
EK potvrdila: Drakonske carine Kinezima kreću 5. jula
EU potvrdila odluku o uvođenju visokih carina na kineska električna vozila

Evropska komisija odlučila je danas da već od sura, 5. jula, uvede visoke tarife na kineska akumulatorska električna vozila (BEV).
Brisel optužuje Peking da svoje proizvođače automobila zasipa ogromnim količinama subvencija koje dovode do damping cena i nelojalne konkurencije. Zbog toga se uvode dodatne carinske tarife do 38%, na standardnih 10%.
Ovaj korak Evropske komisije, koji je predstavljen početkom juna, rezultat je detaljne istrage koja je otkrila da se subvencije upućuju kroz ceo lanac snabdevanja BEV-ovima proizvedenim u Kini, kako od strane domaćih tako i od stranih kompanija, prenosi "Juronjuz".
Javni novac je otkriven svuda, rekli su zvaničnici, od iskopavanja sirovina potrebnih za proizvodnju baterija do transportnih službi koje su angažovane da dovedu gotove proizvode na obale Evrope.
Pročitajte još:
Razlika u ceni izazvao je brz porast uvoza vozila proizvedenih u Kini sa 3,9% tržišnog udela u 2020. na 25% na kraju 2023. godine, prema EK.
Ovaj talas jeftinog uvoza predstavlja "pretnju ekonomske povrede" konkurentima iz EU koja bi mogla da dovede do neodrživih gubitaka i dovede u opasnost više od 12 miliona direktnih i indirektnih radnih mesta, upozorava izvršna vlast.
"Diferencijalne mere"
Odluka koja je danas objavljena predviđa diferencirane dažbine, obračunate prema matičnoj kompaniji, godišnjem prometu i sumnjivom iznosu primljenih subvencija.
Uvođenje mera će za sada biti privremeno.
Profimedia
Carinske vlasti će tražiti bankarske garancije, a ne gotovinu, od kineskih izvoznika, što znači da krajnji kupci možda neće odmah primetiti promenu u svom džepu.
Tarife će ostati na snazi dok se u novembru ne donese konačna odluka koju bi zemlje mogle da blokiraju kvalifikovanom većinom protiv.
Nemačka i Mađarska su među onima koji će se verovatno usprotiviti, jer imaju svoju proizvodnju u Kini ili tesno u automobilskoj industriji sarađuju sa kineskim kompanijama.
U međuvremenu, Brisel i Peking će razgovarati o mogućim rešenjima koja bi mogla da spreče trajno uvođenje carina.
– Nastavljamo intenzivno da se bavimo Kinom na obostrano prihvatljivom rešenju. Svaki pregovarački ishod naše istrage mora jasno i u potpunosti da se bavi zabrinutošću EU i da bude u skladu sa pravilima STO – rekao je Valdis Dombrovskis, izvršni potpredsednik Komisije zadužen za trgovinu, navodi se u saopštenju.
Nade za napredak su ipak male. Peking je osporio istragu u formi i suštini, nazivajući je „golim protekcionističkim činom“ koji je "veštački konstruisao i preuveličavao takozvane subvencije" i obećao da će "preduzeti sve neophodne mere da čvrsto brani legitimna prava i interese Kineza kompanije".
Prošlog meseca, Ministarstvo trgovine Kine pokrenulo je antidampinšku istragu o uvozu svinjskog mesa iz EU, što se smatra uvodom u odmazdu.
Poljoprivreda i avijacija se smatraju sektorima koji su najranjiviji na gnev Pekinga.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari