
Značaj digitalizacije: Pojedine srpske firme zabeležile rast u poslovanju iznad proseka i u kriznoj 2020.
Istraživanje USAID-a pokazalo koliko je značajno osnaživanje opšte poslovne digitalne prisutnosti i pismenosti privrede, ali i raznovrsnost u opcijama izvor

Svaka treća firma u Srbiji preduzela je ili planira da preduzme mere vezane za poslovni model koje će joj pomoći da bude otpornija na krizu. Ove kompanije prepoznaju značaj digitalnih rešenja za unapređenje poslovanja i vide ih kao primarni odgovor na krizu, pokazalo je istraživanje u anketi 1.000 preduzeća koju je uradio USAID u okviru Projekta saradnje za ekonomski razvoj.
Zanimljivo je da je istraživanje USAID-a pokazalo i da preduzeća koja izvoze, poseduju elektronsku prodavnicu, imaju usluge elektronskog plaćanja i viši nivo finansijske pismenosti ne samo što posluju bolje, već imaju zdraviju osnovu za brži rast u poređenju sa drugim preduzećima.
Kako su rekli za 24sedam u USAID-ovom Projektu saradnje za ekonomski razvoj, pojedini pokazatelji definišu grupe firmi koje su poslovale bolje od prosečne firme u Srbiji, tj. zabeležile su više prosečne godišnje stope rasta poslovnih prihoda u periodu od 2015. do 2019. godine.
Izvoznici pametnije upravljaju
– Među njima su preduzeća koja izvoze, posebno ona koja plasiraju robu na daleka tržišta, i firme koje su digitalno prisutne, što znači da poseduju elektronsku prodavnicu, imaju usluge elektronskog plaćanja i strateški digitalno razmišljaju o aspektu daljeg rasta i oporavka od krize. U ovu grupu firmi spadaju i one sa naprednijim modelom finansijskog upravljanja, kao što su kompanije koje pametnije upravljaju potraživanjima, koje su otvorenije za nova znanja i alternativne izvore finansiranja, kao što su finansiranje putem kapitala i “fintech” rešenja, poput nedavno lansirane crowdinvesting platforme Ventu.rs – ističu u USAID-u.

Pixabay/Free-Photos
Kako dodaju, ove firme su u njihovom istraživanju odgovorile da su zabeležile rast u poslovanju iznad proseka i u 2020. godini, kada je privreda osetila snažan udar krize izazvane pandemijom koronavirusa.
Udar krize kao opomena
U USAID-ovom Projektu saradnje za ekonomski razvoj kažu da su kompanije čiji su poslovni prihodi pod udarom krize zabeležili pad od 70 ili više procenata, u najvećoj meri odgovorile da prepoznaju značaj elektronske trgovine i njen dalji rast u Srbiji i u svetu. Kako dodaju, najviše se u tome ističu mikro i mala preduzeća širom zemlje koja posluju u sektoru turizma i ugostiteljstva.
– Zato verujemo da se osnaživanjem opšte poslovne digitalne prisutnosti i pismenosti privrede, ali i raznovrsnosti u opcijama izvora finansiranja, mogu podstaći najzdraviji segmenti sektora malih i srednjih preduzeća, koji bi imali ulogu “lokomotive” rasta celokupne privrede Srbije – smatraju u USAID-u.
U istraživanju se pominje i da su firme sa razvijenom svešću o značaju internet trgovine veći optimisti u pogledu budućnosti i očekuju porast broja zaposlenih češće od njihove konkurencije koja ne koristi internet.
Kako kažu u USAID-u, skoro polovina ovih kompanija je izvozno orijentisana, a među njima se mogu pronaći najrazličitije delatnosti poslovanja, ali su najčešće one iz sektora industrije i trgovine, posebno prehrambenim proizvodima, ali i firme iz građevinarstva.

Pixabay/ Bruno /Germany
– Za različite kategorije firmi internet prodavnica je postala podjednako značajna kao i tradicionalni kanal prodaje i kanal kroz koji je njihovo poslovanje raslo u 2020. godini. Dve trećine ovih firmi nisu izvoznici i koriste web shop za dalji prodor na domaćem tržištu. Bave se najrazličitijim proizvodnim ili uslužnim delatnostima, među kojima se prema brojnosti mogu istaći trgovine na veliko, proizvođači i trgovci hranom, ali i druge kompanije iz industrije, poput tekstilne ili industrije nameštaja – navode u USAID-u.
Traže radnike i u krizi
Takođe, u anketi među kompanijama koju su sproveli, ispostavilo se da su firme koje imaju web shop u značajnoj meri implementirale opciju onlajn plaćanja.
Pročitajte još
– Ovo se odnosi i na male i na krupnije firme. Polovina ovih firmi je izvozno orijentisana, neke od njih su izvoznici na daleka tržišta, ali većina ih plasira robu i usluge u zemlje regiona, EU ili Rusiju. Druga polovina firmi se bavi plasmanom na domaćem tržištu – naglašavaju u USAID-u.
Prema njihovim rečima, gotovo sve ove firme beleže pozitivne stope poslovnih prihoda u prethodnih pet godina. One posluju širom Srbije i koriste onlajn plaćanje u najrazličitijim sektorima delatnosti u trgovini na veliko i malo, proizvodnji prehrambenih i drugih industrijskih proizvoda, kao i drugim uslugama. Zanimljivo je i da, kako kažu, većina ovih firmi ima iskustva sa digitalnim marketingom i da su i u kriznoj 2020. tražili radnike koji vladaju IKT veštinama.
Instaliraje našu iOS ili Android aplikaciju – 24sedam.rs
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari