aktuelno

Kako su lekovi za mršavljenje uspeli da jednu firmu učine bogatijom od cele države

12.10.2024

22:14

0

Prema poslednjim informacijama, vrednost kompanije Novo Nordisk je 2,7 biliona dolara

Kako su lekovi za mršavljenje uspeli da jednu firmu učine bogatijom od cele države
Kompanija Novo Nordisk bogatija od cele države - Copyright Profimedia

Svetu nikad nije dovoljno novih tabletica. Tako šarene, tako privlačne, još ako udaraju u glavu...

E, poslednja u nizu pomama nema veze sa „pilulama za glavu“, što je donekle sreća, ali ima veze sa bolešću novog doba – gojaznošću. Farmaceutske kompanije su ušle u ozbiljnu trku i konkurencija je velika – Novo Nordisk je napravio Ozempik (Ozempic) i Vegovi (Wegovy), Kompanija Eli Lili prodaje Muonjaro i Zepbound. Razlika je u tome što ovi lekovi dolaze u vidu injekcija za kućnu upotrebu, ali suština je ista.

Kako je došlo do ove pomame za lekovima koji, u stvari, snižavaju nivo šećera u krvi i pomažu u mršavljenju? Da ne poveruješ, ali opet je krenulo od Ilona Maska, vlasnika Tesle i platforme „Iks“, milijardera koji je odskora i veliki obožavalac Donalda Trampa. I često u svakoj čorbi mirođija, što kažemo mi sa brdovitog Balkana.

Kako su lekovi za mršavljenje uspeli da jednu firmu učine bogatijom od cele državeProfimedia/Ricardo Rubio / Europa
 

Reč vredna milijarde dolara

On je, ako ne prvi, a onda među prvim „slavnim ličnostima“ koje su promovisale jedan od gorenavedenih lekova. Reče, negde sredinom prošle godine Mask, kako ga taj lek drži u dobroj formi. A kad te Mask nahvali, posebno kad su tabletice u pitanju, kiša dolara, evra i sličnih valuta počinje da pljušti i teško se zaustavlja. Tako su mediji preneli da je vrednost kompanije Novo Nordisk toliko porasla da je prevazišla vrednost celokupne ekonomije Danske, države njenog porekla. Precizno – u avgustu prošle godine vrednost Novo Nordiska iznosila je 425 milijardi dolara. U to vreme, BDP Danske bio je 395 milijardi dolara.

Dakle, Mask je među prvima povukao nogu, danska firma se žestoko oparila, a onda su se i ostali takozvani „selebritiji“ pridružili reklamiranju. Mnogi nisu previše poznati u Srbiji, ali među njima je čuvena voditeljka Opra Vinfri i glumica Vupi Goldberg. Njih dve, inače krupnije građe, su rekle da su se prepolovile kad su počele da gutaju hit-tablete, odnosno injekcije, za mršavljenje. Istini za volju, nisu se svi izrazili pohvalno, ima i onih koji su rekli da radije vežbaju i trče nego što gutaju lekove. Međutim, trik je u tome što je stvoren, što kažu mladi, „hajp“, prodaja je skočila i to je jedino važno proizvođačima.

Danas, prema poslednjim informacijama, vrednost kompanije Novo Nordisk je 2,7 bilion. Da, biliona. Doduše danskih. Dakle, vrednost im je porasla šestostruko, u roku od samo godinu i kusur dana.

Da li, ipak, postoji kvaka? Pa, nije slučajno što isključivo „selebritiji“ reklamiraju lekove danske firme u Americi. Kvaka je, naravno, u ceni.

Skupo, skuplje, najskuplje

Pomenuti Ozempik u SAD-u košta 968 dolara, dok je Vegovi neverovatnih 1.349 dolara. Zanimljivo je da se ti isti lekovi u Evropi prodaju za oko 60, odnosno 90 evra. To je za zalihu na mesečnom nivou.

Dakle, namazani farmaceuti su drastično povećali cenu tamo gde treba, u SAD-u, gde ima mnogo gojaznih, a i dovoljno bogatih da to plate.

Naravno, za prosečne građane to je i u Evropi, a posebno u Americi i dalje skup lek. Novo nordisk je, od 2018. godine samo u SAD-u zaradio 50 milijardi dolara, što je 72 odsto njihove zarade. Zato je američki senator Berni Sanders izjavio da su Sjedinjene Države, „krava muzara za keš“, za Novo Nordisk i njihovog izvršnog direktora Larsa Frurgarda Jorgensena.

Kako su lekovi za mršavljenje uspeli da jednu firmu učine bogatijom od cele državeProfimedia
 

I to posebno zato što jedna studija sa uglednog univerziteta Jejl utvrdila da je trošak proizvodnje oba leka, pazi sad – manji od 5 dolara na mesečnom nivou.

Dakle, firma je odvalila cenu (malo kriminalno) i roba ide kao alva. S druge strane, stručnjaci su uglavnom složni u proceni da jesu revolucionarni i da zaista pomažu u blokiranju apetita.

Neće na dobro izaći…

Ipak, i tu se javlja problem i to ogroman – gojaznost je hronična bolest. Ukratko, prekidom uzimanja leka, gojaznost, to jest apetit, se vraća. Jasno je kuda to vodi…

I opet se vraćamo na mnogo puta ponovljenu činjenicu – svet se vrlo malo, a najčešće nimalo ne menja. Kompanije za proizvodnju lekova trenutno cvetaju, jer cveta gojaznost. Zato što je promena životnih navika, što kažu stari „aman, probuši kašiku“, idi šetaj i mrdaj se, mnogo teža od gutanja tabletica ili u ovom slučaju, bezbolnog bockanja modernim injekcijama, piše Biz portal.

Najnoviji problem je u tome što su se na tržištu pojavili falsifikovani lekovi, pogotovo u SAD-u. I mnogo jeftiniji. I ne treba biti prorok pa shvatiti da će se i ova pomama na kraju pretvoriti u bolest, umesto u lečenje. A za to vreme, kompanije će vredeti bar 10 biliona dolara, ako ne i deset puta više.

Bonus video:

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: 24sedam

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike