
Do statusa oldtajmera sada može i „prečicom“, ali...
Ministarstvo saobraćaja donelo Pravilnik o utvrđivanju statusa vozila od istorijskog značaja, ali vlasnicima oldtajmera treba još ponešto
Izmene Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima sada se mogu sprovesti u praksi i u delu starih automobila, tzv. oldtajmera, jer resorno ministarstvo je donelo potreban podzakonski akt - Pravilnik o utvrđivanju statusa vozila od istorijskog značaja.
Sada se kao oldtajmer može registrovati motorno ali i priključno vozilo, pod osnovnim uslovom da je proizvedeno ili registrovano pre 30 i više godina. Takođe, vozilo mora biti u voznom stanju, održavano u originalnom ili približno originalnom stanju, kako bi moglo da „predstavlja materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa“.
Međutim, ljubitelji oldtajmera kažu da ni novim pravilnikom nisu mnogo dobili, jer i do sada se znalo šta se i kako može registrovati.
– Mi strpljivo čekamo ne tehnički pravilnik o vozilima već pravilnike koji će nam zaista omogućiti da radimo normalno kao što to već dugo rade u regionu, da ne pominjemo Evropu ili SAD. Da plaćamo manji porez jer ovo nisu automobili koji se voze svaki dan, da registracija bude jeftina i da može da se registruje samo na pola godine jer zimi su autoimobili u garaži, da imaju svoje oldtajmer tablice… – nabraja Pavle Jovanović, predsednik „Mercedes kluba Srbija“.
Vlasnici odltajmera u Srbiji plaćaju poreze pri redovnoj registraciji kao i za ostale automobile, s tim da nemaju beneficije kao vozila stara do 20 godina.
- Tako za oldtajmer „mercedes“ iz 1986. godine sa 5.000 kubika morate da platite obnovu registracije 70.000 do 80.000 dinara. A čak i u Grčkoj, gde je registracija paprena i gde se za džip plaća 5.000 evra za oldtajmere je mala – napominje Jovanović.
Iz klubova oldtajmera se nadaju da će sa ovim tehničkim pravilnikom da se reši problem velikog broja vozila koja su već uvezena i ocarinjena ali koja nisu mogla da se i registruju jer, kako je njima objašnjeno, Agencija za bezbednost saobraćaja ima direktora u v.d. statusu.
– Na pitanje kako je moguće da se dozvoli ocarinjenje automobila ali ne i registracija, odgovarano nam je da „možemo da prodajemo delove“ – napominje Jovanović.
Šta je u novom pravilniku?
U novom pravilniku, objavljenom 12. jula u „Službenom glasniku“ sada su precizno propisani svi navedeni postupci, kao i način evidentiranja i izgled/sadržaj potvrde o vozilima od istorijskog značaja.
Tu su i postupak utvrđivanja statusa, oduzimanja statusa i razvrstavanja vozila od istorijskog značaja koje, po zakonu, propisuje ministar nadležan za poslove saobraćaja a na predlog Agencije za bezbednost saobraćaja.
Pravilnikom se propisuju i bliži uslovi koje mora da ispuni pravno lice za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti oldtajmera.

Vozila od istorijskog značaja se razvrstavaju u jednu od tri klase: standardno istorijsko vozilo, replika istorijskog vozila, reprodukcija istorijskog vozila.
Agencija za bezbednost saobraćaja vodiće evidenciju o vozilima od istorijskog značaja u elektronskom, odnosno pisanom obliku.
Kako do registracije oldtajmera
Utvrđivanje statusa vozila od istorijskog značaja sprovodiće se, u načelu, tako što će nadležna komisija da ispita usaglašenost vozila i dokumenata o njemu. Međutim, komisija nije uvek neophodna jer postoji i „prečica“.
Taj proces obuhvata proveru usaglašenosti vozila sa podnetom dokumentacijom, utvrđivanje tehničkih karakteristika vozila, utvrđivanje originalnosti vozila, odnosno očuvanosti vozila u originalnom ili približno originalnom stanju, utvrđivanje funkcionalnosti vozila sa ciljem provere da li je vozilo u voznom stanju…
Ispitivanje će da sprovodi Agencija za bezbednost saobraćaja ili pravno lice koje ona ovlasti, pri čemu u postupku ispitivanja učestvuje tehnička komisija.
Sastav tehničke komisije utvrđuje Agencija, sa spiska stručnih lica koji prethodno utvrdi.
Vozilo koje se ispituje mora biti kompletno, čisto, bez značajnih oštećenja i u voznom stanju.
Troškove pregleda dokumentacije, ispitivanja i izrade izveštaja o ispitivanju (pozitivnog ili negativnog) i izdavanja Potvrde o vozilu od istorijskog značaja ili duplikata, snosi podnosilac zahteva.
Međutim, ukoliko za vozilo postoji izdata važeća FIVA karta (Fédération Internationale des Véhicules Anciens), vlasnik vozila će i to podneti uz dokumentaciju i u tom slučaju nije neophodno formirati tehničku komisiju, niti podnositi celokupnu dokumetaciju kao za vozilo koje je nema.
Predstavnik ovlašćenog pravnog lica kojem je podnet zahtev, a koji se nalazi na spisku stručnih lica, samostalno će identifikovati vozilo i/ili sprovesti ostale aktivnosti predviđene pravilnikom ukoliko je potrebno.
Potvrda važi deset godina ili do nastanka bitne promene na vozilu, prepravke, promene stanja u pogledu originalnosti, značajnih oštećenja, odnosno narušene očuvanosti.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari