
Japanci neće na struju, draži su im hibridi
Drastičan pad prodaje električnih vozila u Japanu i pored toga što neki modeli bili hit na svetskom tržištu

Prodaja električnih vozila na baterijski pogon (BEV) u Japanu je u 2024. godini pala za čak trećinu i to je prvi pad prodaje EV u toj zemlji u poslednje četiri godine.
U Zemlji izlazećeg sunca, u kojoj je se svake godine proda preko četiri miliona vozila, prošle godine kupce za automobile na struju našlo je samo 59.736 električnih automobila, prenosi RTS.
Poređenja radi, ukupna prodaja svih vrsta automobila u 2024. u Japanu je pala za 7,5% u odnosu na prethodnu godinu, i iznosila je 4,42 miliona.
Činjenica da EV zauzimaju jedva nešto više od 1% na japanskom tržištu (9,5% u SAD a 24% u EU) uglavnom se pripisuje visokom stepenu razvoja hibrida i njihovoj popularnosti među stanovništvom.
Pročitajte još:
Iza opšteg pada prodaje automobila u 2024, smatra se, osim pritiska koji inflacija vrši na novčanik potrošača, se nalazi i kaznena obustava proizvodnje, koju je naredila država zbog falsifikovanja testova performansi vozila.
Zabrana proizvodnje se odnosi na nekoliko modela iz Tojota Grupe, pre svega na proizvođača malih, jeftinih porodičnih automobila kompanije Dajhacu. Pošto ona delovima snabdeva i Mazdu i Subaru, i ove dve fabrike su bile prisiljene da smanje proizvodnju.
Za razliku od Tojote (2.038 prodatih BEV, pad oko 30%), koja se godinama opire potpunoj elektrifikaciji svojih vozila, razvijajući svoje čuvene hibride, najviše od japanskih proizvođača u izradu baterijskih vozila je uložio Nisan, koji je prvi na svetu započeo masovnu produkciju jednog električnog automobila - model "lif". Otud nije čudno da upravo "Nisan" drži polovinu japanskog tržišta te vrste vozila.
Da li će politika umešati prste u cene?
Inače, vodeći kineski proizvođač električnih vozila BYD u 2024. je prodao 4,27 miliona četvorotočkaša u sopstvenoj zemlji i inostranstvu, što je porast od čak 41,2%.
Tokio već trpi pritisak američkih diplomata, koji mu sugerišu da uvede (visoke) carine na kineske automobile, jer, po njima, proizvođači iz najmnogoljudnije zemlje sveta uživaju državne subvencije, što im daje nefer prednost u tržišnoj utakmici.
To znači da bi BYD uskoro, pored percepcije japanskih potrošača da su domaći automobili kvalitetniji od kineskih, mogao da se suoči i s velikim administrativnim preprekama koje bi poništile veliku privlačnost njegovih vozila - nisku cenu.
Problem je, međutim, što je taj tržišni lider u 2024. godini iskusio pad u prodaji električnih automobila od čak 44% i stao na cifri od samo 30.749 prodatih četvorotočkaša.
Kina takmac br. 1
Treba, međutim, napomenuti da japanski proizvođači automobila više napora ulažu u prodaju svojih električnih modela u inostranstvu, pre svega u Kini i drugde gde postoje znatne subvencije za kupce, nego kod kuće.
Ali, ni strana konkurencija kod kuće ne spava. Porast u prodaji električnih vozila u odnosu na 2023. zabeležili proizvođači su kineski BYD (2.223 komada, rast 54%) i južnokorejski Hjundai, (607, rast 24%). Oni su na japanskom tržištu tek od 2022. i 2023. godine ali su ozbiljna konkurencija jer imaju modele čije su cene između 20 i 25 hiljade dolara.
Tim jeftinijim modelima one bi mogle da uskoro u prodaji pristignu "Teslu", najuspešnijeg stranog prodavca električnih automobila u Japanu, koji u ostrvskoj carevini godišnje udomi oko pet hiljada vozila.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari