aktuelno

Koliko je fudbal biznis: Klubovi zaradili 11 milijardi evra, a najviše profitirao…

23.01.2025

11:39

0

Autor: R.B.

U redovnoj godišnjoj analizi finansijskog poslovanja fudbalskih klubova sveta, Dilojt je ove godine zabeležio nove rekorde

Koliko je fudbal biznis: Klubovi zaradili 11 milijardi evra, a najviše profitirao…
kladionica - Copyright Profimedia

Dilojt Sports biznis Grupa izbacila je 28. izdanje izveštaja pod nazivom Finansijska fudbalska liga, u kome se kaže da su u sezoni 2023/2024. dvadeset svetskih fudbalskih klubova s najvećim prihodima zaradilo rekordnih 11,2 milijarde evra.

– Klubovi Finansijske fudbalske lige nastavljaju da obaraju rekorde kada je reč o komercijalnim prihodima i prihodima od utakmica, koji su u stalnom porastu. Iako je uspeh na terenu ključan za ulazak među najuspešnije klubove Finansijske fudbalske lige, timovi koji ostvaruju dobre rezultate mogu diversifikovati svoje prihode sklapanjem inovativnih partnerstava i unapređenjem zemljišta i stadiona u svom vlasništvu ili na kojem posluju – kaže Tim Bridž, partner u Sektoru za analizu sportskog poslovanja u Dilojtu.

Kumulativni prihodi su porasli za 6% u odnosu na prethodnu sezonu, a klubovi iz Finansijske fudbalske lige zabeležili su rekordne prihode od utakmica, prihode od televizijskog prenosa i komercijalne prihode („prodaja“ igrača ali i dresova, tokena…, zatim sponzorstva).

Koliko je fudbal biznis: Klubovi zaradili 11 milijardi evra, a najviše profitirao… screenshot: deloitte.com
Lestvica ide samo naviše: Prosek prihoda evropskih giganata

 

Prosečan klub iz Finansijske fudbalske lige ostvario je prihode od 560 miliona evra, od kojih 244 miliona evra (44 %) otpada na komercijalne prihode, 213 miliona evra (38 %) na prihode od televizijskog prenosa i 103 miliona evra (18 %) na prihode od utakmica.

Zna se ko je prvi

Real Madrid je, tu nema nikakvog iznenađenja, prvi na listi ali jeste značajno da je to i prvi klub čiji su prihodi od samo jedne sezone premašili milijardu evra. Slede Mančester Siti (838 miliona evra), Pari sen Žermen (806 miliona evra), Mančester Junajted (771 milion evra) i Bajern Minhen (765 miliona evra).

Prihodi od utakmica porasli su za 11% u odnosu na prethodnu godinu i ponovo postali najbrže rastući prihodi klubova u Finansijskoj fudbalskoj ligi, zahvaljujući povećanju kapaciteta stadiona, cenama ulaznica i visokokvalitetnoj ponudi na dan utakmice.

Koliko je fudbal biznis: Klubovi zaradili 11 milijardi evra, a najviše profitirao… screenshot: deloitte.com
Stvarno kraljevski: Prihodi Real Madrida

 

I ženski klubovi obaraju rekorde

I najuspešniji ženski fudbalski klubovi ostvarili su rekordne prihode. Dilojtova liga već treću godinu obuhvata i 15 ženskih fudbalskih klubova s najvećim prihodima. Njihova suma je prvi put premašila iznos od 100 miliona evra jer su kumulativni prihodi od 116,6 miliona evra u sezoni 2023/2024. porasli su za 35% u odnosu na prošlu sezonu.
Treću godinu zaredom, ženski fudbalski klub Barselona Femeni je najbolji među analiziranim klubovima, sa prihodima od 17,9 miliona evra, što je povećanje od 26% u odnosu na sezonu 2022/2023, nakon što su uzeti u obzir prihodi grupe.
U bliskoj konkurenciji, Arsenal Vumen je završio na drugom mestu sa prihodima od 17,9 miliona evra; njihovi prihodi na dan utakmice porasli su za 64%, dok su komercijalni prihodi porasli za 48% u sezoni 2023/2024.
Među pet finansijski najuspešnijih fudbalskih klubova nalaze se još dva engleska kluba: Čelsi Vumen (13,4 miliona evra) i Mančester Junajted Vumen (10,7 miliona evra), kao i Real Madrid Femenino (10,5 miliona evra).

Prihodi od utakmica premašili su 2 milijarde evra (2,1 milijardu evra) prvi put u istoriji objavljivanja ovog izveštaja i čine 18% ukupnih prihoda, što je njihov najveći udeo od sezone 2014/2015 (19%).

Komercijalni prihodi su najveći deo kolača

Komercijalni prihodi, u iznosu od 4,9 milijardi evra, ostali su najveći izvor prihoda klubova u Finansijskoj fudbalskoj ligi drugu godinu zaredom, čineći 44% ukupnih prihoda. Porast od 10% u odnosu na prethodnu godinu uglavnom je rezultat povećanja broja događaja uživo koji nisu povezani s fudbalom, poboljšanih maloprodajnih rezultata i rasta prihoda od sponzorstava.

Međutim, klubovi Finansijske fudbalske lige nisu zabeležili porast kumulativnih prihoda od televizijskih prenosa (4,3 milijarde evra), jer su i ove sezone za najvećih pet liga još uvek na snazi postojeći ugovori za televizijska prava.
Najvećih pet liga ušlo je ili će ući u period relativno stabilnih prihoda od televizijskih prenosa zahvaljujući dugoročnim pravima na domaće prenose koja će trajati barem do 2027. godine.

Iako su komercijalni prihodi ključni izvor prihoda za deset najuspešnijih klubova, prihodi od televizijskih prenosa i dalje imaju presudan značaj za klubove na nižim pozicijama liste.
Takmičenja postaju sve veća, nudeći više mogućnosti za zaradu od televizijskih prenosa i utakmica. Pred klubovima je prilika za povećanje zarade, ali je neophodno uskladiti ovu rastuću potražnju za dodatnim utakmicama sa dobrobiti igrača, jer su oni, na kraju, zaslužni za uspeh na terenu koji klubovima donosi dodatne nagrade van njega.”

Kako zarađuju evropski giganti

Real Madrid je svoju prvu milijardu zaradio pošto mu je završetak radova na obnovi stadiona Bernabeu omogućio je udvostručenje prihoda na dan utakmice, koji su iznosili 248 miliona evra u sezoni 2023/2024. Takođe, klub je zabeležio povećanje komercijalnih prihoda od 19%, sa 403 miliona evra na 482 miliona evra, zahvaljujući većem broju licenciranih proizvoda i novim značajnim sponzorstvima.

Koliko je fudbal biznis: Klubovi zaradili 11 milijardi evra, a najviše profitirao…screenshot: deloitte.com
Dalek je put od Liona do Madrida: Najbogatiji zarađuje gotovo četiri puta više

 

Mančester Siti je zadržao drugo mesto na ukupnoj listi Finansijske fudbalske lige i ostaje klub sa najvećim prihodima u Engleskoj (838 miliona evra), nakon što je ponovo oborio svoj rekord iz prethodne sezone.

Međutim, razlika u prihodima između prvoplasiranog i drugoplasiranog kluba na listi Finansijske fudbalske lige nikada nije bila veća (208 miliona evra), dok je prethodno najveća razlika zabeležena u sezoni 2018/2019 (84 miliona evra).

Juventus je zabeležio najveći pad na listi Finansijske fudbalske lige, sa 11. na 16. mesto, što predstavlja najlošiju poziciju kluba do sada, zbog odsustva sa terena u sezoni 2023/2024.

Sportski uspeh igrao je ključnu ulogu u finansijskim rezultatima većine timova: klubovi poput Arsenala (717 miliona evra), Borusije Dortmund (514 miliona evra), Njukasla (372 miliona evra) i Aston Vile (310 miliona evra) povećali su svoje prihode zahvaljujući učešću u UEFA takmičenjima i poboljšanim rezultatima na domaćem terenu, što je dovelo do većih prihoda od televizijskog prenosa.

Klubovi koji se nalaze na 11. do 20. mesta liste potvrđuju koliko je uspeh na terenu važan za finansijske rezultate. Ajntraht Frankfurt (245 miliona evra) ispao je iz 20 finansijski najuspešnijih klubova u sezoni 2023/2024. nakon što su njegovi prihodi od televizijskog prenosa pali za 34 % (a ukupni prihodi za 16 %) jer se ovaj klub takmičio u UEFA Konferencijskoj ligi, a ne Ligi šampiona.

To samo dokazuje koliku su ulogu komercijalni prihodi imali u tome da klubovi kao što su Liverpul (715 miliona evra), Totenhem Hotspur (615 miliona evra) i Čelsi (546 miliona evra) zadrže svoju poziciju među 10 finansijski najuspešnijih klubova uprkos smanjenim prihodima od televizijskog prenosa jer se nisu takmičili u Ligi šampiona.

Stadioni su ozbiljna imovina

Nekoliko klubova zaključilo je da ulaganja u infrastrukturu mogu značajno povećati prihode. Konkretno, Liverpul i Olimpik Lion (264 miliona evra) imali su koristi od takvih projekata: bolja poseta i održavanje događaja koji nisu utakmice povećali su prihode na dan utakmice i komercijalne prihode.
Međutim, fudbalski klub Barselona (760 miliona evra) pao je na 6. mesto zbog toga što je ostvario 40 miliona evra prihoda manje nego prethodne sezone, i to zbog pada prihoda na dan utakmice od 63 miliona evra jer su se utakmice igrale na manjem stadionu dok se Kamp Nou obnavlja.

– Klupski stadioni sve se više smatraju imovinom čija se vrednost ne meri samo brojem utakmica. Naime, čitav niz klubova pretvara svoje terene u mesta za održavanje zabavnih događaja različitih vrsta koji privlače nove posetioce i sponzore te otvaraju nove prilike za zaradu. Fudbalski klubovi postaju svesni vrednosti brenda koji nije povezan isključivo uz sport, pa se mediji i zabava isprepliću s komercijalnim mogućnostima koje im se nude – objašnjava Tim Bridž.

 

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike