
Crni petak: Nemojte da vas povede procenat popusta!
Kolike popuste već od sledeće nedelje nude trgovci u Srbiji i da li su takva sniženja realna

"Crni petak“, dan pred poslednji vikend u novembru, kada trgovci daju najveće popuste, odavno se odomaćio i u Srbiji, a euforija šopinga zahvatila je i naše kupce.
Tako se kao i u Americi, gde je nastao, „crni petak“ proširio na celu nedelju pa i čitav mesec novembar, u kome se trgovci utrkuju u što većim popustima. Ili bi tako barem trebalo da bude...
Portal 24sedam istražio je kolike popuste već od sledeće nedelje, pred "crni petak" možemo da očekujemo, ali i da li su takva sniženja realna.
Naime, većina trgovaca još pre nekoliko dana, u susret "crnom petku“, istakla je koliko će iznositi sniženja. Prema tome, kada se radi o garderobi, odnosno obući i odeći, kao i kozmetici, najavljeni popusti se kreću od 20 do 45 odsto.
Pročitajte još:
Nešto veće akcije, kako je istaknuto, su na posteljinu i pokućstvo pa idu i do 70 odsto. Kada se radi o beloj tehnici, najčešće su sniženja do 40 odsto, a za nameštaj do 30 i 35 odsto.
Ipak, da kod nas popusti nisu baš toliki, i da trgovci manipulišu cenama, upozoravaju u udruženjima potrošača.
- Nemojte da vas povede procenat popusta! Nemojte da vas zavara reklama i bombastična izjava o sniženju – ističe Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
Selektivna pravila
On navodi da su svih prethodnih godina trgovci u Srbiji praktično slobodno tumačili "crni petak“.
- Uveli su "crni petak“, za koji se vezuje potreba za akcijama, ali su pravila primenili selektivno. Dakle, oni su na sva zvona objavili da je to "taj petak“ i da se tu nešto dešava, ali su zaboravili da primene i onu drugu bitnu stvar, popuste – kaže za 24sedam Nikolić.
Kako pojašnjava, u Americi se, odakle potiče „crni petak“, na taj dan potrošači bukvalno grabe za, recimo, televizore, čak se i pobiju jer su tada cene tri puta niže od redovnih.
24sedam/Lj. S.
- I tome taj petak i služi, jer on u Americi uvek pada pred njihov važan praznik, Dan zahvalnosti. To je praktično spojeno s njim. I tamo postoji takva tradicija. A kod nas postoji nedoslednost. Mi prvo ne znamo čemu služi taj "crni petak“. Trgovci su ga tek tako preuzeli – naglašava Nikolić.
Prema njegovim rečima, tu dolazi do brojnih zloupoteba, počev od toga da trgovci planirano podignu cene nekoliko dana pred ovaj period, a onda ih "skinu“ za, na primer, 30 odsto.
Prilika da se očisti magacin
- I mi vidimo da je cena na popustu na nivou one od pre povećanja, i da ta roba košta isto kao i pre mesec dana. Dakle, potrošač uvek mora da proveri kolike su cene u drugim radnjama. Nemojte da vas povede procenat popusta, već probajte da razumeti koliko ta roba zaista košta – kaže Nikolić.
Onlajn roba se vraća upakovana
- Mi svi, kao potrošači, imamo zakonsku osnovu da vratimo robu koju smo kupili onlajn bez ikakvog obrazloženja. To je naše pravo. Ali kod kupovine preko interneta odustanak
podrazmeva da robu vratimo u ful pakovanju. To nije reklamacija, već odustanak od kupovine, a tada morate da vratite proizvod sa kompletnom ambalažom. To naši kupci često ne znaju - ističe Nikolić.
Naravno, dodaje on, ima i onih koji su pošteni pa su popusti realni.
- Ipak, dosta trgovaca na ovom pokušavaju da izvuku nešto. "Crni petak“ je definitivno prilika da se trgovci oslobode starih zaliha, da očiste magacin – upozorava naš sagovornik.
S druge strane, kada se radi o realnim popustima, Nikolić navodi da su oni najčešće najveći kod tehničkih uređaja i bele tehnike i da se oni zbog toga i najviše kupuju na „crni petak“.
- Najveći popusti jesu kod tehnike, bele tehnike, računara, telefona... U proseku popusti idu do 50 odsto. Ali, cifra nije primarna. Primamljujuće deluje 50 odsto, ali vidite koliko to zaista košta - ističe on.
Nikolić navodi i da je onlajn kupovina kod nas dosta zaživela, pogotovo posle korone.
- Onlajn prodaja sjajno ide, sve više ljudi u Srbiji kupuje na taj način – kaže Nikolić.
BONUS VIDEO:
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari