
Državni službenici više neće kliktati na šta ne smeju
Kancelarija za IT i eUpravu i Nacionalna akademija za javnu upravu pokrenule su onlajn obuke za bezbednost informacija i zaštitu podataka u državnim institucijama da se ne bi ponovio slučaj „Katastar“ ili „EPS“

Državni službenici i zaposleni u državnim firmama ne bi više trebalo da „otvaraju vrata“ hakerima i time ugrožavaju i poslovanje svojih firmi i same građane čijim lilnim podacima barataju.
Kancelarija za IT i eUpravu i Nacionalna akademija za javnu upravu pokrenule su onlajn obuku za bezbednost informacija i zaštitu podataka, za čim je potreba znatno porasla sa napredovanje digitalizacije javne uprave i državnih službi.
Direktor Kancelarije za informacione tehnologije i eUpravu Mihailo Jovanović napominje da se danas prikuplja velika količina podataka o građanima s obzirom da su digitalizovane brojne baze podataka i da je građanima omogućena komunikacija putem interneta, elektronska prijava dece u osnovnu školu ili vrtić, zbog čega je veoma važno da zaposleni znaju kako pravilno da rukuju tim podacima i da osiguraju njihovu zaštitu.
– Ovo je prvih 150 zaposlenih obučenih za zaštitu podataka o ličnosti, a pored toga sprovodimo obuke i za informacionu bezbednost, što su blisko povezane oblasti. Kada je reč o informacionoj bezbednosti, vodimo računa o tome kako čuvamo podatke zaposlenih u javnoj upravi i da li ih ostavljamo dostupnim na internetu. Problemi koji su se desili u Katastru i EPS-u proteklih godina su nastali jer je napadač uspeo da uđe preko imejla zaposlenog koji nije prepoznao maliciozni sadržaj i kliknuo je na link. Oko 10-15 odsto zaposlenih u našim institucijama kliknulo je na lažni (fišing) mejl, što pokazuje da stalno moramo raditi na podizanju svesti, kako među zaposlenima, tako i među građanima – naglašava Janković.
Pročitajte još:
On ističe da svi na internetu često „požurujemo stvari“ i ostavljamo podatke ne razmišljajući dovoljno, jer želimo da što pre završimo neku elektronsku uslugu.
– A ne ostavljamo samo JMBG već i broj telefona ili email. Moramo stalno da vodimo računa o kulturi ponašanja, ne samo građani, već i zaposleni u javnoj upravi, kako bismo pažljivo rukovali tim podacima. To je etički princip - građani treba da znaju da su njihovi podaci bezbedni kada ih dele sa javnom upravom – poručio je on.
Građani sada bezbedniji
Jovanović je rekao da na sajtu eUprave, kada građani ostavljaju podatke, postoji mali upitnik gde mogu da označe da li su saglasni da se podaci sačuvaju ili obrišu. Dodao je da čak i kada građani ostave svoje podatke, kroz obuku zaposlenih i uspostavljanju procedura unutar institucija se precizno prati ko je pristupao i uređivao njihove podatke.
On smatra da bi građani trebalo da osećaju veću sigurnost u pogledu zaštite svojih podataka u okviru digitalizacije, za razliku od ranijeg perioda kada su podaci čuvani na papiru jer, prema njegovim rečima, u vreme kada su se podaci nalazili u matičnim knjigama gotovo niko nije mogao da garantuje njihovu bezbednost.
Jovanović je rekao da se osnovna obuka na Nacionalnoj akademiji za Javnu upravu, kojom je i započet ovaj proces, odnosi na informacionu bezbednost i zaštitu podataka o ličnosti, sa ciljem da zaposleni koji rade na velikim IT sistemima budu obučeni i da se unapredi njihova spremnost.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari