
Hoćemo li i u 2023. raditi od kuće?
Sa rastućim brigama zbog recesije moć bi mogla da se vrati na stranu poslodavaca i ugrozi dostignuća u fleksibilnosti rada postignuta u vreme i nakon pandemije. Evo četiri argumenta protiv toga…

„Pokret“ za rad od kuće i fleksibilno radno vreme , toliko raširen za vreme pandemije i u godini oporavka od nje, mogao bi da iskusi teška vremena sledeće godine, piše „Blumberg“.
Vode tržište rada na svetu, ono američko, držalo se dobro u godinama nakon pandemijske 2020. ali je tokom ove godine počelo da slabi i to bi moglo da se nastavi i tokom 2023. Ako se to ostvari, kompanije bi se ohrabrile da povuku „dozvole“ za rad od kuće, piše globalni ekonomski medijski servis.
Gledajući generalno, šefovi se svrstavaju u dva tabora kada je u pitanju rad od kuće, a koji je ozbiljno narastao za vreme pandemije, kada je tržite rada bilo slabo.
Neki od njih smatraju da rado od kuće i fleksibilno radno vreme imaju prednosti, kao što je činjenica da su zaposleni srećniji, dok drugi insistiraju da se kompanijska kultura gradi (zajedno) u kancelariji.
- Postoji suštinska razlika među organizacijama – kaže Melisa Svift, vodeći stručnjak za transformaciju rada u konsultantskoj kući „Merser“ – i sada možete da vidite da kompanije biraju strane.
To što nema generalnog opredeljenja za „povratak na staro“ nam govori da će rad od kuće ipak ostati. „Galup“ prognozira da će oko 75 odsto radnika, koji tehničko-tehnološki mogu da rade od kuće, ostati u režimu hibridnog rada ili potpunog rada od kuće još dugo vremena.
„Blumberg“ navodi i četiri glavna razloga koje eksperti na ovom polju daju „za“ nastavak rada od kuće i u 2023. godini
1. Održavanje
Dozvoljavanje „rada na daljinu“ je ključno za održavanje postignutog nivoa produkcije. Hibridni režim rada je pojačao zadovoljstvo i produktivnost a umanjio neželjeni pritisak za 35 odsto, pokazuje letošnja studija Univerziteta Stenford, Instituta Čikaga i Instituta autonomnih tehnologija iz Meksika.
- Zaposleni su iskusili nove nivoe ispunjena poslom radeći od kuće, i sada bi bilo teško kompanijama da povratak na staro – kaže Kejtlin Dafi, direktor istraživanja u konsultantskoj kući „Gartner“.
Takođe, preokret je postao skup problem je stopa otkaza nezadovoljnih uslovima rada je i dalje na nivou iznad onog pre pandemije. Ako tržište rada ostane zategnuto mnoge kompanije neće moći da si priušte da „krvare“ zbog odlaska talenata. To je posebno tačno za one koji imaju visoke performanse rada,
- U bilo kom ekonomskom okruženju, top talenti uvek imaju druge opcije – ukazuje Pritviradž Čodhari, vanredni profesor na Hardvard biznis škole
2. Regrutacija
Rad na daljinu sam po sebi regruterima ili „lovcima na talente“ otvara geografski šire polje dublji „bazen“. To je velika prednost, pogotovo na specijalizovanim poljima gde je inače teško naći kvalifikovanog kandidata.
Nuđenje radne fleksibilnosti kompanijama, takođe, daje raznolikost i više inicijative. Šire su i grupe koje mogu izvući korist od ovoga ili doprineti kompaniji, kao što su radnici sa invaliditetom ili zaposleni roditelji.
3. Smanjivanje troškova recesije
Pre nego što bi okrenula na „rad s posla“, recesija bi mogla da ubrza trend rada od kuće jer kompanije koje mogu sa skrešu troškove kancelarijskog prostora, mogu mnogo da uštede u vreme recesije, napominje Pritviradž Čodhari.
Ovoga leta, „Jelp“ (Yelp Inc) je zatvorio svoje kancelarije u Njujorku, Čikagu i Vašingtonu a novac ušteđen od tih troškova prebacio na zapošljavanje i beneficije za zaposlene.
Nedugo zatim i „Lift“ je iznajmio drugima polovinu svojeg prostora u San Francisku, Njujorku, Sijetlu i Nešvilu. I druge kompanije su smanjile kancelarijske troškove, kao što su „Meta platforme“ (Gugl), „Amazon“…
Zaposleni koji ostaju da rade od kuće su čak spremni i na manje plate zarad više fleksibilnosti i manjih svakodnevnog troškova transporta.
Rad-od-gde-bilo dodatno omogućava gazdama da drže troškove radne snage nižima i time što mogu da zaposle ljude iz saveznih država SAD gde su troškovi života niži, kao što su Ajdaho, Luizijana ili Kanzas.
4. Rizici zaokreta
Ako kompanija zauzme čvrst stav oko povratna „na posao“, to bi moglo ozbiljno da naruši njenu reputaciju. Samo treba pogledati „Tviter“, gde je u nameri da „prodrma“ kompaniju, novi generalni direktor Ilon Mask ukinuo model rada od kuće.
Ali, onda mu je veliki broj zaposlenih „otkazao ljubav“, pa je mora da ublaži stav kako bi neke od njih privolio da se vrate.
- Ovakav pokušaj maksimalnog iskorištavanja pregovaračke moći poslodavca nije najbolja strategija na duži rok. Budući kandidati za posao gledaju komentare onih koji su otišli iz firme, čitaju članke o njoj… Bilo bi pametno da lideri misle o tome – kaže Ben Grejndžer, glavni psiholog za rad u „Kvaltriksu“ (Qualtrics).
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari