uveliko postoje neke privatne kompanije koje već poseduju alko-brave u svojim vozilima.
"To jesu fizički uređaji koji podrazumevaju da se prvo izvrši alkotestiranje, pa nakon toga da se startuje automobil", istakao je Stamatović.
Prema izveštaju Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja (ESBS) višak alkohola doprinosi oko 25 odsto svih smrtnih slučajeva na putevima u Evropi.
Sa nivoom alkohola u krvi od 1,5 promila stopa saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom je oko 200 veća od trezvenih vozača, navodi ESBS.
U Srbiji, svaki deveti život u saobraćajnoj nezgodi izgubi zbog vožnje pod dejstvom alkohola, rezultati su istraživanja Agencije za bezbednost saobraćaja.
Profimedia
Takođe, kako navodi ESBS, veliki deo problema čine prestupnici visokog rizika koji redovno vrše krivična dela i/ili premašuju zakonski nivo alkohola u krvi.
Široka primena alko-brava zastupljena je u Severnoj Americi i Švedskoj u programima rehabilitacije za ponovljene prestupnike koji voze sa sadržajem alkohola u krvi iznad zakonske granice. Takođe se koriste u državnim i službenim vozilima u Švedskoj, dok se suđenja prestupnika održavaju u raznim zemljama kao što su SAD, Australija, Kanada, Belgija, Francuska i Švedska.
Inače, uređaj za blokadu se nalazi unutar vozila, blizu vozačevog sedišta, i direktno je povezan sa sistemom za paljenje motora.
"Da bi pokrenuo vozilo, vozač mora dati uzorak daha. Vozilo se pokreće samo ako se ne otkrije alkohol. Nasumični uzorak daha može biti zatražen tokom putovanja", navodi se na sajtu Vlade Kvinslenda.
Na sajtu stoji i napomena koja bi mogla da predstavlja "rupu" u korišćenju alko-brava, a to je da se neka druga osoba umesto vas testira na alkohol, a da vi upravljate vozilom.
Međutim, Vlada Kvinslenda navodi da ko god da vozi moraće da obezbedi uzorke daha da bi pokrenuo i nastavio da vozi vozilo.
Takođe, potrebno je instalirati kamere u okviru alko-brava koje će beležiti:
- referentnu fotografiju kada je alko-brava prvi put instalirana
- fotografija svaki put kada se uzima uzorak daha
Kada je reč o ceni alko-brave, ona se razlikuje od države do države, pa tako, prema navodima Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja, cena alko-brava u Francuskoj iznosi 1.300 evra.
Iznajmljivanje košta 100 evra mesečno, dok su troškovi instalacije i rada uređaja na samom vozaču. Takođe, potrebno je uračunati i cenu ugradnje u vozilo.
"Blic" je kontaktirao nekoliko auto servisera kako bi saznao cenu alko-brava i cenu njihove ugradnje, međutim ova usluga kod nas je i dalje nepoznanica.
"Nemamo alko-brave, niko ih ne traži u Srbiji. Jedino postoji opcija da naručimo iz inostranstva i ugradimo ovde", rečeno je za "Blic" iz poznatog beogradskog auto servisa.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari