
Više faktora se udružilo: Zašto se avion prevrnuo u Torontu i kako su svi putnici preživeli?
Bilo je drmatično, ali svi su izvukli živu glavu

Većina putnika prošla je bez povreda nakon što je pobegla iz aviona koji je u ponedeljak popodne nespretno sleteo u Toronto, što je začudilo i njih same i spasilačke timove.
Let kompanije "Delta" proklizao je duž piste i zapalio se pre nego što se prevrnuo i ostao na pisti naopačke, izgubivši pri tome rep i celo krilo.
Neki od 80 ljudi u avionu ostavli su da vise naglavačke jer su bili vezani za svoja sedišta, pre nego što su pregazili prtljag i istrčali na snežnu pistu.
U nezgodi nije bilo smrtnih slučajeva, a istraga o incidentu je u toku.
Analitičari sugerišu da je možda krivo zimsko vreme ili da je avion možda u nešto udario, dok su spasavanje života pripisali bezbednosnim karakteristikama aviona.
Šta se desilo kada je avion sleteo?
Incident se dogodio nešto posle 14 časova po lokalnom vremenu u ponedeljak.

Radi se o modelu aviona CRJ-900, koji je radio kao let DL4819 "Delta erlajnsa".
Avion je u Toronto stigao iz američkog grada Mineapolisa i u njemu je bilo 76 putnika i četiri člana posade.
Dok je sletao izgleda da je udario u pistu, proklizao i zatim se prevrnuo, primetio je za BBC Den Ronan, novinar i pilot sa licencom američke Federalne uprave za vazduhoplovstvo (FAA).
U snimcima koji kruže mrežama vidi se da je deo letelice buknuo prilikom sletanja, a vatrogasci su odmah reagovali na to.
Putnik Pete Karlson rekao je za emiter CBC da je to bio "veoma silovit događaj" i da se u trenuktu udara čuo zvuk "betona i metala".
On i drugi u avionu visili su naglavačke na svojim sedištima i morali su da se oslobode i stanu na plafon letelice pre nego što je napuste.
Tanjug/Teresa Barbieri/The Canadian Press via AP)
Svih 80 ljudi je preživelo. "Delta" je u utorak ujutru saopštila da je 21 povređeni putnik prvobitno prevezen u lokalne bolnice, a njih 19 je ubrzo pušteno iz nje.
Kako se avion prevrnuo?
Desno krilo je možda udarilo u pistu ili neki predmet na njoj, kao što je svetlo, sugerisao je Ronan.
Vreme je takođe moglo da ima uticaj. Šef vatrogasaca aerodroma naveo je da je pista u trenutku incidenta bila suva.
Aerodromske vlasti su ranije saopštile da, iako je sneg stao, "niske temperature i jaki vetrovi su došli na njegovo mesto".
Dok je avion sletao, kontrolori leta su pilotima prijavili udare od 61 kilometra na čas i o mogućnost "blage neravnine na kliznoj stazi", preneo je CNN.
Čini se da su piloti pokušali takozvani "manevar raka", rekao je Ronan. Ovo podrazumeva skretanje aviona u vetar, a zatim direktno na pistu u poslednjem trenutku.
Marko Čen, bivši pilot i viši predavač na Novom univerzitetu Bakingemšir u Velikoj Britaniji, složio se da je letelica naginjala udesno i da izgleda da je izvršila tvrdo sletanje - što znači brzo spuštanje.
Čini se da je pistu prvo dotakao jedan točak, rekao je Čen za BBC, što je moglo prouzrokovati da se stajni trap sruši pri udaru. Ovo je moglo da dovede do toga da desno krilo udari u pistu i dovede do prevrtanja aviona.
Ni u jednom trenutku u pre toga nije bilo ničega što bi sugerisalo da se očekuju problemi sa sletanjem.
Ovo su potvrdili Čen i istražitelj avionske nesreće Ismo Altonen, koji je preslušao audio-snimak razgovora pilota i kontrolora leta.
Kako su svi putnici preživeli?

- Prava mogućnost preživljavanja je zaista neverovatna - rekao je Ronan za BBC, ističući da je trup aviona ostao netaknut.
Takođe je istakao važnost 16G sedišta u avionu, za koja je rekao da su "dizajnirana da apsorbuju jak udar".
Drugi komentatori su takođe pozdravili bezbednosne karakteristike letelice. Analitičar CNN-a i bivši inspektor FAA Dejvid Sousi rekao je da se avion raspao kako je i nameravano, i da su krila sprečila da se trup rascepa.
Grejam Brejtvajt, profesor bezbednosti i istrage nesreća na britanskom Univerzitetu Kranfild, rekao je da su avioni takođe dizajnirani tako da putnici u nesreći ne udaraju u stvari koje mogu da izazovu povrede.
- Razmišljamo čak i o dizajnu naslona sedišta ili stočića kako bi to bio prostor za preživljavanje. A sigurnosni pojas koji ljudi imaju je toliko važan - to je prva stvar koja sprečava da se ljudi bacaju po kabini - rekao je on za BBC.
Stjuardese su takođe pohvaljene što su sve brzo izvukle iz prevrnutog aviona. Ekipe hitne pomoći na zemlji šef aerdroma nazvao je "herojskim" nakon što su stigle do mesta nesreće za nekoliko minuta.
Karlson, jedan od putnika, rekao je da su njegovi saputnici sarađivali.
- Ono što sam video jeste da su svi u tom avionu odjednom postali veoma bliski u smislu kako da pomognemo jedni drugima, kako da uteše jedni druge - rekao je on.
Koje su se druge avionske nesreće nedavno dogodile?
Ovo je četvrta velika avionska nesreća koja se dogodila u Severnoj Americi za manje od mesec dana, a drugi nedavni incidenti ostaju pod istragom.
- Svih 67 ljudi u putničkom avionu i vojnom helikopteru poginulo je nakon što su se dva aviona sudarala u vazduhu u blizini Vašingtona 29. januara.
Tanjug/AP Photo/Julio Cortez
- Sedam ljudi je poginulo 1. februara kada se medicinski transportni avion sa šest osoba srušio u Filadelfiji. Još jedna osoba je ubijena na zemlji.
- Svih 10 ljudi je poginulo kada se mali avion srušio na Aljasci 6. februara.
Ti incidenti usledili su nakon velike nesreće u Južnoj Koreji u decembru, u kojoj je poginulo 179 ljudi.
Uprkos tome, stručnjaci kažu da je putovanje avionom i dalje izuzetno bezbedno i da je sve bezbednije.
Bonus video
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari