aktuelno

Jeftini polovnjaci iz SAD: Realnost ili samo pusti san Srba

23.08.2023

07:35

1

Autor: Georgi Mitev Šantek

Predložene izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja otvaraju mogućnost uvoza automobila i iz SAD, ali pitanje je koliko to opravdava nade u jeftinija vozila

Jeftini polovnjaci iz SAD: Realnost ili samo pusti san Srba
Ford mustang - Copyright Pixabay/Jenny

Veliko američko tržište automobila puno je korišćenih vozila koja bi neki vlasnici (pre)starih automobila u Srbiji rado videli u svojoj garaži. To dosad nije bilo moguće, jer tehnički propisi za uvoz automobila, prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, to nisu omogućavali.

Sada se zakon menja, Vlada je usvojila predlog izmena krajem jula i očekuje se ovih dana početak skupštinske procedure. A sa izmenama propisa, otvara se mogućnost i da Agencija za bezbednost saobraćaja novim pravilnikom omogući i "amerikance" na našim drumovima.

Pitanje isplativosti

Međutim, i pored toga što su američka vozila i do 25 odsto jeftinija nego evropska, kako pišu domaći mediji, stručnjaci kažu da se radi više o (pustim) željama nego o realnosti.

- To bi se isplatilo eventualno za neka veoma skupa ili na ovom tržištu retka vozila. Jednostavno, američki automobili i oni za tržište SAD su rađeni po drugačijim standardima i mogli bi da se ovde registruju uz relativno velike prepravke. Pitanje je koliko bi se to isplatilo na automobilima manje vrednosti – kaže za 24sedam Andrija Vujičić, direktor "CVS mreže tehničkih pregleda“.

On ističe da čak ni u SAD nisu svi automobili isti i da, na primer, za Kaliforniju postoje posebni, mnogo stroži ekološki normativi. Ali možda, nasuprot očekivanjima ovdašnje javnosti, nije pitanje ekologije ono što bi najviše kočilo uvoz takvih automobila.

- Razlikuje se svetlosna signalizacija, farovi su različitog sistema od evropskih, kao i stop svetla i migavci. Morala bi da se menja i instrument-tabla, jer je sve izraženo u imperijalnim a ne metričkim merama, miljama, galonima, farenhajtima… - nabraja Vujičić samo neke izmene koje bi bile pred vlasnicima "amerikanaca“ u Srbiji.

Isti mi[ljenje ima i Milan Lončar, glavni inženjer u Centru za motorna vozila (CMV) pri AMSS-u.

- Možda bi moglda da su uvezu vozila odande ali smao evropskih proiozvođača, kakva već imamo na evropsko tržištu, radi kompatibilnosti delova. Ako uvezete "dodž" ili "hamer" moraćete i delove da uvozite i čekate da stignu. Ovo je rešenje koje najviše interesuje mali broj onih u Srbiji koji su već kupili američke automobile, od ambasada međunaronih organizacija i slično, pa da im se olakša život. I Hrvati imaju ovakvo rešenje i imali su nekih stotinak uvoza prve godine od donošenja ali to je potom spalo na nekoliko godišnje - napominje Lončar.

A možda i najveća prepreka je udaljenost tog tržišta od Srbije. Jer na prevoz bi se dala suma koju malo koja razlika u osnovnoj ceni može da učini razumnom.

- Da bi vam automobil stigao u neku evropsku luku, Roterdam ili Antverpen, treba da platite brodski kontejnerski prevoz od najmanje 1.000 evra. Da stigne od luke do Srbije treba vam bar još 700 evra, a sve to bi trajalo najmanje dva i po meseca. Računajte i na carinu od 12,5 odsto, kao i PDV. A onda bi tek došla prepravka, od 1.000 evra pa naviše, i to ako nađete dobrog majstora koji zna sa računarom – napominje naš sagovornik.

Uz sve to idu i papirologija, takse, špediteri…

Više stiže sa Apenina nego iz Nemačke

Uz sve navedeno, nije ni čudo što ni u EU na ulicama ne vidimo američke automobile, odnosno bar ne one koji nisu u startu homologizovani (tehničkim standardima usklađeni) sa EU tehničkim normama.

Zbog toga će EU ostati jedina destinacija sa koje u Srbiju stižu vozila, bilo nova, bilo polovna. A prodaja polovnjaka ove godine je u Srbiji manja nego što je bila u prvoj polovini prošle godine, pokazalo je nadavno istraživanje sajta „Polovni automobili“ i firme „Kjub tim“ (Cube Team). Godišnji pad je 5,6 odsto, odnosno uvezeno je i prodato 64.521 automobil.

Pritom, cene su za 5,3 odsto više nego što su bile lani, sa prosečnom cenom (oglašenom na sajtu) od 8.892 evra.

Sa tolikom cenom morali biste da nabavite auto u SAD po 5.000 evra da biste bili "na istom“ nakon uvoza i prepravki za registraciju.

Zanimljivo je da najpopularnija destinacija odakle nam stižu polovnjaci nije ni Nemačka, ni Švajcarska. Prema istraživanju kompanije za automobilske podatke "Kar vertikall“ (carVertical), najviše polovnih automobila u Srbiju se uveze iz Italije - 28 odsto. Zatim slede Nemačka (17 odsto), Francuska (16 odsto), Češka (11 odsto) i Belgija (sedam odsto).

BONUS VIDEO:

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike