
Veliki skok prihoda: Koliko se love vrti u srpskoj muzičkoj industriji?
Muzička industrija je u 2023. imala promete gotovo 90% veći nego pre pet godina, kaže ekonomsko istraživanje

Muzička industrija Srbije je u 2023. ostvarila promet od 168 miliona evra, što je za 89% više nego pre pet godina, pokazuje istraživanje Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
Istraživanje pod nazivom "Analiza ekonomskih efekata muzičke industrije na ekonomiju Srbije", koje je danas prenela Vlada Srbije, prvo je ikada urađeno za ovu „granu kreativnih industrija“.
Muzička industrija u Srbiji broji gotovo 20.000 stalno zaposlenih u okviru 29 različitih delatnosti a istraživanje, čiji je naručilac nacionalna platforma "Srbija stvara", pokazuje da je u poslednjih pet godina udeo bruto dodate vrednosti (BDV) sektora porastao za neverovatnih 202% (sa 0,05 na 0,11 odsto).
Samo za prethodnu godinu, ostvaren je rast BDV od pozamašnih 38%, navedeno je u saopštenju.
Tokom prethodne godine povećan je za čak 84% iznos koji je uplaćen po osnovu poreza i doprinosa u odnosu na 2018. godinu i koji iznosi više od 6,5 miliona evra.
Kada je reč o broju zaposlenih (stalno zaposlenih 19.561) evidentan je rast od čak 33% u odnosu na 2022. godinu, dok broj privrednih subjekata iznosi 5.838. Od tog broja preduzetnici čine 84%.
Posebno je zanimljivo da je osobe od 30 do 49 godina čine više od polovine sektora (čak 55%), kao i da je veoma ujednačen broj muškaraca (49 odsto) i žena (51 odsto).
Muzička industrija na dlanu
Savetnica za muziku pri platformi Srbija stvara, Zorica Tepić, istakla je da je realizacija istraživanja prvi i neophodan korak ka definisanju veoma razuđenog muzičkog sektora.
– Konačno smo napravi lanac industrije, mapirali najvažnije učesnike i sektore kroz njihove delatnosti, to nikada ranije nije urađeno i zbog toga se muzičkom industrijom do sada niko nije sistemski ni bavio – rekla je ona.
Tepić je dodala da će uz pomoć ovog istraživanja moći da se razume muzička industrija, uvide potencijali i nedostaci i sistemski podrži neophodno.
– U pitanju je proces i tek treba da utvrdimo efekte industrije koje Srbija ima kroz promociju i imidž, pre svega kroz manifestacije i muzičare, ali napravili smo prvi korak – zaključila je savetnica za muziku.
Među preporukama koje se pre svega tiču unapređenja i daljeg razvoja sektora, navodi se neophodnost realizacije programa podrške, razvoja izvoza ali i pravnih regulativa, implementacije međunarodnih praksi i standarda, a pre svega podrška podsticanje izvoza muzike, programi za razvoj profesionalnog kadra, ali i podrška mladim umetnicima.
Na brojne izazove platforma Srbija stvara muziku već je odgovorila podrškom u realizaciji ujedinjenog nastupa srpske muzičke scene na svim najvažnijim evropskim „showcase“ festivalima (Eurosonic Nordeslag, Ment, Pin…).
Ta podrška za cilj ima podsticanje razvoja izvoza muzike i usavršavanje profesionalnog kadra, kao i realizacija prvog nacionalnog muzičkog konkursa Serbia creates The Spotlight, u okviru kojeg su najbolji mladi muzičari iz Srbije održali više od 50 nastupa na 22 festivala širom regiona.
Na nedostatak fizičkog prostora za izvođenje i vežbanje dobrim delom će odgovoriti i budući centar kreativnih industrija "Ložionica", koji će doprineti razvoju lokalne muzičke scene, uspostavljanju internacionalne saradnje i promocije, kao realizaciju brojnih edukativnih programa namenjen mladim muzičarima, ali i profesionalcima.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari