aktuelno

Čuvajte svoje mobilne, ako vam je novac u banci mio

12.07.2024

19:05

0

Autor: G.M.Š.

Najvažnija zaštitita digitalnog identiteta za većinu običnih građana počinje i završava na onome što svi danas imaju – mobilnom telefonu

Čuvajte svoje mobilne, ako vam je novac u banci mio
Ilustracija - Copyright Profimedia

Danas u svetu velika većina ljudi ima bar jedan mobilni telefon, odnosno telefonski broj, a to je globalno 5,7 milijardi izračunali su u izveštaju "Digital 2024 Global Overview Report" koji je pripremila kompanija Kepios. Ali ovaj podatak ne govori samo o širenju telekomunikacione mreže, već i o tome da je dobar deo od tih pet, šest milijardi ljudi potencijalna meta nekoga ko želi da mu „olakša“ račun u banci ili, još gore, zaduži ga i više nego što ima na računu.

Broj mobilnog telefona je evoluirao u važan faktor za ličnu identifikaciju, gotovo u potpunosti potiskujući tradicionalne identifikacione dokumente (npr. lične karte) pri prijavljivanju na brojne onlajn usluge, od društvenih mreža do bankarskih aplikacija. A to, upozoravaju iz kompanije za digitalnu bezbednost „Kasperski“, ima svoju cenu i moguće posledice.

– U današnjem međusobno povezanom svetu telefonski brojevi su postali jedan od najvažnijih ličnih identifikatora, poput digitalnog otiska prsta. Veoma je važno pristupiti bezbednosti telefonskih brojeva sa najvećom pažnjom. Ako prepoznamo rizike zloupotrebe i potencijalne probleme, možemo se zaštititi od značajnih budućih nevolja i gubitaka. Štaviše, oprez u kombinaciji sa savremenim rešenjima za sajber bezbednost čini čvrstu odbranu od različitih pretnji – komentariše Ana Larkina, stručnjak za analizu veb sadržaja u kompaniji „Kasperski“.

Telefonske kartice sa pripadajućim brojem su toliko integrisane u digitalne identitete korisnika da gubitak kontrole nad njima otvara vrata neovlašćenom pristupu važnim ličnim ali i finansijskim podacima. Zbog toga, zaštita telefonskog broja, odnosno mobilnog telefona, postaje ključna za očuvanje digitalnog blagostanja korisnika, upozoravaju iz „Kasperskog“.

Ne zaboravite, na mobilni telefon vam stižu podaci o transakcijama sa računa u banci ali i poruke da potvrdite neku transakciju (u sistemu dvostepene autentifikacije). Tu su i brojne lozinke od aplikacija do internet servisa. Sa linkom iz telefona lako se može resetovati bilo koja lozinka a koju je potrebna imejl adresa.

Takođe, na isto mesto ćete dobiti i imejl sa povratni link za prijavu na, recimo, neki onlajn servis, internet prodavnicu ili nešto treće a što je takođe vezano sa vašim novčanikom. Ukoliko neko ima vaš telefon, mogao bi da negde prebaci novac s računa, plati nešto na internetu… jer dovoljno mu je da klikne „OK“ na upit za potvrdu transakcije.

Trošak lažnih identiteta 43 milijarde dolara

Generalno gledano, gubitak neobezbeđenog telefona je potencijalan slučaj gubitka digitalnog identiteta. A krađa identiteta se pokazala kao značajan problem u 2023. godini. Prema procenama vodećih firmi za sajber-bezbednost, globalni gubici zbog prevara sa identitetom dostigli su zapanjujućih 43 milijarde dolara prošle godine, , što predstavlja povećanje od 15% u odnosu na prethodnu.

Samo u SAD, oko 15 miliona potrošača postalo je žrtva krađe identiteta u 2023. godini. Procenjeni prosečni gubitak po žrtvi iznosio je 1.200 dolara. Prevara sa kreditnim karticama nastavila je da bude najčešći oblik krađe identiteta, čineći 35% svih prijavljenih slučajeva.
Ali, postoje i složeniji oblici prevare, poput sintetičke krađe identiteta, koji takođe beleže oštar porast, značajno doprinoseći ukupnom finansijskom uticaju.

Sektor finansijskih usluga podneo je najveći teret ovih gubitaka, pri čemu su banke i kompanije za kreditne kartice apsorbovale procenjenih 18 milijardi dolara troškova povezanih sa prevarama. Ovo uključuje ne samo direktne gubitke od lažnih transakcija, već i troškove vezane za istragu, nadoknadu klijentima i implementaciju poboljšanih bezbednosnih mera. Teret ovih troškova na kraju se prenosi na potrošače u vidu viših naknada i kamatnih stopa.

Čuvajte svoje mobilne, ako vam je novac u banci mioProfimedia
 

 

I platforme za e-trgovinu takođe su doživela značajne gubitke zbog prevara sa identitetom – procene idu do 6,4 milijarde dolara globalno.

Ne treba zaboraviti ni zdravstveni sektor, gde je krađa medicinskog identiteta koštala 3,2 milijarde dolara za neovlašćeno dobijanje medicinskih usluga ili lekova na recept.

Nije ugrožen samo veliki biznis, jer mala preduzeća generalno nemaju resurse za robusne bezbednosne mere. Procenjuje se da je taj sektor privrede imao u proseku 12.000 dolara gubitka po incidentu prevare. Najčešći oblici prevara usmerenih na mala preduzeća uključivali su krađu poslovnog identiteta i prevaru dobavljača korišćenjem ukradenih akreditiva.

Gledajući unapred, stručnjaci su predvideli da će finansijski uticaj krađe identiteta nastaviti da raste u narednim godinama, potencijalno dostižući 50 milijardi dolara godišnje do 2025. godine ako se trenutni trendovi nastave. Ovo je podvuklo hitnu potrebu za kontinuiranim inovacijama u bezbednosnim tehnologijama, poboljšanom edukacijom potrošača i jačim regulatornim okvirima za borbu protiv stalno evoluirajuće pretnje krađe identiteta i njenih značajnih finansijskih posledica.

Kako da ne budete žrtva krađe identiteta

Gubitak ili krađa telefona zajedno sa SIM karticom donosi veliki stres, ne samo zbog gubitka ličnog uređaja, već predstavlja rizik po digitalnu bezbednost korisnika. Pošto se SIM kartice mogu lako prebaciti na drugi telefon, odsustvo PIN zaštite čini lične naloge povezane sa tim brojem telefona podložnim neovlašćenom pristupu, ukazuju iz „Kaperskog“.

U ovakvim slučajevima, prvi korak bi trebalo da bude kontaktiranje mobilnog operatora kao pružaoca usluge, sa zahtevom za blokadu SIM kartice. Nakon što se SIM kartica u izgubljenom uređaju deaktivira, opasnost od njene zloupotrebe više ne postoji. Sledeći korak nakon blokiranja je preuzimanje nove SIM kartice sa istim telefonskim brojem.

Za korisnike e-SIM kartice, proces uključuje kontaktiranje pružaoca usluge sa zahtevom za deaktivaciju SIM kartice na izgubljenom uređaju i podešavanje na novom uređaju. Ove proaktivne mere pomažu da se minimizira uticaj gubitka i efikasno štite lični podaci.

Ne menjajte broj bez ove procedure

Kada se pojavi potreba za prelaskom na novi broj, bilo zbog zbog upornih neželjenih poziva, prevarantskih poziva ili neželjene pažnje, ključno je promišljeno upravljati tim procesom, kažu stručnjaci.

Čuvajte svoje mobilne, ako vam je novac u banci mioProfimedia
 

 

Postojeći broj telefona se verovatno koristi kao korisničko ime ili opcija za povraćaj naloga za različite važne usluge, uključujući društvene mreže i bankarske aplikacije.

Mobilni operateri često već nakon 90 dana ponovo vraćaju brojeve u upotrebu i stare brojeve dodeljuju novim korisnicima. Ako nalozi povezani sa određenim brojem nisu preneti, novi vlasnik bi potencijalno mogao da im pristupi, dovodeći lične podatke u opasnost.

Preporučuje se da ne brzate tokom ovog procesa. Najbezbednija opcija je da za početak osigurate novi broj, a da stari ostane aktivan. Ovaj period preklapanja je od suštinskog značaja za neosetno razdvajanje naloga od prethodnog broja. Korišćenje menadžera lozinki može biti od velike koristi tokom ove faze: može pomoći da se identifikuju usluge koje koriste broj kao akreditiv za prijavu. Pored toga, pregled istorije dolaznih SMS poruka za kodove za potvrdu može dati naznake o tome koje usluge treba ažurirati.

Preuzimanje SIM kartice

Prevare sa preuzimanjem SIM kartice počinju kada prevaranti prikupe dovoljno ličnih podataka potrebnih za lažno predstavljanje. Ove podatke često dobijaju putem fišinga, tj. slanjem lažnih imejlova koji liče na one od mobilnih operatera, u kojima traže lične podatke na lažnim veb stranicama, ili putem višinga, tj. pozivima u kojima se predstavljaju kao predstavnici mobilnih operatera i obmanjuju korisnike da otkriju osetljive informacije.

Čuvajte svoje mobilne, ako vam je novac u banci mioProfimedia
 

 

Kada prikupe ime, adresu i broj lične karte, prevaranti mogu da nateraju mobilnog operatera da promeni broj telefona na novu SIM karticu koju kontrolišu. Ovo im omogućava da presretnu sve poruke poslate tom broju, poput jednokratnih lozinki, što omogućava prevarantima pristup finansijskim i ličnim računima. Žrtve obično ne shvate da su prevarene sve dok ne izgube uslugu mobilnog operatera ili primete čudne aktivnosti na svojim nalozima.

Da biste se zaštitili od ovih prevara, preporučuje se da budete oprezni sa imejlovima i pozivima koji zahtevaju lične podatke ili podstiču brzu akciju. Proverite svaku sumnjivu komunikaciju tako što ćete direktno kontaktirati pružaoca usluge preko zvaničnih kanala. Ako se sumnja na preuzimanje SIM kartice, odmah kontaktirajte operatera da biste obezbedili nalog i pratite izvode sa računa zbog neovlašćenih transakcija. Dodavanje jedinstvenog PIN koda ili lozinke za promene naloga kod mobilnog operatera takođe poboljšava zaštitu, dok primena sveobuhvatnih rešenja za sajber bezbednost pomaže u zaštiti od interakcije sa veb sajtovima koji imaju za cilj pribavljanje osetljivih podataka korisnika. 

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike