
Šta je sve potrebno da "panda" iz Kragujevca osvoji EV svet (FOTO/VIDEO)
Probna proizvodnja novog srpskog automobilskog čeda, ovoga puta električnog, počela je, ali sudbina mu nije izvesna

Nakon dve godine tišine u halama, i prethodnog „kreni-stani“ režima rada na već vremešnom modelu „500L“, u kragujevačkoj fabrici „Fijat-Krajsler automobili Srbija“ (FCA Srbija) u ponedeljak su svečano obeleženi početak rada inovirane fabrike i proizvodnja prvog električnog automobila.
Ali ovaj svakako značajan datum za srpsku automobilsku industriju samo je potencijalno istorijski za „FCA Srbija“, jer radi se o startu, kako je naglašeno iz samog vrha matičnog „Stelantisa“, probne proizvodnje "fijat grande pande". Da li će se ona i razviti u uspešnu, kakvu je s početka imao i prethodnik „500L“, zavisi od mnogo faktora.
Tavares je rekao da su u FCA prošli nedavno kroz veoma težak period, ali i da su ostali zajedno "Stelantis", Vlada Srbije, sindikati…
– Rekli smo - izgradićemo nešto na ovome pre dve godine, i evo nas, uradili smo šta smo obećali. Doneti prvi „Fijatov“ električni automobil u Kragujevac nije mala stvar, ali imamo poverenje u ovaj grad i ovu zajednicu. To znači učiti nove stvari, nove veštine, nova znanja, a naš prioritet broj jedan je kvalitet – rekao je Tavares.
I onda je prvi čovek automobilskog diva, pod čijom je kapom 16 brendova s obe strane Atlantika i jedan iz Kine, bez okolišanja upozorio radnike u Kragujevcu, ali i partnere iz države.
Vučić: Stelantis ima našu podršku
Da bi Srbija mogla da uradi dosta na tome da "Stelantisov" projekat električnog automobila iz Kragujevca uspe, pokazao je i nastup predsednika Republike Aleksandra Vučića.
– Želimo srećne i zadovoljne klijente, a to znači da će to da li će proizvodnja ("grande pande") biti dozvoljena ili neće zavisiti od ljudi zaduženih za kontrolu kvaliteta u "Stelantisu". Oni su rigorozni, i treba da budu, jer imaju misiju da zaštite potrošača. Svaki detalj je važan i svaki operater i funkcija će biti podređeni tome, jer pred nama je brutalan izazov. Ofanziva Kine na evropskom tržištu je jaka, a evropske zemlje pozivaju kineske kompanije da sa fabrikama dođu kod njih. Ali, mi u "Stelantisu" smo spremni za borbu. Imamo dobru tehnologiju, uložićemo puno napora i pokazati da smo opasna konkurencija, iako oni dolaze sa prednošću od 30 odsto u manjim troškovima proizvodnje. Sve je u promeni, i moramo da se menjamo i prilagođavamo savremenom svetu – naglasio je Tavares.
Ukoliko uspe, ogroman značaj
Ukoliko bi projekat „grande panda“ uspeo, to bi imalo veliki značaj za „Fijat“, a ogroman za Srbiju, kažu stručnjaci. U poslednjem broju biltena „Makroekonomske analize i trendovi“ (MAT) koje izdaje Ekonomski institut u saradnji s Privrednom komorom Srbije, urednik Ivan Nikolić podseća na značaj koji je na celokupni privredni rast imao prethodni model „500L“
– Ponder oblasti „Proizvodnja motornih vozila i prikolica“ za obračun industrijske proizvodnje u 2024. godini je poznat i on iznosi 3,85. Kada bi se kojim slučajem ponovio prirast proizvodnje ove oblasti kakav smo imali u 2013. u odnosu na 2012. (zbog „Fijata“), direktan pozitivan efekat na ukupnu industrijsku proizvodnju bi na nivou godine iznosio oko 5,5 procentnih poena. Sledstveno bi se i bruto domaći proizvod realno dodatno uvećao za oko 1,1 procenti poen – objašnjava Nikolić.
Screenshot: MAT
Kako Stelantisu ide prodaja?
Što se tiče „Stelantisa“, lane je u Evropi električni „fijat 500e“ prodat u 65.000 primeraka, a godinu dana ranije u 66.732. Dobro se prodaje i „pežo e-208“ koji je na evropskom tržištu i lider u B BEV segmentu, u kome je i „grande panda“.
Ključni problem sa plasmanom malih evropskih BEV je cena. Početkom 2024. u delu malih gradskih vozila u Francuskoj „pežo 208“ sa unutrašnjim sagorevanjem koštao je 19.350€, a električna varijanta 34.100€ - 57% skuplje. Poređenje sa azijskom konkurencijom je još gore po Evropljane, jer Kinezi kod kuće imaju automobile i ispod 10.000 evra.
Međutim, situacije se promenila od 2013. godine i upravo to što je „e-panda“ električna donosi i mnogo nepoznanica. Iz MAT-a ukazuju da su električna vozila relativno nova na tržištu u poređenju sa tradicionalnim SUS vozilima i njihov je udeo na tržištu još dosta manji.
Nadalje, prodaja električnih vozila je pod uticajem različitih faktora koji nisu bili karakteristični za njihove prethodnike – zavisi od državnih subvencija, dostupnosti infrastrukture za punjenje, tehnološkog progresa (baterija) i regulatornih okvira (i carinske prepreke).
Na kraju, proizvodnja i potražnja za električnim vozilima mogu imati drugačije cikluse u odnosu na tradicionalna vozila, zbog specifičnosti tržišta, tehnoloških inovacija i promena u potrošačkim preferencijama.

24sedam/Katarina Mihajlović
Pogledaj galeriju

24sedam/Katarina Mihajlović
Pogledaj galeriju

24sedam/Katarina Mihajlović
Pogledaj galeriju

24sedam/Katarina Mihajlović
Pogledaj galeriju

24sedam/Katarina Mihajlović
Pogledaj galeriju

24sedam/Katarina Mihajlović
Pogledaj galeriju

24sedam/Katarina Mihajlović
Pogledaj galeriju

24sedam/Katarina Mihajlović
Pogledaj galeriju

24sedam/Katarina Mihajlović
Pogledaj galeriju

Promo Stelantis
Pogledaj galeriju

Promo Stelantis
Pogledaj galeriju

Promo Stelantis
Pogledaj galeriju

Promo Stelantis
Pogledaj galeriju

Promo Stelantis
Pogledaj galeriju
Kao što je i Karlos Tavares naglasio, i iz MAT-a konstatuju da je konkurencija na tržištu automobila neuporedivo jača nego ranije, a stanje na globalnom tržištu dramatično izmenjeno - posebno od strane azijskih proizvođača, koji takođe intenzivno rade na razvoju električnih vozila.
Kina je u međuvremenu postala svetski lider u proizvodnji i baterija i električnih vozila. U tom smislu su za uspeh Evrope u ovoj proizvodnji neophodni: smanjenje troškova proizvodnje, dalji razvoj tehnologije i održavanje visokih standarda kvaliteta i performansi vozila.
A to je već ono na čemu su na otvaranju renovirane „FCA Srbija“ insistirali i Tavares i Vučić – mora da se uči novo, da se menja i naporno radi ako se želi ne uspeti nego uopšte opstati.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari