
Sudska presuda menja mnogo nabolje za putnike Viz era
Sud u Austriji presudio da su klauzule u ugovorima sa korisnicima i prakse mađarske niskotarifne kompanije proglašene nevažećim

Niskobudžetna avio-kompanija Viz er (Wizz Air) moraće da značajno poromeni svoju poslovnu politiku i odnos prema klijentima jer je Vrhovni sud (OGH) u Austriji doneo presudu kojom se brojne klauzule i prakse ove kompanije proglašavaju nezakonitim.
Najveći deo sudske odluke odnosi se na uslove prevoza i korišćenja „viz naloga“ (Wizz Account), a posebno su osporene skrivene naknade i ograničenja za poklon-vaučere, piše Aero.rs.
Sud je doneo tri presude da su mnoge ugovorne odredbe Viz era nejasne, obmanjujuće i u suprotnosti sa važećim zakonima o zaštiti potrošača. Među ključnim tačkama spora bile su naknada za prijavu na let na aerodromu, uslovi korišćenja „viz kredita“ i rokovi važenja poklon-vaučera.
Austrijska Privredna komora (AK) pokrenula je pravni postupak protiv Viz era, osporavajući čak 88 klauzula u uslovima prevoza i korišćenja „viz naloga“. Sud je presudio da je 81 klauzula nezakonita.
Među osporenim praksama našla se i naplata 40 evra za prijavu na let na aerodromu, što je bilo sakriveno u ugovornim odredbama. Takođe, sud je zabranio praksu automatskog refundiranja otkazanih letova putem „viz kredita“, bez izričite saglasnosti putnika.
Sud smatra i da je rok važenja poklon-vaučera od samo 12 meseci prekratak i da predstavlja nepravedno ograničenje za potrošače. Takođe, problematična je bila i praksa da putnici mogu podnositi žalbe i zahteve za povraćaj novca isključivo preko onlajn portala kompanije, bez mogućnosti da to učine putem alternativnih metoda.
Šta presuda znači za putnike?
Ova presuda donosi značajne promene za putnike koji su se od 2019. godine suočavali sa nepravednim naknadama i uslovima korišćenja usluga Viz era. Nakon odluke suda i dogovora sa Privrednom komorom Austrije, Viz er je pristao na sledeće mere:
Povraćaj naknade za prijavu na let – Putnici koji su platili 40 evra za ček-in na aerodromu mogu tražiti povraćaj celokupnog iznosa.
Produženje poklon-vaučera – Putnici čiji su vaučeri istekli dobiće nove kodove putem e-maila i moći će ih ponovo iskoristiti.
Povraćaj kredita – Putnici koji su refundacije dobijali isključivo u „viz kreditima“ sada mogu izabrati da im novac bude vraćen na bankovni račun ili da ga zadrže kao „viz kredit“.
Iako Viz er već duže vreme izražava nezadovoljstvo zbog strogih regulatornih zahteva u Evropi, kompanija se nije odmah zvanično oglasila povodom presude. Međutim, nakon postizanja dogovora sa Privrednom komorom Austrije, kompanija je objavila sledeće saopštenje:
„Nakon razgovora sa austrijskom Privrednom komorom, Viz er je postigao dogovor o rešavanju pravnih sporova. Avio-kompanija priznaje i prihvata odluke bečkog Trgovinskog suda i postupiće u skladu sa njima. U okviru sporazuma, Viz er je uspostavio proces refundacije za putnike kojima je od 1. januara 2019. godine naplaćena naknada za prijavu na let na aerodromu, kao i za putnike kojima su istekli viz krediti ili poklon-vaučeri. Istekli vaučeri će biti ponovo izdati sa važnošću od pet godina. Takođe, pokrenuta je posebna stranica za refundacije, a kompanija ostaje posvećena transparentnosti i usklađenosti sa regulativama, uz nastavak pružanja pristupačnih putničkih opcija.”
Profimedia
Ova presuda predstavlja važan presedan u borbi protiv nepravednih ugovornih odredbi niskobudžetnih avio-kompanija. Postavljanjem jasnih pravnih okvira, potrošači u Austriji sada imaju veće mogućnosti da zaštite svoja prava i traže nadoknadu za nepravedno naplaćene naknade.
Osim što obavezuje Viz er da prilagodi svoje uslove poslovanja, ova odluka može imati šire posledice i za druge niskotarifne avio-kompanije koje posluju u Evropi. S obzirom na to da su skrivene naknade i nejasni uslovi korišćenja česta praksa u avio-industriji, pravni pritisak na kompanije mogao bi dovesti do transparentnijih i pravednijih uslova za putnike u budućnosti.
Odluka Vrhovnog suda Austrije (OGH) formalno se odnosi na putnike koji su leteli iz Austrije ili su bili pod jurisdikcijom austrijskog pravnog sistema. To znači da presuda prvenstveno štiti putnike koji su iz Austrije koristili usluge Viz era, bez obzira na njihovo državljanstvo.
Međutim, kako su sporni ugovorni uslovi i naknade bili deo globalne poslovne prakse Viz era, postoji mogućnost da ova odluka posredno utiče i na putnike iz drugih zemalja. Putnici iz drugih država EU – Pošto Evropska unija ima stroge propise o zaštiti potrošača, moguće je da će i drugi regulatori u EU primeniti slične odluke ili pokrenuti istrage protiv Viz era.
Putnici izvan EU – Ako su kupovali karte pod istim uslovima koji su osporeni u Austriji, mogli bi pokušati da zahtevaju povraćaj troškova, ali bi to zavisilo od nacionalnih zakonodavstava i pravnih postupaka u njihovim zemljama.
U svakom slučaju, s obzirom na to da je Viz er pristao na dogovor sa austrijskim vlastima i pokrenuo refundaciju, moguće je da će slične mere primeniti i za putnike iz drugih država, posebno unutar Evropske unije.
U međuvremenu, putnicima koji su pogođeni ovom presudom preporučuje se da posete zvaničnu stranicu Viz era za refundaciju i podnesu zahtev za povraćaj sredstava.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari