
Pančevačka Utva želi sa svojom sovom u svet
Fabrika aviona traži kupce za modernizovanu verziju aviona „utva 75“ a sa Amerikancima rade na projektu žirokoptera

Pančevačka fabrika aviona "Utva" želi da se plasira na domaće i inostrano tržište sa modernizovanom verzijom "utve 75" - "sovom", avionom koji je prema rečima dugogodišnjeg instruktora letenja Zorana Španovića daleko ispred konkurencije u rangu za obuku, aero-taksi i sportsko letenje.
On je za Tanjug istakao da je ovaj školski avion, četvorosed, sa benzinskim motorom, i koji je već pronašao svoje kupce u Meksiku i Turskoj, nastavljač tradicije pouzdanog i perfektnog aviona koji pravi dobre pilote i instruktore.
Tanjug/Strahinja Aćimović
Jednomotorni niskokrilac, potpuno metalne konstrukcije tipa poluljuske, sa četiri sedišta u konfiguraciji "sajd baj sajd” u dva reda, sa fiksnim stajnim trapom, i širinom kabine od 120 centimetara uzleće gotovo svakodnevno sa travnatog pančevačkog aerodroma.
Pročitajte još:
Španović dodaje da većina evropskih zemalja, buduće pilote obučava na avionima tipa "cesna 172" i "pajper 28", na kojima se radi osnovna obuka, ali da ti avioni nemaju pokretljivost, upravljivost i stabilnost koju daje "sova".
On je dodao da je modernizovana "sova" zadržala kvalitet starog „U-75“, ali i da obiluje modernim uređajima koji olakšavaju letenje i boravak u kabini, a da potrošnja iznosi oko 32 litre benzina po radnom satu.
Rukovodilac Razvoja i projektovanja Aleksandar Petrović rekao je da je fabrika "Utva" od 2015. godine radila na razvoju aviona "sova" i sertifikaciji aviona, a da je sredinom 2023. godine dobijen sertifikat od Direktorata civilnog vazduhoplovstva koji je član Međunarodne agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja.
– Sertifikat koji smo dobili, odnosno homologacijski list koji je dobio avion „sova“, je međunarodni sertifikat koji omogućava da se avion registruje u bilo kojoj zemlji na svetu – objasnio je Petrović za Tanjug.
Pod okriljem SDPR-a
Pančevačka "Utva", koja je pretrpela velika razaranja u bombardovanju NATO-a 1999. godine, uspela je da za dve decenije izađe na globalno tržište sa avionom koji je već pronašao kupce u Meksiku, a u toku su pregovoru i sa školom letenja iz Turske.
– Prvi avion je prodat u Meksiku. Aktivno radimo sa partnerima iz Turske, i imamo potencijalnog kupca, školu letenja, za dizel varijantu aviona. Mi smo od ranije u procesu projektovanja aviona sa dizel motorom, a u 2024. godini očekujemo da dopunimo sertifikaciju sa dizel varijantom – naveo je Petrović.
Tanjug/Strahinja Aćimović
Cena "sove" zavisi od seta opreme, a cenovni rang se kreće od 400.000 do 600.000 dolara.
Petrović kaže da je "Utva" od 2017. godine pod vlasništvom "Jugoimport SDPR" i da je saradnja sa ovim preduzećem iz namenske industrije odlična.
On je rekao da je u investicionom ciklusu za tekuću godinu opredeljen novac koji će se iskoristiti u renoviranje fabrike i poboljšanje proizvodnih kapaciteta "Utve", uglavnom za vojnu namenu, ali da će to služiti celoj fabrici i proizvodnji aviona.
Pored "sove", u svom portfoliju, fabrika proizvodi i avion "lastu", koji je namenjen za vojnu obuku.
Ulazak u svet žirokoptera
Planovi "Utve" za budućnost, navodi Petrović, zasnivaju se na razvoju, odnosno diverzifikaciji proizvoda, kao i projektovanju žirokoptera sa pet sedišta.
– Trenutno radimo sa američkom kompanijom „Skyworks Aeronautics“ na projektovanju žirokoptera sa pet sedišta, model „hawk 5“, koji je napravljen od metala i kompozita – istakao je on.
Prema njegovim rečima karakteristika te letelice je da stalno leti u autorotaciji, odnosno da ima rotor kao helikopter, i pokreće se pomoću propelera koji se nalazi iza letelice.
Karakteristika letelice, kaže Petrović, jeste poletanje i sletanje bez piste ili sa veoma kratke poletno-sletne staze.
– Namena se deli na nekoliko osnovnih koji će biti projektovani i certifikovani u Srbiji, a to je medicinski žirokopter, odnosno sanitetski, žirokopter opšte kao i biznis namene – objasnio je on.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari