
Spremni za e-poslovanje: Svaka treća firma u Srbiji može da prilagodi rad putem interneta
Pojedine kompanije spremno su dočekale krizu, oslonjene na digitalne modele poslovanja, a oko 30 odsto njih je unapredilo postojeće kanale onlajn prodaje

Pandemija koronavirusa je Srbiji definitivno pokazala gde se nalazi kada je reč o elektronskom poslovanju i e-trgovini. I dok su pojedine firme u našoj zemlji spremno dočekale ovu planetarnu krizu jer su odranije imale dobro uređene platforme za e-trgovinu, mnoge su ostale zatečene pa su preko noći svoje prodavnice “selile” u virtuelni svet.
Kriza je, tako, najviše pogodila mikro i mala preduzeća, dok je likvidnost i dalje jedan od ključnih problema s kojima se firme suočavaju. Da je digitalizacija bitan deo strategije oporavka i da kompanije u našoj zemlji sve više to prepoznaju kao jedan od ključnih uslova daljeg poslovanja, najbolje govori istraživanje “Zajedno kroz krizu” koje su sproveli Privredna komora Srbije i USAID.
Onlajn znači opstanak
Tako su pojedine kompanije spremno dočekale krizu, oslonjene na digitalne modele poslovanja, a oko 30 odsto njih je unapredilo postojeće kanale onlajn prodaje. Ostale firme koje su učestvovale u ovom istraživanju smatraju da su digitalna rešenja od izuzetnog značaja za dalji oporavak.
– Oko 13 odsto firmi otvorilo je onlajn prodavnicu ili planira to da uradi, a oko 30 odsto hoće da digitalizuje poslovne procese i prilagodi se novonastaloj situaciji, kako bi iskoristili digitalni marketing kao strategiju oporavka – navodi se u istraživanju USAID-a, u kojem je učestvovalo oko 800 preduzeća.
Svaka treća firma, kako se ističe, koja je učestvovala u istraživanju navela je da se može delimično ili potpuno prilagoditi poslovanju putem interneta. Što je firma veća, to joj je teže da izmesti poslovanje iz fizičkog u onlajn prostor.

Prebacivanje posla na onlajn za veliki broj firmi biće jedina slamka spasa; Pixabay
Kako je za naš portal ispričao Aleksandar Zarić iz USAID-ovog Projekta saradnje za ekonomski razvoj, prebacivanje posla na onlajn za veliki broj firmi biće jedina slamka spasa. Njihovi napori da firmama objasne značaj ovakvog poslovanja postojali su i pre pandemije, ali je kriza osvestila mnogobrojne poslodavce koji su tek sada shvatili koliko je neophodna digitalizacija.
Rast e-trgovine i pre korone
Podaci Narodne banke Srbije ukazuju na to da je e-trgovina iz godine u godinu beležila rast, pa je tako u prvom tromesečju 2020. godine broj transakcija kupovne robe i usluga porastao za 48 odsto u odnosu na isti period u 2019. Uz to, značajan rast ostvaruje se na sajtovima domaćih trgovinskih lanaca i marketa.
– Najviše u smislu rasta i promena navika potrošača, šta i koliko kupuju elektronski, jer je to zdravstveno bezbednije, kao i kod bezgotovinskog plaćanja. Koliko je neko imao porast onlajn kupovine ukazuje i podatak domaće kompanije za prodaju tehnike, gde su pre pandemije imali 12 odsto e-trgovine, a u vreme krize je to poraslo na 24 odsto. To samo omogućava da se preživi pad kupovine u objektima, ali za neke male biznise to predstavlja i potpuni opstanak – objašnjava Zarić.

Onlajn kupovina uposlila je maksimalno dostavu robe na kućni prag; Profimedia
Potrošači, kako dodaje, najviše onlajn kupuju garderobu, avio-karte, aranžmane i sportsku opremu. Hrana je nešto što se smatra “kraljicom” e-trgovine i teško je tu postići visok nivo.
Pazare i stari i mladi
Pojedini podaci Privredne komore Srbije pokazuju da je u nekim segmentima privrede u vreme krize e-komerc porastao za čak 100 odsto. S druge strane, određene velike prodavnice zabeležile su rast od desetak odsto. Banke, objašnjava Zarić, navode podatke da je po onlajn kupovina porasla za nekoliko desetina odsto, ali samo u onom delu trgovine koji oni prate, odnosno kada se plaća platnim karticama.
Kada je reč o starosnoj strukturi, ni tu više nema pravila, pa su onlajn pazarili svi, i mladi, i stariji sugrađani, koji u nekim momentima nisu ni smeli da izlaze iz kuća.
Inače, istraživanje koje je uradio USAID zajedno sa PKS pokazuje da će za oporavak privrede, pogođene pandemijom, biti potrebno u proseku godinu dana. Najpogođeniji sektori su turizam, saobraćaj i kreativna industrija.
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari