aktuelno

Ne folirajte se sa ekologijom: U Britaniji zabranjene reklame avio-kompanija

06.12.2023

10:31

0

Autor: G.M.Š./Tanjug

Oglasi aviokompanija Er Frans, Lufthanza i Etihad zabranjeni su zbog obmanjivanja potrošača o njihovom uticaju na zagađenje životne sredine

Ne folirajte se sa ekologijom: U Britaniji zabranjene reklame avio-kompanija
Ilustracija - Copyright Pixabay

Reklame kompanija iz avio-saobraćaja, jednog od sektora koji najviše zagađuju životnu sredinu, ne oslikavaju na pravi način uticaj koji avio-kompanije imaju na klimatske promene, zaključila je britanska Agencija za standarde oglašavanja (ASA), i zbog toga ih zabranila.

ASA je istražila reklame kompanija za koje sumnja da koriste korporativno „zeleno pranje" (greenwashing), odnosno pokušavaju da se u javnosti „operu“ od svog (nesumnjivo lošeg) uticaja na ekologiju. Eklatantan primer „grinvošinga“ su naftne kompanije koje sada pokušavaju da se predstave kao „zelene“.

Nakon toga, „Lufthanza“ i „Etihad“ su uklonili oglase.

U oglasu „Er Fransa“ navodi se da je ta kompanija posvećena zaštiti životne sredine, a „Lufthanza“ je pozvala putnike da "lete održivije" (?), dok se u oglasu „Etihada“ pojavljuje izraz "zastupanje životne sredine”.

Prema rečima Agencije za standarde oglašavanja, kompanija „Er Frans“ je tvrdnjom u oglasu da je omogućila ljudima da "putuju bolje i održivije" mogla da obmane svoje korisnike da misle da avio-kompanija nudi održiv i ekološki prihvatljiv način putovanja avionom, što nije tačno, pošto koristi isto gorivo kao i ranije, a i avioni se proizvode sa istim karbonskim otiskom kao i dosad.

Deseti zagađivač u svetu

Avio-sektor proizvodi 14 odsto količine „gasova staklene bašte“ od ukupnog transporta, odnosno 2,5 odsto od svog zagađenja. Da je globalna avio-industrija jedna zemlja, bila bi deseti najveći zagađivač u svetu, kažu podaci EU.

Veći granski zagađivač je samo poljoprivreda, sa 20 odsto ali, ipak, "moramo da jedemo, ali ne moramo da letimo".

Sa druge strane, nemačka avio-kompanija „Lufthanza“, kojoj ovo nije prvi put da je optužena za "grinvošing", objasnila je da su reči iz oglasa "letite održivije" referenca na njenu opciju "zelene karte" za putnike na evropskim letovima, dodajući da se za te letove koristilo održivo avio-gorivo, ali da su dali doprinos projektima zaštite klime.

Posle prigovora Agencije za standarde, reference o "envajromentalnom zastupanju" iz svojih plaćenih Gugl oglasa uklonila je i avio-kompanija Ujedinjenih Arapskih Emirata, „Etihad“.

Agencija je oglase pronalazila koristeći sistem zasnovan na veštačkoj inteligenciji (AI).

Od 2021. godine, mnoge kompanije, uključujući „Persil“, HSBC i „Šel“, kompanije za piće „Inosent“ i „Oatli“, pa čak i dva pogrebna preduzeća, našli su se među onima čije su reklame zabranjene.


BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike