aktuelno

Auto-industrija na kolenima: Posrtanje Folksvagena je tek početak…

17.09.2024

13:35

0

Autor: R.B.

Najava najvećeg evropskog proizvođač automobila da bi mogao da zatvori neke fabrike u Nemačkoj samo je vrh ledenog brega problema cele industrije

Auto-industrija na kolenima: Posrtanje Folksvagena je tek početak…
Folksvagen - Copyright Pixabay

Evropskoj automobilskoj industriji, ali ne samo tom sektoru, nikako ne ide dobro – prodaje se manje automobila nego što se očekivalo, a većina novih električnih modela ostaje neprodata. Prema istraživanjima „Blumberg Intelidžensa“, svaka treća evropska fabrika BMW-a, „Mercedesa“, „Stelantisa“, „Renoa“ i „Folksvagena“ ne radi punim kapacitetom, a u nekim fabrikama ne proizvodi se ni polovina automobila koji bi mogli sići sa trake, piše „Dojče vele“ (DW).

Posebno loše izgleda u „Stelantisovoj“ (matičnoj „Fijatovoj“) fabrici „Mirafjori“ u Torinu, gde se proizvodi potpuno električni „fijat 500e“. Proizvodnja je tamo pala za više od 60 odsto u prvoj polovini godine, a fabrika je obustavila proizvodnju na mesec dana zbog male potražnje.

Pod pretnjom zatvaranja odranije je „Audijeva“ (Folskvagen grupa) fabrika u Belgiji, gde se proizvodi skupi „Q8 e-tron“, a sada je „Folksvagen“ (VW) upozorio svoje radnike i javnost da su mu sa ovakvom potražnjom praktično dve fabrike „višak“.

Problemi sa prodajom dovode u opasnost i „Renoovu“ fabriku u Dueu na severu Francuske. Električni automobili koji se tamo proizvode jedva nalaze kupce, a proizvođači beleže gubitke.

– Usred smo strukturnih promena. I, naravno, vidimo da ovaj međunarodni trend ka većoj elektrifikaciji takođe dovodi do veće konkurencije – kaže za DW glavni ekonomista „ING banke“ Karsten Brzeski.

To se ne odnosi samo na VW, već i na celu automobilsku industriju. Posebno iz Kine raste pritisak na evropske proizvođače automobila. Uprkos kaznenim carinama EU na električne automobile iz Kine, kineski proizvođači odlučni su da se trajno etabliraju na tržištu Evrope.

Uz „Gilijevu“ marku Link, firme kao što su „Čeri“, GWM ili BYD planiraju da proizvode električne automobile u sopstvenim fabrikama u Evropi.

Da li su automobilski menadžeri "zaspali"?

Zašto su evropski proizvođači automobila u tako teškoj situaciji kada je reč o prelasku na električna vozila? Da li su menadžeri, za razliku od svojih kolega u Kini, naprosto propustili priliku?

Nagli skok pesimizma među ekonomistima

Pesimizam ekonomskih stručnjaka povodom situacije u Nemačkoj je naglo porastao, pokazuju danas objavljeni rezultati ankete Lajbnicovog centra za evropska ekonomska istraživanja (ZEW) iz Manhajma.
Indeks ZEW za septembar je pao sa avgustovskih 19,2 poena na 3,6 poena i njegova vrednost je sada najniža za poslednjih 11 meseci, navodi ta organizacija.
Tržišta su očekivala znatno blaži mesečni pad pomenutog indeksa na 17 poena.
Rezultati pokazuju da anketirani gube nadu u brz ekonomski oporavak, prokomentarisao je predsednik ZEW, profesor Ahim Vambah.
Podindeks kojim se ocenjuje sadašnja ekonomska situacija u Nemačkoj je takođe pao, sa minus 77,3 poena na minus 84,5 poena, tako da je njegova vrednost sada najniža od maja 2020.
 

Objašnjenje nije tako jednostavno, kaže Brzeski, jer se automobilska industrija suočava sa mnogim problemima istovremeno. Ali, u tom sektoru posebno dobro se vidi fenomen jačanja međunarodne konkurencije i pad konkurentnosti Evropljana.

Hans-Verner Zin, dugogodišnji predsednik minhenskog instituta IFO za praćenje ekonomskih trendova, ne vidi to kao neuspeh menadžmenta.

– Ne može se reći da je neko ovde prespavao tržišni trend, bilo da je reč o „Folksvagenu“ ili drugima. No nije prepoznato, i to je možda onda propust, koliko različito brzo i temeljno deluju politike u Kini i Evropi – kaže on za DW.

Evropski Zeleni plan, zabrana motora sa unutrašnjim sagorevanjem u EU od 2035. godine, i sve stroža pravila o emisijama izduvnih gasova drastično su promenili tržište i politički usmerili industriju.

Ukoliko ne bi bilo korekcija, svi bi bili gubitnici, tvrdi Zin. Nakon skandala sa dizelom, motori sa unutrašnjim sagorevanjem bili su pod velikim pritiskom, a automobilska industrija se našla u defanzivi.

U Kini i Francuskoj povećanje proizvodnje električnih automobila viđeno je kao prilika da se prekine tehnološka dominacija nemačkih proizvođača automobila, kaže Zin.

No, u međuvremenu, i u zemljama poput Francuske ili Italije dolazi do promene mišljenja, jer su shvatili da će prvenstveno Kinezi imati koristi od naglog prelaska na električna vozila.

Tu su se pojavile političke nejasnoće, kaže Brzeski. „Šta je sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem? Hoće li ostati ili ne? Kada će se ukinuti? Hoće li se rok produžiti ili ne?“

– Posebno nezgodna bila je odluka nemačke vlade da ukine subvencije za električna vozila krajem prošle godine – dodaje Brzeski.

Nije čudo da proizvođači ne mogu da prodaju svoja električna vozila. Bez subvencija, sve manje kupaca je spremno da pazari električni auto.

Ugrožen prosperitet cele zemlje

Za glavnog ekonomistu ING-a, Brzeskog, nema sumnje da kriza automobilske industrije u Nemačkoj i Evropi ugrožava dosadašnji prosperitet.

Samo u Nemačkoj, automobilska industrija, zajedno sa dobavljačima i drugim povezanim firmama, čini sedam do osam odsto ekonomske aktivnosti.

Kako onda spasiti što više dobro plaćenih radnih mesta u industriji i zadržati prosperitet vezan sa proizvodnjom automobila?

Zalaganje za Međunarodni klimatski klub

Minhenski ekonomista Zin zalaže se za klimatski klub najvećih emitera CO2, ideju koju je predložio i nemački kancelar Olaf Šilc. Svi važni akteri, poput Kine, Indije, Brazila, SAD i EU, trebalo bi da ograniče podsticanje i korišćenje fosilnih goriva.

Ta ideja koju je formulisao dobitnik Nobelove nagrade za ekonomiju, Vilijam Nordhaus iz SAD, mogla bi pomoći klimi, veruje Zin. Sve ostalo bilo bi „mračna centralizovana politika, koja uopšte ne pripada tržišnoj ekonomiji“.

Planovi EU poput Zelenog plana ili taksonomije, koji podređuju celu ekonomiju zaštiti klime i životne sredine, možda su dobro zamišljeni, ali „ozbiljno ugrožavaju naš prosperitet“ jer ukidaju tržišne zakone.

Za njega kao ekonomistu, to je „horor“, kaže Zin.

– Tako možete uništiti ekonomiju. Mogu samo hitno preporučiti da se napravi zaokret.
Promena mišljenja već je u toku, naglašava Zin. „Vidite javni bunt prema tim temama u poslednjih nekoliko godina, što se sada dodatno pojačava kroz Folksvagen. A to se odražava i na rezultate izbora, kako vidimo.“

Pritisak na politiku i sindikate

Frank Švope sa Visoke škole za menadžment u Hanoveru malo je smireniji.

– Istina je i da „Folksvagen“ ostvaruje vrlo značajne dobiti – kaže i ukazuje na rekordnu dobit od 22,6 milijardi evra u prošloj godini i operativnu dobit od 20 milijardi evra koju analitičari predviđaju za ovu godinu.

„Folksvagenov“ menadžment stoga zvoni na uzbunu i najavljuje preteći scenario zatvaranja fabrika kako bi smanjio aktuelne zahteve za povećanjem plata i izvršio pritisak za uvođenje novih subvencija za električna vozila.

Hans-Verner Zin mogao bi biti u pravu sa svojim pogledom na automobilsku industriju.

– Folksvagen je samo početak. Tu će još toga doći – uveren je ovaj nemački stručnjak.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike