aktuelno

Nova strategija za nova tržišta: Kako će se srpski startapi prilagoditi stanju u svetu (VIDEO)

14.10.2024

19:05

0

Autor: Georgi Mitev Šantek

Inicijativa Digitalna Srbija nastavlja dosadašnje uspešne programe a s novom strategijom fokus ide na podizanje srpskih startapa na viši nivo globalnih igrača, kaže nova direktorka Tanja Kuzman

Nova strategija za nova tržišta: Kako će se srpski startapi prilagoditi stanju u svetu (VIDEO)
Tanja Kuzman - Copyright Promo: Inicijativa Digitalna Srbija/Branislav Nenin

Od 1. oktobra jedna od vodećih organizacija u srpskom startap ekosistemu, Inicijativa Digitalna Srbija, ima novu generalnu direktorku. Sa promenama na čelu organizacije ide i one u planovima, i kako bi mogao da izgleda startap scena u Srbiji narednih godina a kako izgleda danas, 24sedam je razgovarao sa Tanjom Kuzman.

– Trenutno kreiramo novu strategiju Inicijative Digitalna Srbija i ona će doneti neke nove oblike saradnje sa privredom i obrazovnim institucijama, ali ćemo se fokusirati na startap ekosistem gde ćemo pokrenuti i neke nove inicijative, koje se tiču internacionalizacije poslovanja, odnosno, izlaska na treće tržišta. Naši startapi i digitalne kompanije moraju da dođu do globalnih korisnika, i to je jedini način da povećamo izvoz naših usluga i proizvoda u digitalnom, odnosno, startap ekosistemu – kaže Kuzman.

Planovi će biti doneti ovih dana a javnost će sa detaljima biti upoznata krajem meseca, kažu iz IDS. Ono što se već sada zna da će većina tekućih programa biti nastavljena.

– Svakako ono što radimo o obrazovanju, od saradnje na projektu Mejkers labova do programa Karijera 4.0, koja je dosta pomogla srednjoškolcima da unaprede neka svoja znanja, razumevanje tržišta i svojih budućih karijera. Imamo i određene projekte koje radimo sa međunarodnim institucijama i donatorima, i na tome ćemo nastaviti da radimo u kontekstu i startap ekosistema, recimo projekat „Preduzmi ideju“, koji radimo u saradnji sa USAID-om. Imamo i jedan interregionalni projekat, i nekoliko projekata koje radimo u saradnji s drugim donatorima, pa će to svakako ostati u fokusu – napominje Kuzman.

Uz postojeće programe, pokrenute su i nove inicijative koje bi trebalo da ekosistem odvedu na sledeći nivo sa onoga koji je pregledno i objektivno pokazan nedavno na veoma posećenoj SLET Tech konferenciji u Beogradu.

– Suštinski, videli smo da u globalnom startap ekosistemu imamo posledice smanjenog nivoa investicija od prošle godine. Međutim, i pored toga preliminarni podaci pokazuju za treći kvartal 2024 godine, u odnosu na treći kvartal 2023. rast investicija u startape od 5%. Tako da, čini se, dolazi do nekakvog oporavka i to se vidi i u povećanom broju „junikorna“. Ono što svakako treba da imamo u vidu, jeste generalna strategija ulaganja u startape i, sa druge strane, sve ono što se dešava na geopolitičkoj sceni, od izbora u SAD pa nadalje. Što se tiče našeg ekosistema, ono što je vidljivo je da u nekih poslednjih pet godina imamo značajne pomake i u broju startapa, i u broju mladih koji se bave razvojem određenih inovacionih ideja, bez obzira da li se oni kasnije pretvori u startape ili mala i srednja preduzeća. Ono što nam u ovom periodu nedostaje, jeste da startapi koji su razvili svoje proizvode i došli do nekog određenog stepena razvoja pređu u narednu fazu razvoja – objašnjava Kuzman.

Šta bi ta naredna faza trebalo da predstavlja u Inicijativi Digitalna Srbija nemaju dvojbe.

– Neophodno nam je veće poznavanje globalnog korisnika, i veće investicije koje se moraju prikupiti u glavnom na stranim tržištima zbog nekog manjeg prisustva kapitala u prethodnom periodu u Srbiji. Srećom, i ta scena se menja i imamo neke nove VC fondove koji su nastali u prethodnih godinu dana, a sada i fondove koji će se fokusirati na startape u veštačkoj inteligenciji koja je podržala i država. Naš fokus u Digitalnoj Srbiji će biti na startapima koji mogu da izađu na treća tržišta – najavljuje naša sagovornica.

Ni srpski startapi više nisu samo IT

Koji će to i kakvi startapi biti, videće se relativno brzo, a ponuda je sve šira jer sa striktno IT-ja, startap scena se proširila na finansije, bankarstvo, poljoprivredu, medicinu, biotehnologije…

Nova strategija za nova tržišta: Kako će se srpski startapi prilagoditi stanju u svetu (VIDEO)Promo: Inicijativa Digitalna Srbija/Branislav Nenin
Srpski startapi na višem nivou: Kuzman sa delom Upravnog odbora IDS

 

– Da, imamo zaista dosta startapa koji su nastali u predhodnom vremenskom periodu koji ne prave takozvane SAS proizvode, odnosno hajde da kažemo IT digitalne proizvode i alate koji se koriste u kompanijama, nego su to neki proizvodi koji su okrenuti  možda specifičnim tržišnim nišama. U tom kontekstu imamo nekoliko vrlo uspešnih startapa koji su razvili proizvode kako bi unapredili, recimo, poljoprivrednu proizvodnju, posmatranje useva, dakle, donošenje nekih odluka na osnovu prikupljenih podataka i slično. Sa drugi strane imamo i neke startape koji su kreirali svoje proizvode u bajoteku (biotech) i uz pomoć veštački inteligencije recimo pomažu prepoznavanje određenih promena na slikama sa skenera i slično. Imamo sada i pojavu startapa koji se bave temama održivosti odnosno zelenim temama. Raste taj ekosistem i broj startapa koji se bave različitim temama i koji se nalaze u različitim industrija – naglašava čelnica IDS.

To je ujedno i poruka svima onima koji razmišljaju da se otisnu u svoj biznis, i imaju ideju s kojom bi pokrenuli startap. Tržište je raznovrsno a, što je još važnije, podrška za (težak) početak postoji.

– Ako neko ima ideju i da sada ne zna šta je sledeći korak, u ekosistemu postoji zaista veliki broj institucija i organizacija koje se bave podrškom startapima u tim najranijim fazama. Tako da za sve one koji imaju ideju, moja topla preporuka je da praktično istraže startap ekosistemu u Srbiji, da prepoznaju te organizacije za podršku i kod njih odslušaju njihove programe. Čak i ukoliko se desi da je neki interesantan program završen, bez obzira na to kontaktirajte tu organizaciju i sigurna sam da će te organizacije vrlo lako sesti sa vama na sastanak, popričati o tome i pomoći vam da pronađete prave mentore i ljude koji mogu da vam pomognu da tu ideju pretvorite u neki određeni proizvod ili da vam ponude neke druge perspektive u kontekstu toga da nešto u toj ideji može da treba da promenite, da nečemu dodatno treba da razmislite, jer se često dešava da u tom procesu ideacije se dosta ta ideja dodatno modifikuje i promeni – ističe Kuzman.

Naravno, jedna od adresa svakako je inicijativa Digitalna Srbija.

– Mi, kao inicijativa Digitalna Srbija, dajemo podršku programima drugih organizacija, učestvujemo u njima a naše članice učestvuju kroz pružanje te ekspertize i pomoći u različitim oblastima, da li je to prodaja, da li je to marketing, kasnije podizanje investicija…  Mi ćemo se sada fokusirati na onaj segment podrške startapima, gde trenutno nedostaje podrška, jer tu mislimo da možemo da donesemo vrednost ekosistemu i da na taj način dodatno pomognemo da ekosistem pređe u narednu fazu razvoja – zaključuje Tanja kuzman, generalna direktorka Inicijative Digitalna Srbija.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike