aktuelno

Upozorenje sa Harvarda: Ovo se desi kada zabranite Tiktok

03.06.2024

11:18

0

Autor: R.B.

Amerikancima bi se sa zabranom kineske društvene mreže moglo dogoditi isto što i Indijcima, kada su to isto učinili 2020. godine

Upozorenje sa Harvarda: Ovo se desi kada zabranite Tiktok
Copyright Profimedia

Društvena mreža Tiktok, u vlasništvu kineske kompanije „Bajtdens“, teško je zamenljiva i nada nekih američkih biznismena da bi mogli da otkupe „brend“ (zbog preteće zabrane rada u SAD) i naprave svoju, sličnu mrežu, jalova je, upozoravaju neki eksperti na osnovu iskustava sa drugih tržišta. A gubitak za društvo i tržište je značajan.

Tarun Kana, profesor sa Harvard koji je stručnjak u oblastima preduzetništva i poslovne strategije, naveo je neka svoja predviđanja šta će se desiti ako SAD zabrani Tiktok, piše Inc.com.
Kana je uporedio potencijalnu američku situaciju sa onim što se desilo u Indiji nakon ukidanja Tiktoka, za mnoge biznise sada već vitalnog marketinškog alata.

Glavna posledica ukidanja društvene mreže za poslovanje u Americi bilo bi manje viralnosti i ubijanje kreativne konkurencije, smatra Kana.

Pred zabranu Tiktoka u Indiji 2020. godine, milioni ljudi u ovoj gusto naseljenoj južnoazijskoj državi bili su potpuno očarani kineskom društvenom mrežom. Pripadnici generacije Z i milenijalci su plesali uz nove K-Pop hitove, dok su preduzetnici svojim pratiocima pokazivali kako se prave njihovi glavni proizvodi. I onda je došao šok kada je zbog geopolitičke krize sa Kinom oko himalajske granice, Indija zabranila Tiktok i više od 50 drugih mobilnih platformi u kineskom vlasništvu.

Originalnost nema cenu

Naravno, brzo su napravljene kopije ali ni jedna nije potrajala jer nije uspela da iskopira i algoritam po kome je tako uspešan Tiktok. A upravo je algoritam ono što Kinezi sigurno neće prodati Amerikancima, čak i ako budu morali da prodaju „brend“ u SAD.

– Čim je Tiktok nestao u Indiji, tehnološke kompanije u regionu su brzo reagovale. Problem je što su bile kopije, nisu bile pravi Tiktok. Na kraju, nisu bile ekonomski održive jer nisu mogle da dostignu viralnost originalne mreže – kaže Kana, koji to zna iz prve ruke pošto je član odbora indijske telekomunikacione kompanije InMobi, koja je kupila jednu indijsku video platformu koja je pokušala da popuni tu prazninu.

Algoritam Tiktoka je poznat po tome što podstiče viralnost kratkih video zapisa jer, kako Kana kaže, favorizuje objave bez obzira na geografiju. Ovo potvrđuje ogroman broj korisnika (200 miliona) u Indiji pre zabrane. A ti korisnici su veoma potrebni (malim) preduzetnicima jer tamošnji manji gradovi nemaju ni fizičku ni digitalnu infrastrukturu da se njome dosegnu glavno tržište.

– Ako se vratimo u 2020, ovi individualni preduzetnici, tvorci sadržaja, ako hoćete, verovatno nisu imali previše drugih opcija kako da uđu u glavnu ekonomiju ili da unovče svoju kreativnost. U tom smislu, TikTok je bio zaista važan za mnoge od njih – kaže Kana.

Suština socijalnog razvoja Tiktoka je da ne želite da bude ograničenja korisnika njihovim virtuelnim društvenim krugovima, već da se sadržaj plasira naširoko - svima.

Praznini ni četiri godine kasnije nisu uspeli da popune ni tehnološki giganti poput kompanija „Meta“ (Fejsbuk) i Alphabet (Google) sa svojim Instagram Reels i YouTube Shorts formatima.

Uticaj će biti, možda i veći

Naravno, SAD nisu Indija i tamo Tiktok neće nestati reko noći. Ali tamo ima ogroman uticaj, sa 150 miliona korisnika, među kojima je sedam miliona malih preduzeća.

To je procentualno mnogo više od tek jedne sedmine stanovnika koliko je bilo u Indiji. U SAD je Tiktok „kulturno značajniji“ ali i tržišno jer je mnogo više novca u igri nego kod relativno siromašnih Indijaca.

Ali problem nije samo u novcu. Bez konkurenata poput Tiktoka, velike američke tehnološke kompanije mogu izgubiti osećaj za borbu u inovacijama.

Erik Dan, osnivač marketing firme „Mighty Joy“, iz SAD ove ističe pitanje influensera. Fejsbukov trenutni fokus na influensere, na primer, je prilično nov a ne tako davno „Meta“ je influensere doživljavala kao „individualne korisnike koji su samo imali više pratilaca od prosečnog naloga“.

Dan kaže da je konkurentski pritisak Tiktoka promenio fokus Fejsbuka ka influenserima. Ako Tiktok ode, rekao je da „druge platforme neće imati pritisak da moraju da se agresivno posvete inovacijama“.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike