aktuelno

Iz školske klupe u BMW i Maserati: Kako radi dualno obrazovanje u Srbiji (FOTO/VIDEO)

27.12.2024

19:05

0

Autor: Georgi Mitev Šantek

Raditi na vrhunskim proizvodima svetske automobilske industrije moguće je u Srbiji i ako ste završili školovanje uz rad, ukoliko imate volje i znanja

Iz školske klupe u BMW i Maserati: Kako radi dualno obrazovanje u Srbiji (FOTO/VIDEO)
Copyright 24sedam/Viktor Halas

Majstora nam fali na svakom koraku, plaćamo im sve veće i veće svote za usluge ali iz nekog razloga i dalje životni izbor te profesije vezujemo za male plate i loše uslove rada. A da stvar nije ili ne mora biti takva, pokazuje primer Delta Auto Grupe, čije su dve kompanije članice deo programa dualnog obrazovanja u i gde najbolji učenici imaju realnu šansu da odmah po završetku škole počnu da u gotovo „kancelarijskim“ uslovima rade na nekom modelu BMW-a, Honde ili Maseratiju.

– Mi smo to prepoznali kao odličan način da obezbedimo stručne kadrove a da omogućimo mladim ljudima da već u toku školovanja osete kakav je rad u servisu i kakva može biti njihova budućnost kada završe školu. Krene se od gledanja rada majstora, pa prostih poslova da bi na kraju školovanja, i njihove obuke ovde, bili potpuno osposobljeni za samostalni rad i bukvalno mogu da počnu da rade sutra da rade – kaže Mihajlo Stepanović, direktor postprodaje u kompaniji Delta Motors.

Iz Privredne komore (PKS), koja je kao spona privrede i prosvete kičma programa dualnog obrazovanja u Srbiji, kažu da je upravo automobilska industrija prva prepoznala važnost i potencijal ovakvog načina stvaranja preko potrebnih kadrova.

– Automobilska industrija je jedna od prvih grana gde su privrednici pokazali veliki interes za učešće u dualnom modelu obrazovanja. Mehaničar motornih vozila je jedan od profila uveden još pre osam godina, modernizovan upravo zahvaljujući svim informacijama koji su dali privrednici ove grane. Kompanija u kojoj se nalazimo je izuzetno značajna, ne samo zato što prihvata učenike, daje mesta za učenje kroz rad, već i što ih zapošljava pošto završe program ali i dalje ulaže u njihovo obrazovanje. To je ona poruka koju želimo da pošaljemo, da dualni model obrazovanja za cilj ima zapošljavanje mladih po završetku školovanja ali da to ne znači i kraj njihovog obrazovanja - napominje Mirjana Kovaćević, rukovodilac Centra za edukaciju i dualno obrazovanje u PKS.

Kada ima volje i znanja…

Jedan od onih koji je krenuo putem dualnog obrazovanja, i nije se pokajao, je Lazar Isailović. Ovaj, do prošle školske godine učenik Tehničke škole GSP-a iz Beograda, a sada „već četiri meseca“ novi radnik u jednom od servisa Delta Auto grupe, jedan je od petorice zaposlenih učenika (od devet praktikanata) koji imaju priliku da rade na modelima BMW-a, Maseratija i Honde.

I za mehaničare treba jezik, IT veštine...

– Brojne su predrasude i među mladima i među roditeljima njihovim, a to je da se radi obavljanju nekih prostih, jednostavnih, zanatskih zanimanja u nekim lošim uslovima. Zapravo, sve veći broj ovih zanimanja traži dana znanje stranog jezika, traži posedovanje nekih IT kompetencija, jer prosto tehnika i tehnologija idu dalje, mladi moraju to da znaju. I uslovi u kojima se obavlja poslovni proces je drugačije od onoga u kojem se to činilo pre 20-30 godina – ističe Mirjana Kovačević iz PKS.

– U školi se uči teorija o motorima, ovde ti majstor mnogo više pokaže u praksi. Dve godine sam dolazio na praksu, završio obuku, pokazao se kao dobar i, naravno, prihvatio ugovor za posao. Oduvek me interesovalo sve u vezi s automobilima, i san mi se ovde ostvario – kaže Lazar.

Lazar je svestan da je tek na početku i da „nije (još) majstor“, ali da mu je put otvoren da to postane potvrđuje Dalibor Roljević, menadžer BMW servisa u okviru Delta Auto Grupe.

– Na praksu u dualnom obrazovanju dolaze učenici sa nekim osnovnim nivoom znanja, ali samim dolaskom ovde imaju priliku da rade sa starijim kolege koji znaju da im prenese svoja znanja. Ukoliko su spremni da uče i pokažu dovoljno kvaliteta, znanja i volje da ostanu kod nas, mi smo srećni da možemo da ih zadržimo. Pored mehaničara, potrebni su nam i autoelektričari, limari, farbari… ali njih nažalost nema ni na tržištu rada ni u školama. A kada ostanu, tek kreće učenje, jer moraće da prate nove tehnologije koje svake godini izlaze od strane BMW-a  – kaže Roljević.

 

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike