aktuelno

Potrošači navučeni akcijama: Na sniženu cenu ode 60% kupljenog

22.08.2024

09:33

0

Autor: R.B.

U Srbij se u trgovinskim lancima sve obimnije kupuje roba koja je „na akciji“, pokazala anketa NBS

Potrošači navučeni akcijama: Na sniženu cenu ode 60% kupljenog
Copyright Profimedia

Narodna banka Srbije je anketirala šest najvećih domaćih trgovinskih maloprodajnih lanaca i napravila istraživanje o akcijskog prodaji. Povratak visoke inflacije je širom sveta uticao na izmene u navikama potrošača i strukturi njihove potrošačke korpe, a jedna od najvećih promena je veliki rast važnosti akcijske prodaje, piše Biznis.rs.

Prema podacima koje je prikupila NBS, u domaćim trgovinskim lancima akcijska prodaja učestvuje sa 30% do čak 60% u ukupnom prometu, odnosno 45% u proseku. Kod onih trgovinskih kompanija koje imaju svoje trgovinske marke, a takve su gotov sve, učešće ovih proizvoda u ukupnoj akcijskoj ponudi značajno i kreće se od 20% do čak 80%.

Rezultati ankete potvrdili su i da su akcije učestalije što je, kako se ističe, bilo omogućeno i smanjenjem troškovnih pritisaka i manje učestalim zahtevima od strane dobavljača za korekcijama cena naviše.

– Ono što se uočava jeste da je kod većine kompanija (pet od šest) porastao aktuelni nivo akcijskog prometa u odnosu na višegodišnji prosek, što je i bilo u skladu sa očekivanjima po osnovu promena navika potrošača i na osnovu informacija koje su trgovinske kompanije iznele na sastancima. Kao dodatna objašnjenja ovih trendova mogli bi se pomenuti i povećanje konkurencije među kompanijama na tržištu, kao i koncept poslovne strategije da se privuku potrošači – zaključak je autora osvrta.

Trgovci, međutim, nisu i jedina karika u lancu akcijskih prodaja – deo troškova snose i proizvođači i dobavljači.

– Većina trgovinskih kompanija u većoj meri snosi troškove akcija u odnosu na svoje dobavljače a prosečan udeo troškova trgovinskih kompanija iznosi oko 60% –  rezultat je ankete NBS sa trgovinskim lancima.

Čega je više na akciji: Hranu, higijena, hemija...

Kada je reč o strukturi akcijske prodaje anketa pokazuje da učešće akcijskog prometa kod prehrambenih proizvoda blisko učešću ukupne akcijske trgovine i kreće se u proseku oko 45%. Kod proizvoda iz kategorije kućna hemija i lična nega u proseku se oko 70% ostvarenog prometa realizuje putem akcija.

– Možemo zaključiti da je povećano učešće akcijske kupovine postalo jedna od karakteristika promene u kupovnim navikama potrošača. Kupci su danas prilično informisani o ponudi na tržištu i o samim cenama proizvoda. Stoga se i trgovinski lanci bore da privuku što više potrošača i ostvare veći promet atraktivnošću ponude, imajući u vidu da je ostvaren promet od velikog značaja za uspeh kompanije – zaključak je autora osvrta NBS.

Podsetimo da je centralna banka prošle godine pokrenula pitanje visine trgovinskih marži domaćih lanaca tako što je objavila analizu na osnovu javno dostupnih finansijskih izveštaja pet značajnih maloprodajnih lanaca u prethodne tri godine.

Ta analiza pokazala je da su trgovinske marže te grupe trgovaca bile nominalno veće u 2022. u odnosu na 2019. za 36,6%, a da je stopa trgovinskih marži u istom periodu porasla za 2%.
Guvernerka Jorgovanka Tabaković je u avgustu prošle godine pozvala trgovce da „ne iskorišćavaju trenutak u kakvom se nalazimo“ i poručila da inflacija ne može nekome da bude rat, a nekome brat.

Šta je „akcija“

Prema važećem zakonu o trgovini, akcijska prodaja je „prodaja robe ili usluga po ceni koja je niža od prethodne cene te robe/usluge i traje ne duže od 31 dan“. ZA razliku od nas, u EU se regulativa fokusira ne na vremensko ograničenje ponude akcijske cene, već je naglasak na istinitosti istaknute akcijske cene, kao i na tome da je ona praćena odgovarajućim obimom ponude po datim uslovima. To je ono poznato oglašeno „sniženje“ na kome je svega nekoliko artikala ali služi kao mamac za kupovinu ostalog.

U anketi je utvrđeno da se dominantno učešće akcija odnosi na nedeljne i mesečne akcije, dok su vikend-akcije kao format akcijske prodaje manje zastupljene.

Tu je i koncept „trajno niskih cena“, koji je u skorije vreme postao aktuelan i koji je prisutan u većini trgovinskih kompanija koje su učestvovale u anketi, ali je učešće ovog oblika akcijske prodaje za sada nisko.

– To bi se moglo dovesti u vezu s tim da je ovaj oblik tek u začetku i da je krenuo s popuštanjem zastoja u globalnim lancima snabdevanja – napominju autori osvrta „Analiza akcijskog prometa u trgovinskim lancima na bazi ankete NBS“.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike