aktuelno

Usred loma kreće Fijatova grande panda: Previranja u Stelantisu nisu omela lansiranje

14.10.2024

09:18

0

Autor: R.B.

Evropsko-američka automobilska korporacija počela da prima porudžbine za električnu pandu u Francuskoj i Holandiji

Usred loma kreće Fijatova grande panda: Previranja u Stelantisu nisu omela lansiranje
Copyright 24sedam/Katarina Mihajlović

Serijska proizvodna „grande panda“ u Kragujevcu je sve bliža jer Stelantis je počeo da prima porudžbine za svoj električni model u Francuskoj i Holandiji, zemljama u kojima postoje državni podsticaji za kupovinu, piše Blumberg Adrija. Taćan datum se i dalje ne zna, jer se još "opipava" tržište.

"Grande panda" na tržište dolazi u veoma nezgodnom trenutku, kada kompanija pokušava da se izbori sa slabijim poslovanjem, njen izvrni direktor Karlos Tavares najavljuje „čistku“ a krenule su i priče da mu predsednik Džon Elkan već traži naslednika.

Gigant nastao spajanjem italijansko-američkog Fijat Krajsler Automobili i francuske Pežo-Sitroen Grupe (PSA), krajem prošlog meseca smanjio je svoju prognozu profitne marže za ovu godinu. Kao razloge su naveli troškove usmerene na oživljavanje njegovih posrnulih kompanija Džip (Jeep) i Dodž (Dodge) u Sjedinjenim Američkim Državama i usporavanje automobilskog sektora na svetskom nivou.

Prilagođena marža operativnog prihoda kompanije u 2024. sada treba da bude između 5,5% i 7%, što je manje u odnosu na prethodnu dvocifrenu prognozu. Industrijski slobodni novčani tok kretaće se od negativnih pet do 10 milijardi evra, u poređenju sa prethodnim smernicama za pozitivan ishod.

Takođe, Stelantis želi da što pre smanji zalihe u SAD, a cilj je ne više od 330.000 vozila do kraja godine.

Promene na vrhu kompanije

Među poslednjim vestima iz kompanije ovih dana bila je ona da smenjuju svoju finansijsku direktorku u sklopu šire promene menadžmenta, što je dramatičan korak proizvođača automobila u pokušaju da povrati poverenje investitora i stabilizuje poslovanje, preneo je Blumberg.

Usred loma kreće Fijatova grande panda: Previranja u Stelantisu nisu omela lansiranje24sedam/Katarina Mihajlović
Još malo pa kreće: Fijat grande panda

 

Finansijska direktorka Natalie Najt napustiće kompaniju i zameniće je Dag Osterman, saopštio je Stelantis u četvrtak. Najt, koja se pridružila firmi prošle godine, suočila se sa negativnom reakcijom u vezi sa prošlomesečnim upozorenjima o potencijalnom smanjenju profita. Najt je opisala prvobitni cilj kompanije da postigne prilagođenu operativnu maržu od najmanje 10% kao ambiciozan i izazovan.

Cena akcija Stelantisa se više nego prepolovila od vrhunca u martu, nakon što se njegova zarada naglo pogoršala zajedno sa gubicima tržišnog udela u Severnoj Americi.

Usporavanje Stelantisa dolazi u trenutku sve konkurentnijeg tržišta automobila, stavljajući izvršnog direktora Karlosa Tavaresa pod jak pritisak. Investitori, dileri i sindikati su ga uzeli na zub zbog popuštanja prodaje, zastarele ponude vozila u SAD i izostanka dobrog planiranja upravljanja imovinom. Sem toga, tu je slabljenje potražnje za električnim vozilima i sve veća prisutnost kineskih proizvođača na tom polju.

Tavares trenutno sprovodi agresivnu politiku smanjenja troškova - uz rezanje radnih mesta i kapaciteta u fabrikama - kako bi zaštitio profitabilnost. Ovo stvara zabrinutost da bi time mogao da ugrozi dugoročne projekte i tokove prihoda. Njegov ugovor ističe početkom 2026. godine.

Uve Hočgešuc, koji je bio operativni direktor proširenog evropskog regiona, takođe će napustiti kompaniju. Uz to, Stelantis je promenio svoje vođstvo u Severnoj Americi i na vrhu brendova Maserati i Alfa Romeo.

– Očekujemo od investitora da se zapitaju kako će se nagle promene rukovodstva pretvoriti u opipljive korake da se kompanija vrati na pravi put – poručio je svojim klijentima Daniel Reska, rukovodilac odeljenja za američko tržište automobila u konsultantskoj i brokerskoj kompaniji AB Bernštajn.

Stelantisovi problemi uglavnom potiču od prevelikog povećanja cena i ponude previše modela visoke opreme u Severnoj Americi, a zatim neuspeha da brzo reaguje kako su ti problemi postali očigledni, zaključio je Blumbergov kolumnista Kris Brajant.
– Sada mora da nudi popuste i smanji proizvodnju da bi očistio zalihe dilera – naveo je Brajant.
Stelantis nije usamljen u svojim problemima - i druge kompanije poput Renoa i Folksvagena takođe su uhvaćene u vihor, kaže analitičar Blumberg Adrije, Ilija Nešić.

– Na strani potražnje, električna vozila beleže brojeve značajno ispod očekivanja. Po podacima ACEA, u avgustu 2024, električni automobili su imali udeo od 14,4% na evropskom autotržištu, što predstavlja pad od 6,6 procentnih poena u odnosu na prošlu godinu. Takođe, avgust je četvrti mesec zaredom u kome se beleži smanjenje tržišnog udela električnih vozila. Uopšteno, registracije novih automobila u Evropi su se u avgustu 2024. smanjile po dvocifrenim stopama (u odnosu na avgust 2023), a najveća smanjenja su na ključnim tržištima Nemačke (pad od 27,8 odsto), Francuske (pad od 24,3 odsto) i Italije (pad od 13,4 odsto) – naveo je Nešić.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike