
Blizu i fleksibilno: Kakve nam kancelarije trebaju u 2025?
Tržište kancelarijskog prostora značajno se promenilo u poslednjih pet godina, a kancelarije se nakon kovida „vraćaju u modu“, ali ne kakve su bile

Rad od kuće neće opstati, bar ne u Srbiji i regionu, a sigurno ne u obliku koji smo imali za vreme i neposredno nakon kovida, sada je već evidentno na tržištu poslovnih nekretnina. I poslodavci i zaposleni moraće da se naviknu na neki oblik hibridnog rada, a to podrazumeva i novi način organizacije, ali i gradnje kancelarijskog prostora.
– Ljudima će trebati kancelarije, ali one blizu kuće i po ESG pravilima. To je budućnost tržišta - istakao je Mišal Dorževski iz kompanije IWG.
Pa kakav ćemo to prostor zahtevati, a možda graditi i u Srbiji u 2025. godini, možemo naslutiti iz najava i komentara profesionalaca koji su se sredinom decembra okupili u Beogradu na Balkans Property Forumu.
Danijela Nedeljković Stojakov, iz BDO Srbija, rekla je da je rad na daljinu otvorio novu strukturu "open space" poslovnih prostora, koji su dizajnirani drugačije, zahvaljujući potrebama zakupaca i u odnosu na njihovu potrebu za razvojem biznisa.
Pročitajte još:
Ali, upozorila je, nije lako za te potrebe redizajnirati zgrade koje su građene kasnih osamdesetih godina prošlog veka, te da je mnogo lakše graditi novi objekat.
– Zakupcima morate sve više obezbeđivati dodatne mogućnosti, prostor za relaksaciju zaposlenih je sada već obavezan, a to su skupi infrastrukturni radovi za stare objekte – naglašava Nedeljkovićeva.
A kada se već gradi novo, istakla je Maša Kramar iz kompanije "Andersen" iz Ljubljane, poslovni prostor mora i da zavisi od tipa posla kojim se neko bavi, ali i investitori moraju da imaju u vidu da namena zgrade može da se menja tokom vremena, već kako nalažu potrebe zakupaca.
– I dalje smo skloni tome da imamo svoju kancelariju i svoj radni sto, ali to zavisi i od posla kojim se bavite. Biće problema sa starim poslovnim prostorima jer nisu energetski efikasni i vremenom će izgubiti zakupce – kaže Kramarova.
Dorževski ističe da su fleksibilni poslovni prostori sada već standard.
– Morate zakupcu pružiti mogućnost da ima zajednički prostor, ali i da svoj prostor širi i smanjuje prema tome kako mu se biznis i potrebe menjaju. To je komplikovano, pa će sve veći deo posla preuzimati fleks-operateri, kojima će kompanije plaćati više „po kvadratu“, ali će plaćati samo ono što zaista i koriste. Ako kancelariju korite samo tri dana nedeljno, neće je plaćati svih pet radnih dana – ističe Dorževski.
Maša Kramar dodaje da zakupci generalno idu na sve kraći period zakupa.
– Kada gradite zgradu, morate imati u vidu ceo period korišćenja, a ne samo prvog zakupca. Imate i nudite poslovni prostor nivoa A+, a to je zapravo nešto što će dobiti samo prvi zakupac, u prvih pet godina. Već nakon toga to nije više A+, jer je neko izgradio bolje u međuvremenu, i vaš zakupac pređe u taj novi prostor a vi morate da nađe drugog za svoj „stari“ prostor – objašnjava Dorževski.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari