aktuelno

Kuda ide svetsko bankarstvo i gde je tu Srbija

20.01.2025

10:50

0

Autor: R.B.

Tendencije razvoja digitalnog bankarstva je u svetu svepristuna ali se i ona menja, koliko uspevaju da je prate banke u Srbiji?

Kuda ide svetsko bankarstvo i gde je tu Srbija
Copyright Profimedia

Digitalizacija savremenog sveta, i poslovanja u njemu, u sferi bankarstva korisnicima njihovih usluga ne donosi obavezno i jeftinije proizvode, jer fokus je pružiti više od konkurencije za isti novac a to se, uglavnom, svodi na to ko ima bolju aplikaciju ali tu se sada još nešto menja – vidi se iz šesto izdanje Dilojtove „Studije o digitalnoj zrelosti bankarstva“ za 2024. godinu (Digital Banking Maturity Study 2024).

Ovo najobuhvatnije globalno istraživanje ove vrste, koje je analiziralo 349 banaka iz 44 zemalja na šest kontinenata, dalo je potpunu slika o tome kako bi banke trebalo da funkcionišu u digitalnoj eri, prenosi Bonitet.com.

Ubrzana digitalna transformacija nije novost za banke, u tom trendu su već gotovo deceniju, ali dodavanje „novih funkcionalnosti“ kojima se odgovaralo na promenljive potrebe korisnika, nekada se donekle se sprovodilo i bez jasnog plana i strategije.

Mobilne aplikacije danas su postale sofisticiranije i preuzele su primat kao prvi izbor korisnika i banaka u pogledu daljeg razvoja digitalnog bankarstva. Jedan od najvažnijih prioriteta svake banke je da svojim korisnicima pruži bolju mobilnu aplikaciju od konkurencije.

A u 2024. godini primećuje se novi trend kod banaka lidera. Umesto daljeg fokusa na dodavanje novih funkcionalnosti, gde je upitno koliko iste imaju dodatne vrednosti za korisnike, digitalni lideri preusmeravaju pažnju na optimizaciju ključnih procesa, efikasnost osnovnih funkcionalnosti i koncept hiperpersonalizacije.

Vaš baš lični bankar

Hiperpersonalizacija podrazumeva unapređenje već postojećih funkcionalnosti i procesa, dovodeći ih do „savršenstva jednostavnosti korišćenja“, kao i personalizaciju korisničkog iskustva, komunikacije i ponude za svakog klijenta. Danas banke svakom klijentu mogu da ponude personalizovano korisničko iskustvo i pravo rešenje za njegove specifične potrebe koristeći veštačku inteligenciju i podatke u realnom vremenu.

Veštačka inteligencija ne transformiše samo alate usmerene ka korisnicima, već i revolucionarno menja interne procese u bankama, samim tim i korisničko iskustvo klijenta.

Automatizacijom zadataka kao što su unos podataka, verifikacija dokumenata, analiza rizika i provera usklađenosti, veštačka inteligencija ubrzava procese i smanjuje broj grešaka, omogućavajući bankama da donose odluke skoro u trenutku, što im omogućava da i u najkraćem mogućem roku ponude klijentu pravo rešenje i realizuju ga.

Takođe, veštačka inteligencija je stožer hiperpersonalizacije i kreiranja jedinstvenog korisničkog iskustva i komunikcije za svakog klijenta ponaosob. Umesto generičkih obaveštenja ili e-poruka, banke sada prilagođavaju komunikaciju kako bi odražavale specifična ponašanja, preferencije i finansijske ciljeve svakog klijenta. Oblasti koje su najviše unapređene su notifikacije, targetiranje i ponuda porizvoda, ponude programa lojalnosti na osnovu podataka u realnom vremenu.

Gde se tu mi iz Srbije nalazimo?

Ako uzmemo u obzir rezultate istraživanja od pre dve godine, između banaka na našem tržištu i globalnih lidera, najmanje diskrepancije zabeleženo je u osnovnom setu informacija na digitalnim kanalima koje su korisnicima potrebne, kao što su dostupnost i sadržaj na mobilnim aplikacijama, onlajn kanalima i web sajtovima, kao i u osnovnim funkcionalnostima koje se koriste na dnevnom nivou (osnovna plaćanja, pregledi stanja po računu i slično).

Najveće razlike u razvoju digitalnih kanala kod banaka u Srbiji i digitalnih lidera u svetu uočene su u funkcionalnostima koje prevazilaze tradicionalno bankarstvo – mogućnost praćenja portfolija osiguranja putem mobilnih aplikacija, napredne funkcionalnosti investicionog bankarstva, zakazivanje lekarskog pregleda i praćenje cena nekretnina, kao i usluge vezane za izdavanje i renoviranje istih putem aplikacija banaka – nisu prisutne u domaćem sektoru.

Dodatno, globalni lideri imaju pokrivene najznačajnije procese na kanalima (od kreditnih do servisnih procesa – koncept banka u aplikaciji), što kod banaka u Srbiji nije slučaj.

Najveći iskorak u razvoju digitalnog bankarstva u Srbiji u prethodnom periodu odnosi se na otvaranje računa preko digitalnih kanala (mobilnog bankarstva i onlajn aplikacije), te ovaj trend vodeće banke omogućavaju uz video-intervju sa savetnikom i onlajn dostavljanje potrebne dokumentacije.

Dodatno, lokalne banke sve češće proširuju ponudu proizvoda dostupnih putem kanala, uključujući keš kredite koji se mogu realizovati online jednostavno i u vrlo kratkom roku.

Ovaj proces podržava upotreba ConsentID, odnosno digitalne sertifikacije, koja postaje sve popularnija, ne samo u bankarstvu već i u širem poslovnom okruženju. Zanimljivo je da banka lider na lokalnom tržištu preko digitalnih kanala klijentima omogućava i proizvode osiguranja, investicione proizvode, kupovinu karata za utakmice i koncerte čime se ponudom nebankarskih proizvoda apsolutno približila globalnim trendovima.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike