
Šta se dešava sa automobilskom industrijom?
Folksvagen u kovitu pada prodaje, Stelantis pod ručnom a kineska konkurencija ne staje

Perjanica svetske ali pre svega evropske autoindustrije, Folksvagen, i dalje je finansijski stabilan ali kriza u evropskom autosektoru nagriza prihode i ovog drugog po veličini globalnog igrača.
Slaba potražnja kod privatnih kupaca, pre svega električnih automobila koji su (veštački) pogurani zelenom agendom, preti da stvori probleme sa profitom i likvidnošću a stvorio se svojevrstan konflikt interesa između korporacije, matične države i radne snage, piše Blumberg Adrija.
Iako je Folksvagen (VW) trenutno hodajući bilbord za kolektivne probleme evropske autoindustrije, ni njegovi najveći konkurenti, Reno i Stelantis, nisu pošteđeni vihora tržišta.
Ozbiljna uska grla se javljaju i na strani tražnje i proizvodnje. Na strani potražnje, električna vozila beleže brojeve značajno ispod očekivanja. Po podacima ACEA, u avgustu 2024, električni automobili su imali udeo od 14,4% na evropskom autotržištu, što predstavlja pad od velikih 6,6 procentnih poena u odnosu na prošlu godinu.
Takođe, avgust je četvrti mesec zaredom u kome se beleži smanjenje tržišnog udela električnih vozila. Uopšteno, registracije novih automobila u Evropi su se u avgustu 2024. smanjile po dvocifrenim stopama (u odnosu na avgust 2023), a najveća smanjenja su na ključnim tržištima Nemačke (pad od 27,8%), Francuske (pad od 24,3%) i Italije (pad od 13,4%).
U prethodnim periodima, regulatorni pritisci i promene u obrascima potrošnje su naveli većinu igrača da svoje proizvodne portfolije preorijentišu na električni program, a sada su suočeni sa isušenom potražnjom.
Stoga je na proizvodnoj strani pokrenut domino efekat koji je imao posebno negativan uticaj na prihode evropskih proizvođača automobila. Fabrike proizvode značajno ispod kapaciteta, a hiljade otkaza je najavljeno radi obuzdavanja troškova.
Proizvodnja skoro na leru
Po istraživanju Blumberg Intelidžensa, svaka treća fabrika (velikih proizvođača kao što su BMW, Stelantis, Reno i VW) proizvodi ispod kapaciteta. Za VW je ovo poseban problem, s obzirom na to da se stvorio svojevrstan konflikt interesa između korporacije, države i radne snage.
Globalne korporacije, lokalne muke
Još jedan faktor koji komplikuje priču jeste da su ove kompanije vitalne za nacionalni identitet njihovih zemalja, pa nesuglasice sa vlašću eskaliraju i na tom planu. Vlasti tvrde da svetski rasprostranjeni giganti kao što su VW i Stelantis zanemaruju fabrike u njihovim matičnim zemljama.
Motivacija vlasti je jasna - proizvođači automobila generišu poslove i naveliko doprinose bruto domaćem proizvodu. S druge strane, proizvođačima automobila ove fabrike razvodnjavaju marže. Dilema je jasna, ali neizbežna - mešanje politike i korporativnih interesa.
VW je prekinuo višedecenijski kolektivni ugovor sa radnicima o sigurnosti zaposlenja i plata. Problem je dodatno stavljen u kontekst kada se sagleda podatak da je 11,8% VW-a pod vlasništvom države (savezne države Donje Saske). Vladi definitivno ne odgovara da se fabrike zatvaraju i toliko poslova izgubi.
Stelantis ima daleko veće probleme sa potražnjom (isporučenim vozilima), te se takođe muči sa fabrikama u matičnoj zemlji Fijata. Kao i u Nemačkoj, spremaju se štrajkovi i prekidi u radu.
Problema zbog toga ima i u Srbiji, gde je u Kragujevcu ovog meseca trebalo da počne serijska proizvodnja prvog ovdašnjeg električnog automobila „grande panda“.
Predsednik Samostalnog sindikata u Fijat Krajsler Automobili, Stelantisovoj fabrici u Šumadiji, Saša Đorđević kaže da oni nemaju nikakve informacije od Uprave o pokretanju serijske proizvodnje, iako se mali broj automobila već proizvodi.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari