aktuelno

Moto dao gas: Skutera kao skakavaca, a rekorde prodaje ruše i ljute mašine (VIDEO)

07.02.2025

18:30

0

Autor: Georgi Mitev Šantek

Broj prodatih motocikala u Srbiji pokazuje da strasti prema vožnji i slobodi koju pružaju dvotočkaši ni kriza u saobraćajnoj industriji ne može ništa

Moto dao gas: Skutera kao skakavaca, a rekorde prodaje ruše i ljute mašine (VIDEO)
Copyright 24sedam/Katarina Mihajlović

Prema ukupnom broju novoregistrovanih skutera i motocikala, Srbija je već stigla zemlje bivše SFRJ koje su u Evropskoj uniji – Hrvatsku i Sloveniju (što je u automobilskom delu auto-moto sveta još samo san), a u odnosu na zemlje regiona stoji daleko ispred, pokazuju brojke Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova (SAUV) iz prošlogodišnje prodaje.

Zašto je to tako, i kako srpski „bajkeri“ održavaju živim svoju strast i kako im raste broj u zemlji, 24sedam je pitao Jelenu Janićijević, direktorku "Burnout" DOO i člana Upravnog odbora SAUV.

U Srbiji je u 2024. godini kupljeno, tj. uvezeno 5.212 novih skutera, motocikala i kvadova, i 4.426 polovnih. Najviše je onih zapremine 125-400cc (35%), ali prošle godine je zabeležena i  impresivna prodaja onih većih, a time i značajno skupljih mašina. Motocikala kubikaže iznad 800cc je prodato 2.500. To su u vreme kada tržište motocikala i skutera u Evropi, ali i svetu, stagnira, odlični rezultati.

– Mi smo najbržerastući sektor u auto-moto industriji, i prodaja nam je prošle godine bila 15% veća nego godinu dana ranije „na dva točka“, a za ATV vozila čak 54%. Premašili smo i brojku od 5.000 prodatih vozila kod motocikala, što nikada dosad nije zabeleženo. U ovoj godini očekujemo bar 10% rasta – kaže Janićijevićeva, čija firma prodaje brendove "Dukati", "Beneli" i "Kove".

Na srpskom moto-tržištu i dalje dominiraju tradicionalni brendovi, "Honda", "Jamaha", BMW i "Pjađo", ali već od petog mesta pojavljuju se oni koji su zapravo i pogurali prodaju u ove visine – azijske, odnosno kineske marke QJ, CF, "Fuego"… "Fuego" se sa modelom „teken“ probio na drugo mesto po prodaji pojedinačnih modela novih motocikala sa 235 komada, odmah iza "Honde" i njenog „CZD 300“ od 305 prodatih jedinica.

Moto dao gas: Skutera kao skakavaca, a rekorde prodaje ruše i ljute mašine (VIDEO)24sedam/Katarina Mihajlović
Rast tržišta, ali uz pomoć banaka može i bolje: Jelena Janićijević, Burnout DOO

 

– Dešava se isto ono što se dešava u svetu u automobilskoj industriji, doduše ne još evropskoj, samo što je kod nas u moto-svetu to ubrzanije i intenzivnije. Azijski brendovi nude prilično interesantan nivo opreme i odnos cene i kvaliteta koji je više nego zanimljiv krajnjim potrošačima – kaže Janićijevićeva.

Zbog proboja azijskih brendova promenio se i odnos prodaje skutera i motocikala. Do juče skupe veće mašine sada su pristupačnije, pa vozači ne moraju da kupuju u principu jeftinije skutere, tako da se došlo do toga da se sada izjednačio broj prodatih.

– Skuteri su dominirali jer oni, pre svega, predstavljaju dobro transportno sredstvo kojim se skraćuje vreme provedeno u gradskim gužvama u saobraćaju. Motocikli su više namenjeni vožnji na otvorenom putu i pružaju uživanje u druženju i prirodi – objašnjava Janićijevićeva.

I zbog toga nije mala stvar što je prošle godine prvi put kod nas novoregistrovano više do 2.500 vozila motocikala zapremine iznad 800cc, od čega je oko 800 novih.

– To znači da polako postajemo tradicionalna motociklistička zemlja, i da se upuštamo u veće izazove – ističe Janićijevićeva.

Dileri automobila ovo samo mogu da sanjaju

Za razliku od tržišta automobila u Srbiji, gde na 28.000 prodatih novih vozila (i to mahom kompanijama) u 2024. dolazi 135.000 prodatih polovnih automobila, na motociklističkom tržištu situacija je potpuno drugačija.

Kako do lakše kupovine motocikla

Kao jedan od prioriteta u ovoj godini pored bezbednosti, iz SAUV ističu pronalaženje boljeg modela finansiranja kupovine.
– Razgovaramo sa bankama i lizing kućama, jer smatramo da ima velikog prostora za unapređenje. U Evropi kupci imaju impresivne uslove finansiranja, ne očekujemo taj nivo, ali svakako očekujemo da nam se posveti veća pažnja od ove koju trenutno uživamo. Prepoznale su nas kao interesantne osiguravajuće kuće, nadamo se da će i drugi – napominje Jelena Janićijević.

– Kod motocikala dominiraju nova vozila, i njihova prodaja čini 54% ukupne prodaje. Činjenica je da motocikli koštaju mnogo manje od automobila i da su time novi modeli dostupniji kupcima, ali treba imati u vidu da vozači motocikala više vole da daju 6.000, 7.000 ili 8.000 evra i kupe novo, a time i bezbednije vozilo, nego polovno, čak i kada je u pitanju poznati brend – napominje naša sagovornica.

Iako je situacija sa polovnjacima mnogo bolja nego kod automobila, gde na tržište godišnje stigne jednak broj prastarih evropskih kola standarda zagađenja euro 3 i euro 4, koliko i novih euro 6 i sada već euro 7, ni tamo ne cvetaju ruže.

– Prosečno godište uvezenog polovnog motocikla koji je prvi put registrovan kod nas u 2024. godini je 2008. Možda kod automobila starost od 14 godina i nije strašno, ali kod motocikala jeste, i na to moramo da skrenemo pažnju. Na primer, obavezan ABS sistem kod kočnica je uveden tek 2016. godine. Zbog toga tražimo da se uvede neko ograničenje, neki uslovi koje i polovni motocikli moraju da zadovoljavaju da bi se uvezli i registrovali. To je jedan od prioriteta za 2025. godinu – zaključuje Jelena Janićijević.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike