
Do novembra 30 novih e-punjača na auto-putevima, obećava Ministarstvo
Pokretanje proizvodnje "grande pande" u Kragujevcu dodatni vetar za e-mobilnost u Srbiji, kažu iz resornog ministarstva

Tranzicija ka e-mobilnosti i električnim automobilima i u Srbiji traje već gotovo deceniju ali stanje mreže elektropunjača je i dalje daleko od zadovoljavajućeg nivoa. To je istakao i predsednik Aleksandar Vučić, na otvaranju renovirane fabrike „FCA Srbija“ u Kragujevcu gde će „Stelantis“, odnosno „Fijat“, proizvoditi električni model „grande panda“. Vučić je rekao da se sa infrastrukturom mnogo kasni a da u Evropi za pet godina neće biti novih automobila koji ne koriste struju.
Iz Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, na to danas odgovaraju da će do novembra biti još oko 30 punjača na auto-putevima Srbije a da je početak proizvodnje "grande pande" dodatni vetar u leđa.
Pomoćnik ministra za drumski saobraćaj Miroslav Alempić podsetio je da je na predlog ministra Gorana Vesića (kome je ovo drugi mandat) izmenjen Zakon o planiranju i izgradnji tako da pruži osnove za razvoj infrastrukture za električne punjače i alternativna goriva, pa će tako od naredne godine sve nove zgrade, rezidencijalne ili poslovne, morati da imaju određen broj električnih punjača.
Takođe će, dodaje, sve benzinske pumpe na državnim putevima prvog A reda morati da na četiri mesta za točenje goriva, imaju po jedan e-punjač.
Pročitajte još:
– Priprema se propis o uspostavljanju infrastrukture za alternativna goriva, koji će definisati e-punjače u smislu njihovih kapaciteta, potrebnih mesta. Idemo ka uređenju ove oblasti, a početak proizvodnje električne "grande pande" u Kragujevcu je dodatni zamah i vetar u leđa koji će ubrzati sve ovo – rekao je Alempić za Pink.
Za sada kod Puteva samo osam punjača
Alempić je naveo da na auto-putevima sada postoji osam e-punjača na mestima za koja su zaduženi "Putevi Srbije", dok na benzinskim pumpama ima najmanje 50 električnih punjača.
– To nije dovoljno i zato idemo u novi korak. Na tenderu Ministarstva i „Puteva“ izabran je izvođač koji će u narednih godinu 16 odmorišta pretvoriti u 'zelene oaze', na kojima će biti ugrađeno najmanje pet a najviše 20 punjača. Već sledeće sedmice počinje ugradnja novih 10 e-punjača. Za to je potrebno mesec do mesec i po dana, a nakon toga biće ugrađeno još 10. I kada se završi deonica Moravskog koridora, od Kruševca do Vrnjačke Banje, tu će biti još pet, šest e-punjača. Tako da ćemo do kraja ove godine imati novih 34 e-punjača na putevima – rekao je Alempić.
U "zelene oaze", dodaje, biće pretvorena neiskorišćena odmorišta duž puteva, gde će uz postavljene e-punjače, biti otvoren i neki restoran, kafić, gde će vozači moći da se odmore, napune svoje vozilo.
Alempić je precizirao da se trenutno korišćenje električnih punjača u nadležnosti "Puteva Srbije" ne naplaćuje, dok se na benzinskim stanicama ta usluga plaća.
Najavio je da će se sa uspostavljanjem novih punjača, njihovo korišćenje naplaćivati, po jedinici vremena, a kasnije i po utrošenim kilovatima. Pojasnio je da će se punjači puniti i na solarne panele.
– Električni punjači se pune na struju, pa je velika potrošnja. Moramo da nađemo alternativne izvore energije, a to su solarni paneli. Na svih 16 zelenih oaza biće solarni paneli, kako bi se deo energije koja nedostaje dopunio na taj način – dodao je on.

Napomenuo je da će u zelenim oazama biti instalirani brzi punjači, jer će izvođač koji je dobio posao na tenderu ministarstva i "Puteva" ugrađivati punjače snage 165 kilovata, što je dovoljno za punjenje od oko 15 minuta.
Alempić je ukazao i da je obaveza Srbije, kao potpisnice Zelene agende, da od 2025. godine nema u upotrebi motore koji emituju ugljen-dioskid, što znači da se moraju obezbediti alternativni energenti i sirovine a za struju je to - litijum.
– Moramo da ga nađemo, da ga eksploatišemo da bismo mogli da pokrećemo električne automobile. Postoje i druga alternativna goriva, koja mogu da proizvedu struju, poput vodonika, a to je sledeća faza koja nas čeka – dodao je Alempić.
Subvencije i dalje najbolja stimulacija
Dodao je i da nijedna zemlja nije uspela da podigne svest o kupovini električnog automobila bez nekog vida subvencija, finansijskih ili nefinansijskih. Srbija je do prošle godine subvencionisala i nabavku hibrida i kupovinu potpuno električnih vozila, dok se od ove godine subvencioniše samo kupovina u potpunosti električnih automobila.
– Za to je iz budžeta izdvojeno 170 miliona dinara. Svako ko kupi električni automobil može da dobije subvencije od 5.000 evra. Od 331 električnog automobila registrovanog prošle godine, čak 310 kupljeno je upravo uz subvenciju – kaže Alempić.
Naveo je da će izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja biti uvedene zelene tablice i nalepnice, koje će vozačima električnih automobila omogućiti neke popuste i pogodnosti, a tako će biti lako prepoznatljivi.
– Sve ovo će nas u putnoj privredi naterati da razmišljamo na taj način. Obnovljivi izvori energije su neophodni, zelene oaze moraju da imaju kapacitet oko 400 kilovata, pa i od jednog megavata, a za kamionske terminale punjače čak i jačine 3.600 kilovata... To je veliko opterećenje za energetski sistem, zato nam je potrebna struja iz obnovljivih izvora energije. Zato je ministar Vesić dao nalog da se uradi studija koja će ispitati putni koridor duž auto-puta, na oko 1.000 kilometara mreže, za sva mesta na kojima mogu da se postave solarni paneli. Takođe i paneli za zaštitu od buke postaće solarni paneli, pa će oprema duž auto-puta moći da dobija struju iz solarnih panela – rekao je Alempić.
On je naveo da su lane u Srbiji bila registrovana 25.422 automobila, od čega je 331 potpuno električan automobil i 6.006 hibrida. Takođe, 25 odsto učešća u prošlogodišnjoj prodaji automobila činila su vozila sa nekim elementom struje.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari