
Sutra je "crni petak": Stručnjaci imaju savet za vas - Nemojte da postanete žrtva lažnog popusta! Evo šta rade trgovci kod nas
Predsednik Udruženja "Efektiva" Dejan Gavrilović kaže: "U Americi, televizor koji je koštao 500 dolara tog dana možete kupiti za 50 dolara, a kod nas..."

Poslednji petak u novembru, poznat kao "crni petak", ove godine će se obeležiti nizom sniženja koja su najavili trgovci, ali ekonomisti i predstavnici potrošača upozoravaju kupce na oprez, jer je pitanje da li su sniženja stvarna ili su samo marketinški trik.
Redovni profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Dragan Stojković rekao je za Tanjug da bi "crni petak", kako trgovci žele da ga predstave, trebalo da bude dan kada se daju veliki, realni popusti, da bi potrošači mogli po superniskim cenama da kupe neku robu, ali praksa iz ranijih godina pokazala je da to baš i nije tako.
Nemojte da postanete žrtva lažnog popusta
Kako objašnjava, dešava se da trgovci pred ovu akciju, koja se proširila i kao "crna nedelja" i "crni novembar", prvo podignu cene, pa onda daju popuste i do 80 odsto, a u stvari kupci ne dobijaju ništa od toga.
Stojković je upozorio građane, da ne bi postali žrtve "lažnog popusta", da prvo uporede ponude, odnosno vide cene onoga što žele da kupe, i tako se uvere gde se stvarno daju popusti, a gde ih nema.

To poređenje, dodaje, danas je mnogo lakše, jer može da se odradi online, a ne da se ide iz prodavnice u prodavnice.
- "Crni petak" je, neki kažu, veliki događaj, a drugi tvrde da je prevara. Negde trgovci to koriste da čiste zalihe, znači da se ona roba koja je nekonkurentna proda, i tu se stvarno daju neki veći popusti, ali negde je cilj samo da se poveća promet - rekao je profesor.
Neozbiljno reći - popust 80 odsto
Prema njegovim rečima, čak isuviše neozbiljno deluje kad trgovci kažu da daju popust 80 odsto, jer to onda otvara pitanje da li su kupce tokom cele godine trgovci varali kad sada mogu da im ponude tolike povoljnosti pri kupovini.
- Naravno, iz toga izuzimam nekonkurentne zalihe, jer je to druga priča - dodao je Stojković.
On je naglasio i da postoje kompanije, odnosno neki domaći trgovinski lanci koji uopšte ne pridaju značaj "crnom petku", jer, kako tvrde, oni svojim potrošačima daju maksimalno tokom cele godine.
Stojković je naveo i da je po jednoj vereziji "crni petak" dobio naziv po tome što su trgovci cele godine u Americi pravili gubitke i bili "u crvenom", a onda su od prvog dana posle Dana zahvalnosti, koji je uvek četvrtkom pri kraju novembra, počeli da budu pozitivni, a onda uspevali i da nadoknade sve za vreme praznične kupovine koja traje od tog dana pa sve do Božića i Nove godine.
Sada imamo i crne nedelje, mesece...
Prema njegovim rečima, u Americi se dešava da se gužve u radnjama pred "crni petak" formiraju ranije i da se sve rasproda vrlo brzo nakon otvaranja, a ne tako retko su izbijale i tuče među kupcima.
- Elektronska trgovina je to sve preoblikovala i zato sada imamo i crne nedelje, mesece... - rekao je Stojković.
On je na pitanje da li potrošači mogu da se zaštite od trgovaca koji zloupotrebljavaju "crni petak" rekao da bi svako ko podigne cenu a onda je spušta trebalo da bude kažnjen, kao i da bi kažnjivo trebalo da bude i to ukoliko se neki proizvod dugo drži na akciji.
Kažnjivo svako lažno oglašavanje
- Svako lažno oglašavanje je kažnjivo. Na primer, ukoliko oglasite neki proizvod na sniženju, a nemate ga ili imate samo jedan ili dva komada, i time želite da privučete potrošače, takođe treba da budete kažnjeni - rekao je Stojković.
Nije kao u Americi...
Predsednik udruženja "Efektiva" Dejan Gavrilović smatra da "crni petak" u Srbiji nije ono što je "crni petak" u Americi ili Zapadnoj Evropi, jer tamo na taj dan neki proizvod stvarno možete nabaviti po sniženoj ceni.
- Na primer, U Americi, televizor koji je koštao 500 dolara tog dana možete kupiti za 50 dolara. Zato se dešava i da potrošači u Americi maltene kampuju pred prodavnicom dan pre početka ove akcije. Zato imamo i scene gde se ljudi guraju, otimaju, a često izbiju i tuče kako bi se došlo do nekog proizvoda po nižoj ceni - rekao je on za Tanjug.
Gavrilović ističe da toga u Srbiji nema upravo iz razloga zato što takvih popusta kod nas nema i sve se uglavnom svodi, kako kaže, dobrim delom na obmanu potrošača.
- Kod nas, na primer, tokom "crnog petka" nekom proizvodu koji je mesecima pred ovu akciju koštao 10.000 dinara, cena se poveća na 15.000 ili 17.000, a onda se snizi na identičnu ili čak i višu cenu nego što je bila pre ove akcije i onda se to predstavlja kao "crni petak", ne bi li se potrošači obmanuli da tako nešto kupe - objasnio je Gavrilović.
On je dodao i da je dokaz da "crni petak" kod nas nije isto što i u Americi i činjenica da taj "crni petak" tamo traje taj jedan dan, a u Srbiji se produžio na " crnu nedelju" i na "crni mesec".
- Da su ti popusti stvarno tako dobri kao što kažu da jesu, roba bi se prodala u dan, dva, tri, to ne bi trajalo toliko - rekao je Gavrilović.
I on je savetovao građane da pre nego što se odluče na kupovinu obavezno provere i uporede cene, jer se često dešava i da neki trgovac ponudi neku robu sa popustom, od na primer 30 odsto, a da je ta ista roba kod drugog prodavca po regularnoj ceni jeftinija.
"Crni petak" u Srbiji već početkom novembra
U Srbiji su već početkom novembra počela sniženja i mnogi trgovci su na radnjama postavili obaveštenja o "crnom novembru" ili "crnoj nedelji".
Na popustima se oglašava sva roba, počev od tehničke, nameštaja, posuđa, tepiha, odeće, obuće, nakita, knjiga, dečijih igračaka, video-igrica, opreme za kućne ljubimce, alata, kozmetike, pa čak i ponude u apotekama.
Smatra se da je izraz "crni petak" nastao u petak 24. septembra 1869. godine, kada su dva brokera sa Volstrita pokušala da monopolizuju celokupno tržište zlata u dogovoru sa čuvenim političarem Bosom Tvidom. Tročlani tandem pokušao je da potkupi nekoliko političara i činovnika na visokim položajima, uključujući i određene sudije.
Plan je propao, jer je cena zlata pala u roku od nekoliko minuta, a sa njom i mnogi investitori, zbog čega je dan ostao poznat kao "Blek frajdej" (Black Friday). Jedno od popularnih mišljenja je i da su ovaj naziv stvorili američki vozači i saobraćajni policajci koji su strepeli od velikih gužvi u saobraćaju nakon Dana zahvalnosti u SAD. "Crni petak" označava početak praznične kupovine i za trgovce prelazak iz minusa, koji se obeležava crvenom bojom, u plus, koji se označava crnom.
Bonus video
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari