
Digitalna transformacija "radi“ i u Srbiji: Tehnologija je sjajna, ako znate šta je vaš problem
O digitalnoj transformaciji i u Srbiji se priča na sva usta, i to već neko vreme, ali i dalje malo ko zaista razume o čemu se tu radi

Već deceniju i po aktuelna je priča o digitalizaciji u Srbiji, a mnogi se i dalje nisu odmakli dalje od naprednije upotrebe eksela. A da može i kako može, ispričao je Ivan Minić, startap preduzetnik, autor podkasta "Pojačalo" i urednik portala „Naša mreža“, u svom izlaganju "Digitalna transformacija na srpski način" na konferencija DIDS 2025.
Minić je naveo i dobre primere iz domaće prakse, koji potiču iz potpuno različitih industrija, ali ih povezuje ista logika - da biste rešili problem, morate da razumete šta je problem i kako nova tehnologija može da pomogne u njegovom rešavanju, piše poslovni magazin "Biznis i finansije".
Nekoliko navedenih uspešnih inovativnih firmi iz različitih delatnosti potvrđuju to pravilo.
"Bitgear": IoT uređaj za zaštitu šahtova
Za 18 godina postojanja "Bitgear" je napravio niz pametnih proizvoda za različite industrije, među kojima su i rešenja za pametnu poljoprivredu, uređaji za brigu o starima, tehnologije koje unapređuju proizvodnju u fabrikama, inovacije za bolje upravljanje otpadom, digitalni čuvari imovine...
Jednog takvog "čuvara" kreirao je za kompaniju "Telekom" kako bi sprečio krađu poklopaca za šahtove i kablova. Sa tim problemom suočavaju se mnoga komunalna preduzeća, jer se žice i poklopci kradu da bi se pretopili i prodali na crnom tržištu kao "staro gvožđe".
To se "Telekomu" redovno dešavalo dok nije instalirao LoRa mrežu koju je osmislio "Bitgear". U osnovi ovog rešenja je IO-Guard, senzorski uređaj domaće proizvodnje koji komunicira sa sistemom preko "Telekomove" LoRaWAN mreže.

To znači da su predmeti koji se čuvaju, u ovom slučaju poklopci šahtova, neprekidno povezani sa "Telekomovom" mrežom i da će svako ko neovlašćeno otvori šaht biti fotografisan i njegova fotografija će biti poslata u bazu, a istovremeno će se aktivirati sistem zaštite.
Ko bi rekao da će se IoT primenjivati za čuvanje jednog tako običnog predmeta kao što je poklopac šahta? Ili, na primer, u poboljšanju upravljanja otpadom? "Bitgear" je, naime, za američke klijente osmislio i tehnološko rešenje koje im pomaže da naprave najoptimalnije rute za odnošenje smeća, i to na osnovu informacija s lica mesta o popunjenosti kanti.
"Tibba": Konačno i udobna odeća za trudnice
Da drugo stanje zahteva drugu garderobu, uverila se Milena Živanović pre devet godina kada je prvi put zatrudnela. U to vreme nije bilo lako naći udobnu odeću od prirodnih materijala za trudnice, a kamoli krojeve i dezene kakve je ona želela. Dodatni problem s kojim su se suočavale novopečene majke bio je taj što ni odeće za dojenje nije bilo u izobilju.
Milena je odlučila da taj problem reši sama, pa je pokrenula proizvodnju garderobe za trudnice i porodilje pod nazivom "Tibba". Ovaj naziv smislio je njen muž i saradnik Nemanja, upotrebivši jednu od zgodnijih asocijacija na stomak u našem jeziku.
"Tibba" danas ima 53 proizvoda, među kojima i brusthaltere za dojenje i ulje za prevenciju strija. Rastu njenog poslovanja doprinelo je otvaranje prodavnice u centru Beograda, ali i prodajnog veb-sajta koji se nalazi na .rs domenu jer su vlasnici kompanije želeli da istaknu poreklo svojih proizvoda.
Pixabay
Veliki značaj za razvoj poslovanja imali su i njeni nalozi na društvenim mrežama sa preko 60.000 pratilaca, kao i činjenica da "Tibba" sa njima komunicira u vreme koje im najviše odgovara. To uglavnom znači noću, kada im deca spavaju, zbog čega je Milena na društvenim mrežama najaktivnija između 23 časa i dva sata ujutru.
"Radoznali vrabac": Personalizovane knjige za decu
Kada je 2019. godine postala tetka, Tijana Mirkajlović je poželela da svom bratancu pokloni originalnu uspomenu za ceo život, pa je napisala i ilustrovala knjigu o tome kako je on došao na svet. Ova ideja ubrzo se pokazala i kao dobra prilika za posao, te je sa svojim suprugom Srđanom otvorila firmu "Radoznali vrabac", koja proizvodi personalizovane knjige za decu.
No, da bi korisnici uopšte mogli da kreiraju knjige, supružnici su prvo morali da pokrenu veb-sajt. Budući da je programer, Srđan je znao da Gugl u lokalnim pretragama najviše vrednuje nacionalne domene, pa se odlučio da „Radoznali vrabac“ bude na .rs domenu. Za korisnike je značajno i to što je preko sajta moguće jednostavno uneti podatke o imenu i izgledu deteta, na osnovu kojih se pravi njegov avatar.
Profimedia
U početku su njihovi tiraži bili mali, pa nijedna štamparija nije htela da sarađuje sa njima. Taj problem rešili su kupovinom digitalnog štampača koji im je omogućio da sami štampaju svoje knjige. Tokom prve četiri godine poslovanja prodali su preko 140.000 knjiga u Srbiji i inostranstvu, najviše u BIH, Hrvatskoj, Rumuniji, Bugarskoj, Češkoj, Slovačkoj i Poljskoj, gde ih izdaju na lokalnim jezicima.
Danas imaju više mašina za štampanje i čak 17 naslova u ponudi. Iako u svom poslovanju koriste savremene tehnologije, ne odustaju od ideje da je knjiga koju držite u ruci i možete da osetite i njen miris - nezamenjiva.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari