
Kupujete polovnjak: Da li se isplati da ga uvezete iz EU?
Korišćeni automobili čine, nažalost, četiri petine srpskog tržišta vozila a na njega stižu preko dilera ali i individualnom kupovinom „za sebe“

Polovna vozila čine oko 80 odsto tržišta u Srbiji, a najviše njih dolazi iz Nemačke, Italije, Belgije, Holandije i Francuske. U Srbiju su 2024. godine uvezena 135.293 polovna automobila, dok je novih prodato svega 27.862 i to u velikom delu kompanijama i dr pravnim licima.
Veći izbor dobro održavanih automobila na inostranom tržištu može da bude privlačan faktor za građane iz Srbije, međutim, oni koji se opredele da umesto na nekom auto-placu u Srbiji novo vozilo potraže „preko grane“ na internetu, treba da računaju na veće troškove, ali i na dodatnu birokratiju, piše Blumberg.
– Iako je ponuda veća, automobil će na taj način mogu koštati i do nekoliko hiljada evra više – kaže Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.
Prednosti i mane sopstvene režije
Veća ponuda je verovatno glavni razlog zašto bi neko poželeo da samostalno uveze automobil.
Međutim, treba očekivati da će čak i samo vozilo biti skuplje.
– Nabavna cena za pojedinca ne može da bude ista kao za firmu koja kupuje organizovano i u velikim količinama – ističe Ćorović.
Ukoliko kupci žele da pre kupovine lično pregledaju automobil, treba uračunati i putne troškove. Posle kupoprodaje, potrebno je organizovati prevoz automobila u Srbiju, kao i carinjenje.
– Ako sami želite da dovezete auto, potrebno je da imate privremene važeće izvozne tablice i pripadajuće osiguranje – naglašava Ćorović.
Kako dodaje, postoji rizik da se usled neiskustva napravi greška sa izvoznom dokumentacijom i privremenim tablicama.
– To može da iskomplikuje, pa i da spreči uvoz automobila u Srbiju – dodaje Ćorović.
Neki se odlučuju da angažuju špeditera, koji preuzimaju brigu o prevozu i carinjenju automobila. Špedicije na svojim sajtovima neretko imaju kalkulatore, koji pružaju uvid u približan trošak ovih usluga. Treba uračunati i potrošeno vreme.
– Čitava procedura može da zahteva puno rada, kao i eventualno odsustvo sa posla – ističe on.
Evro standardi
Srbija je i dalje poslednja zemlja u Evropi koja i dalje dozvoljava uvoz automobila sa motorom koji odgovara eko-standardu „evro 32 emisija izduvnih gasova. To znači da je i dalje moguće registrovati vozila stara četvrt veka, pošto su se ovi automobili proizvodili od 2000. do 2005. godine.
U regionu zabranjen je uvoz i vozila sa „evro 4“ standardom, npr u Crnoj Gori, a u Evropskoj uniji se u novembru 2026. uvodi se „evro 7“ standard za sve nove modele,
Uprkos najavama da će od 2025. u Srbiji biti zabranjen uvoz polovnih automobila sa Euro 3 i Euro 4 standardima, to se još uvek nije dogodilo.
Šta ako ste već kupili i vozili auto u inostranstvu
Ljudi koji su živeli u inostranstvu, gde su kupili i registrovali automobil, takođe moraju da uvezu taj auto prilikom preseljenja u Srbiju.
- Procedura uvoza polovnog automobila je ista – kako za pojedince koji žive u Republici Srbiji i uvoze samostalno automobil iz inostranstva tako i za one koju su vozili automobil u inostranstvu i žele da, prilikom povratka, svoje privatno vozilo prebace u Srbiju - kaže Ćorović.
Svi koji uvoze vozila moraju da prođu tehnički pregled, plate izdavanje potvrde Agencije za bezbednost saobraćaja, registraciju, kao i ekološku taksu.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari