
Nebojša Milovanović za 24sedam: Tajna "čovjeka visine"
„U svakoj ulozi sublimiraju se sva dotadašnja iskustva, a ovde sam se rukovodio sjajnim tekstom, režijom, kao i dijalektom koji je, pre svega, i karakterna odrednica“, ističe glumac

Predstava „Čovjek visine“ rediteljke Jane Maričić, po tekstu Ane Đorđević, u kojoj glavne uloge tumače Nebojša Milovanović i Bojan Žirović, našeg sagovornika prikazuje u veoma delikatnoj i izazovnoj ulozi, u kakvoj ga do sada nismo gledali, a koja iz mnogo razloga zaslužuje da se o njoj razgovara.
Pre svega jer je u pitanju stvarna ličnost, sa jakim uporištem u istoriji ovog podneblja, duhovni vođa, hrabar i jedinstven čovek čiji lik i delo zavređuju pažnju, na koju Milovanovićevo tumačenje baca jako svetlo.
Ko je bio „čovjek visine“, šta se dešavalo iza jednih zatvorenih vrata, koja velika pitanja su izgovorena, a koje tajne otkrile u ovom komadu, saznajemo u intervjuu koji je pred vama.
Predstava "Čovjek visine" Promo/Arhiva Teatra Vuk
Predstava je veoma kompleksna i zahtevna, ali i inspirativna i autentična. U čemu ste pronašli onaj inicijalni impuls za prihvatanje učešća, ali i sam pristup jednom ovakvom komadu?
Pročitajte još:
Rediteljka Jana Maričić me je pozvala da radimo predstavu, tako da je to više nego dovoljno za inicijalni impuls u prihvatanju učešća u radu na predstavi.
Za čitaoce koji će poželeti da pogledaju ovaj komad posle ovog intervjua, o kakvoj priči je reč? Šta očekuje publiku?
Reč je o priči o dva velika čoveka, o dve velike ideje u početku života nove države Srba, Hrvata i Slovenaca, posle Velikog rata i nekoliko "manjih", ali isto tako krvavih ratova. Ideje su večne, a pitanja oko toga šta je bitnije za ljudsku dušu i opstanak zajedničke države, aktuelna su i danas.
Nebojša Milovanović, predstava "Čovjek visine" Promo/Milan Maričić
Šta, zapravo, otkriva ta polemika o podizanju Meštrovićevog mauzoleja na Lovćenu? Koji se sve slojevi otvaraju kroz razgovor Mitrofana Bana i Uroša Predića, kakve istine, tajne, sukobi... Šta se kroz tu priču saznaje i zbog čega je ona važna?
Otvaraju se velike priče, sukob je trajan, kao što rekoh, aktuelan i danas, a to je da li prihvatiti novine u tehnološkom i svakom drugom napretku civilizacije i odreći se svojih tradicionalnih vrednosti, ili držati svoju veru koja nas čini vekovima onim što jesmo i ostati "naizgled" mimo obećanih dobara koja progres donosi. I da li jedno neizbežno povlači drugo. Dakle, da li je moguće ostati svoj a biti u zajedničkoj državi, ili je cena za zajedništvo odricanje od svog, i do koje se granice može ići u svemu tome?
Ko je bio Mitrofan Ban i zbog čega je bio „čovjek visine“?
Mitrofan Ban je bio mitropolit, junak koji se lično borio u tri rata, ali i diplomata u odnosima sa tadašnjim državama koje su polagale pravo na prostor koji nije etnički njihov. Iguman manastira koji je čuvao tako što je spasavao ljude prepuštajući manastir topovskoj kanonadi, a zatim se vraćao i sa istim tim narodom obnavljao srušene zidine. I ne samo to, bio je čovek koji je poznavao svoj narod koji ga je, u različitim mikrosredinama, bez obzira na zasluge, različito prihvatao.

U čemu se ova uloga razlikuje od svih vaših dosadašnjih, šta je bilo najinspirativnije u kreiranju vrlo složenog lika, koji pritom ima čvrsto i značajno uporište u istoriji?
Bavio sam se autentičnim govorom, dijalektom koji je karakterističan za mesto njegovog rođenja, ali i karakterom za koji je bilo osnova i u obimnoj literaturi.
Koju ste boju, emociju, stav, osobenost... morali da „date“ liku Mitrofana Bana, ne bi li na pravi način istakli i oslikali njegovu suštinu?
Ono što smo zajedno hteli u radu jeste da sklonimo sve predrasude o duhovnim i svetovnim vođama kada su u pitanju pregovori, da unesemo atmosferu salona kada se u njemu vode krucijalni razgovori za budućnost države. Skidanje rukavica i borba do poslednjeg argumenta, do poslednjeg daha, nešto je što mislimo da se iza tih zatvorenih vrata dešava, i gde maske sveta, zamišljene uloge i odnosi ne predstavljaju nikakvu važnost.
Predstava "Čovjek visine" Promo/Arhiva Teatra Vuk
On je bio stariji od vas, sa ogromnim životnim iskustvom i bogatom biografijom, a specifičnost je što se radnja predstave dešava neposredno pred njegovu smrt. Koje vaše iskustvo vam je pomoglo da budete dovoljno dorasli ovoj ulozi?
U svakoj ulozi sublimiraju se sva dotadašnja iskustva, a ovde sam se rukovodio sjajnim tekstom, režijom, kao i dijalektom koji je, pre svega, i karakterna odrednica.
Bojan Žirović igra čuvenog slikara Uroša Predića. Šta izdvajate kao najznačajnije u interakciji sa njim u ovoj drami, da li ste u potpunosti uspeli da razmenite ono najznačajnije u međusobnoj igri, ne bi li bili zadovoljni svojim ulogama i samom predstavom?
Već smo počeli da uživamo u partnerskoj igri koja je u duodrami najvažniji oslonac. Uživamo i u dramaturškim obrtima koji se zasnivaju na povremenom prihvatanju tuđih argumenata, kao i u momentima kada se dođe do ljudske bliskosti koja poništava svaku ideološku suprotnost.
Predstava "Čovjek visine" Promo/Arhiva Teatra Vuk
Kada i gde će publika moći da pogleda ovaj komad?
Na redovnom repertoaru Teatra Kult, gostovanja u Crnoj Gori su već zakazana, a radi se i na drugim gostovanjima.
Kakav čovek vi lično težite da budete, a kakvim visinama stremite?
Odgovoran i čestit prema svom talentu, prema ljudima koji mi veruju, prema porodici.
Kako godine prolaze, gledamo vas u sve kompleksnijim i zahtevnijim ulogama, kakva je i ova o kojoj govorimo. Kako pronalazite meru da vas takvi karakteri ne istroše, već da se kao umetnik konstantno nadograđujete?
Samo ukoliko se dajete možete osetiti i povratno dobijanje energije.
Promo/Nebojša Babić
Šta vas trenutno zaokuplja nezavisno od glume, a donosi ispunjenje i zadovoljstvo?
Rad sa studentima, porodica, kao i iščekivanje novih glumačkih izazova.
Kakvi glumački izazovi su u ovom momentu pred vama?
Nekoliko nastavaka gledanih serija, pozorište kao konstanta i, verujem, nešto što će me radovati i pružiti mogućnost kreacije.
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari