
Cena nafte neće više rasti, crnog zlata ima dovoljno
Uzburkano naftno tržište više neće nadolaziti cenom, prognoziraju iz Udruženja naftnih kompanija Srbije

Cene nafte će najverovatnije stati na ovom nivou od 85 dolara a potom se vratiti nazad, a američko tržište je glavni pokretač skoka cena. Nafte ima dovoljno, samo je pitanje da li će logistički kanal i izvori biti dostupni u svakom trenutku, rekao je za RTS generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, Tomislav Mićović.
Poslednjih dana cena barela sirove nafte premašivala je 87 dolara, što je najviši nivo od aprila, da bi dans ipak pala na 83 dolara.
Visoke cene odražavaju se posredno i na cene derivata na našim pumpama. Od kraja maja svakog petka, cene evrodizela i benzina, koje reguliše država, rastu za dinar - dva.
Takav rast se ne očekuje i u narednom periodu, kaže Mićović.
Pročitajte još:
– To će već današnji dan brzo pokazati. Prosto indikatori koji koriste trgovci da bi eventualno pogurali svoju potražnju, povećali su potražnju na tržištu. Mnogi indikatori su ukazivali da će biti problema s snabdevanjem naftom, pre svega na američkom tržištu. Međutim, ispostavilo se da to baš nije tako i sad se zaustavljamo na ovom nivou – rekao je Mićović.
Screenshot: CME Group
Istakao je da nafte ima dovoljno, samo je pitanje da li će logistički kanal i odnosno izvori biti dostupni u svakom trenutku.
Na pumpi dinar,dva ali neće rasti više
Kada je reč o Srbiji, Mićović dodaje da od 2022. od početka ukrajinske krize do danas kretanje kotacije benzina i dizela direktno utiču na cenu goriva na benzinskim stanicama u Srbiji.
– Nisu jedini ovi parametri, ali oni najdominantnije utiču. Polako se tržište stabilizuje. Tako da možemo reći da smo tu negde na stabilnom nivou kotacije, koje će se uvek kretati gore i dole – kaže Mićović.
Mićović kaže da smo u Srbiji u prethodnom periodu imali najskuplje gorivo od 222 dinara, a najniže 180 dinara.
Vozačima elektormobila fale informacije
Kada je reč o vozačima električnih automobila, kaže da se njihovo planiranje putovanja svodi na to gde je sledeći punjač.
– Ono što njima nedostaje kao informacije, to je da li taj punjač u tom trenutku radi, da li je već formiran red i kada će doći na red, koja je snaga tog punjača. Oni nemaju dovoljno informacija, čak često ne znaju ni cenu struje koju će platiti na tim mestima. Tu još nedostaje jedna ozbiljna infrastruktura koja će tim vozačima omogućiti to putovanje koliko-toliko prijatnije – ocenio je Mićović.
– Sada smo opet u nekom stabilnom delu. Promene nisu velike, dva dinara gore ili dole, ali ono što je zanimljivo, svi smo se navikli zapravo na viši nivo cena. Više o onim cenama koje su bile ranije nema govora, jer prosto svi parametri koji ulaze u cenu, svi troškovi stavljanja goriva na tržište su povećani – kaže Mićović.
Na pitanje da uporedi cene goriva u regionu, Mićović kaže da Grčka i Albanija imaju svoju politiku veoma velikih akciza na benzin i doprinosa i oni imaju zato i najviše cene, kao što Severna
Makedonija, Bosna i Bugarska imaju veoma male akcize pa su uvek na dnu te liste, dok se Srbija nalazi na sredini.
Mićović kaže da su sve zemlje podigle svoje cene pod uticajem globalnih promena i visokih kotacija benzina i dizela, koji su sve podigle na jedan potpuno drugi nivo.
Govoreći o ponudi i potražnji, ističe da je leto pred nama, krenula su putovanja, pumpe su veoma aktivne, prodaje se dosta goriva.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari