
Oni su „izmislili“ model „uradi sam“, sve popularniji i u Srbiji
„Home Depot“, čiji je osnivač preminuo danas, uneo je pravu revoluciju u domaćinstva i omogućio milionima ljudi širom planete da budu sami svoji majstori

Američki milijarder Bernard Berni Markus preminuo je danas, ali njegova zaostavština će ostati zauvek. Nakon jednog otkaza u prodavnici opreme za domaćinstvo kao „tehnološki višak“, ovaj samostvoreni bogataš je sa kolegom Arturom Blankom 1978. godine pokrenuo „Home Depot“ - nešto što je danas imperija od 2.300 prodavnica vredna 400 milijardi dolara.
Ali nije ta vrednost kompanije koja je pet puta veća od celog BDP-a Srbije ono što „Home Depot“ čini velikim, već njegova uloga u revolucionarnom preokretu koji je kompanija donela tržištu. Praktično je „izmislila“ koncept „uradi sam“ (Do-It-Yourself) ili "sam svoj majstor", koji je danas veoma raširen svetom i multimilijarderski je biznis, a ujedno neophodnost, hobi, ali i velika strast za mnoge ljude.
Pre nego što je „Home Depot“ postao lider na tržištu, američko tržište maloprodaje za unapređenje doma (koje je globalni pionir u ovome) bilo je fragmentisano, sa mnogo malih lokalnih prodavnica – popularnih gvožđara i stovarišta građevinskog materijala.
„Home Depot“ je napravio preokret nudeći širok asortiman proizvoda, konkurentne cene i iskustvo kupovine usmereno na DIY projekte. Brzo je širio svoje poslovanje širom zemlje tokom 1980-ih i 1990-ih, pomogao je u pokretanju šire DIY revolucije među američkim vlasnicima kuća, naročito među mlađim kupcima koji su želeli da prilagode svoje domove a nisu mogli ili nisu hteli da za to plate skupe majstore zanatlije.
Pročitajte još:
Uz prodaju amaterima dostupnijeg alata i opreme, kao i materijala, sada su tu bile informacija o tome kako da se projekti realizuju. Marketing „Home Depota“ uspešno je stvar promovisao kao uštedu, ali i zadovoljstvo koje običnim ljudima dolazi sa DIY projektima

DIY pokret se brzo proširio i na druge oblasti, pa su Amerikanci tokom narednih decenija počeli da se bave i automobilizmom, baštovanstvom i drugim DIY aktivnostima, jer je i konkurencija preuzela „Home Depot“ model - Lowe’s, Menards…
To je danas, u „onlajn vreme“ buknulo prevashodno zahvaljujući Youtube i TikToku, i preraslo u poseban svet „vikend ratnika“, tačnije „vikend majstora“.
Printscreen/YouTube
Srbija u povoju, ali ide napred
U Srbiji je ovaj formalni deo sa DIY lancima i dalje još u povoju, iako je sada već prošlo gotovo dve decenije od otvaranja velikih „uradi sam“ prodavnica. Pored srpsko-belgijske kompanije koja se tako i zove, Uradi sam, za majstore amatere tu su i Metro (Cach&Carry), Okov, Crafter, odnedavno i Maxidom…
Neki od njih su zaista poveliki, sa pojedinačnim prodajnim prostorima većim od 10.000 kvadrata i čak 50.000 različitih artikala, a baznu podršku im daju i sve brojne prodavnice sve pristupačnijeg alata (Gama alati, Mixal…), ali i diskonter Lidl koji se umešao iako je, pre svega, prodavnica prehrambene i robe široke potrošnje.

I pored toga nije je stiglo do punog razvoja tržišta, koje je bilo lepo krenulo od krize početkom 2010-tih, kada je iz Srbije otišao francuski Mr Bricolage (2009-13), slovenački Merkur (2005-15), hrvatski Pevec (2008-2012)…
Još se čekaju najveće evropske perjanice, koje posluju u regionu, poput nemačkih Bauhausa, OBI-ja i Hornhbacha, francuskog Leroy Merlina… A kada oni (jednog dana) dođu, za kućne majstore i u Srbiji će „samo nebo biti granica“.
Pogotovo sa ovim cenama koje nam u današnje vreme "lupaju" majstori i nazovimajstori.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari