aktuelno

Na korak od dizel krize: Koliko će Evropa patiti zbog svojih novih sankcija

15.01.2023

18:47

0

Autor: 24sedam/Bloomberg

Dosad neviđeno veliki komad svetskog tržišta dizel goriva, koje je lokomotiva globalne ekonomije, samo je na nekoliko nedelja do pokretanja oštrih sankcija. Kako će se se to odvijati...

Na korak od dizel krize: Koliko će Evropa patiti zbog svojih novih sankcija
Ilustracija - Copyright Profimedia

Ostalo je samo tri nedelje do 5. februara, kada će Evropska unija, zemlje G7 i njihovi saveznici  pokušati da postave gornju granicu za cenu po kojoj Rusija izvozi goriva kao poslednju u nizu kazni zbog invazije na Ukrajinu. Ova velika operacija ograničenje cene već je primenjena na naftu a nadovezuje se na zabranu koju je EU uvela na uvoz ruske nafte morskim putem, podseća Blumberg.

Ali, za razliku nafte, koje ima dovoljno na svetskom tržištu i može sa naći iz različitih izvora, naftnih derivata a posebno dizela u svetu „ne previre“ i zbog toga su mnogi na svetskom naftnom tržištu veoma zabrinuti kako će sve to da izgleda.

Pre invazije na Ukrajinu i sankcijama Zapada koje su usledile zbog toga, Rusija je bila ubedljivo najveći izvoznik dizela u Evropu. Velika količina tog goriva je nastavljena da se uvoze i nakon uvođenja drugih energetskih sankcija jer, jednostavno, alternative nije bilo.

Sankcije koje slede, sa smanjenjem zbog ograničenja cene ili potpunim prestankom dotoka dizela iz Rusije u Evropu, celom svetu sledi veliko rerutiranje kretanja goriva. Realisti kažu da će se rusko gorivo ipak naći na evropskom tržištu ali zaobilaznim putem – preko azijskih i afričkih kupaca koji će ga potom preprodavati Evropljanima.

Ali, u kraćem roku dok se tokovi ne stabilizuju,  to znači određeno odlaganje isporuke a samim tim i skok cene na evropskom ali i svetskom tržištu.

- Gubitka ruskih barela je velik i zameniti ih će biti veliki logistički izazov,. Za sada tržište ne reaguje panično sa cenama, jer se i kod nafte ispostavilo da su tokovi otporni. Ali, svakako sledi veliko rerutiranje dizela po svetu – kaže Kešav Lohija, osnivač konsultantske kuće „Oilitiks“.

Kako svet preokrenuti "naglavce"

Evropska Unija će morati da zameni 600.000 barela (95,4 miliona litara) ruskog dizela svakog dana a Moskva da za tu količinu nađe drugog kupca ili smanji proizvodnju u rafinerijama.

To će biti teško, jer brodske pošiljke u EU iz SAD i Indije su već povećane i sav višak se otprema u Evropu. Kinesko gorivo ne stiže u Evropu ali ona bi mogla da  snabde azijsko tržište i tako „napravi višak“ goriva za Evropu.

Evropa već u rafinerijskom problemu

Neizvesnost koju donose sankcije još je veća zbog problema koje i bez embarga na dizel imaju evropske rafinerije. Trebalo bi da sada pojačaju preradu a dolazi im sezona redovnog održavanja. Uz to u Francuskoj se obnavljaju štrajkovi koji bi mogli da prekinu rad nekih nacionalnih proizvođača petrohemijskih proizvoda. Problema imaju i u rafinerijama u istočnoj Nemačkoj, koje su ranije radile na rusku naftu iz naftovoda a sada nemaju dovoljno sirovine.

- Izvoz sa tržišta koja imaju viškove će se pojačati ali tržište dizela je i bez embarga tesno – saopšteno je klijentima iz analitičke kuće „Bernštajn“.

Međutim ovo rerutiranje ima sistemsku grešku koja podriva osnovnu ideju embarga i sankcija - da se maksimalno poremeti prodaja nafte i goriva Rusiji, jer izvoz nafte industrije predstavlja glavni devizni prihod zemlje koja ratuje u Ukrajini.

Najveću ulogu u spasavanju Evrope snabdevanjem dizela imaće, po očekivanju, Indija. A ta zemlja je od uvođenja sankcija Zapada Rusiji postala i najveći kupac diskontne ruske nafte. A sa će Evropljani kupovati od te nafte napravljeni dizel.

U suštini, ističe Blumberg, hidrokarbonati će biti transportovani hiljadama kilometara daleko nego što je to ranije bio slučaj, a onda ponovo „vraćani“ na put u Evropu.

Čak u dobar deo tog posla ne moraju da budu uključeni rafinerijski pogoni, jer velika je verovatnoća da će se proširiti mutni poslovi friziranja dokumentacije za brodske tovare ili slanje ruskog goriva u skladišta u inostranstvu gde će se „blendovati“, odnosno mešati sa drugim gorivom i onda legalno prodavati u Evropi.

Na korak od dizel krize: Koliko će Evropa patiti zbog svojih novih sankcija Screenshot: ICE berza
Cena dizela zasad "bez panike", ali trend ide naviše

 

Kod nafte se pokazalo da je Rusija uspela da je preusmeri, bez smanjena proizvodnje. Kod dizela, ostaje joj tržište Afrike, Latinske Amerike i možda Azije, dok će Evropa biti okrenuta najviše Indiji i Bliskom istoku.

Ali, situacija sa dizelom za Ruse možda neće biti tako povoljna kao što je bila sa naftom. Konsultanti iz „Enerdži aspekts“ procenjuju da će Moskva moći da prodaje samo trećinu dosadašnje proizvodnje dizela.

- Embargo na dizel je teži je se Rusija već mučila da proda svoj dizel negde drugde mimo Evrope – rekla je Amrita Sen, glavni analitičar kuće na „Global UAE enerdži forumu“ u Dubaiju.

Kako će se zbog svega pomenutog, kretati cene na berzi, videćemo. Zasad su crna predviđanja za naftu ostala neostvarena ali to se mora dobrim delom pripisati neobično toplom zimskom vremenu koje je dobrano smanjilo potrošnju energenata u Evropi.

- Tržište će uvek naći rešenje. Samo je pitanje uz koliko bola će se to dogoditi – zaključuje Eugen Lindel, glavni konsultant za naftne proizvode u „FGE“.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike