
Ponovo skuplji dizel: Ako je za utehu, komšije jednako „deru“
Iako je dizel na Mediteranu pojeftinio, u Srbiji je danas na pumpama cena podignuta ali ni u komšiluku nije bolje

Sa padom cene dizela na tržištu Mediterana, što bi trebalo da bude reper za kretanje domaće cene prema Uredbi o ograničenju cena derivata, i u Srbiji se moglo očekivati da će cena ovog popularnog goriva da malo popusti.
Međutim, iako je „sredozemni“ ultraniskosumporni dizel u protekloj nedelji pao za pet odsto, sa 941 na 895 dolara za tonu, u Srbiji je cena evrodizela otišla naviše za dva dinara – na 204 za litar.
Screenshot: CME Group
Kako se cena benzina u Srbiji nije menjala, iako je na Mediteranu poskupeo 2,4 odsto, time je sam nastavljen trend u kome cena dizela odskače od cene benzina, što posebno ide na živce većini vozača u Srbiji koji voze na ovaj popularni tip goriva.
Pročitajte još:
Ali ako je za utehu, podizanje cene na pumpama čak i kada ona pada na berzi, nije specifičnost srpskih naftaša, pokazuje pregled kretanja cena u neposrednom komšiluku.
U poslednje dve nedelje, na koliko cene administrativno menjaju u većini okolnih zemalja, dizel je poskupeo i u Sloveniji, Hrvatskoj i Crnoj Gori za po jedan evrocent (1,2 dinara), a u Mađarskoj za dva, koliko je sada cena veća i u Srbiji.
Doduše, kod komšija je rasla i cena benzina, i to za dva centa u Mađarskoj i po tri centa kod ostalih.
Međutim, ono što svakako ne teži vozače u Srbiji, je što je naš dizel daleko „najskupoceniji“ u regionu. A i sa poslednjim povećanjima, razlika je samo još veća jer sada se u Srbiji litar dizela toči po 1,74 evra, dok isto gorivo kod komšija košta od 1,52 evra u Sloveniji do 1,71 evro u Mađarskoj, koja ni nema administrativno ograničenje cene.
Ilustracija: 24sedam/G.M.Š.
Kada se pogleda prema najnižoj ceni u regionu, razlika je zaprepašćujuća. Vozač koji sipa 50 litara dizela u Makedoniji za pun rezervoar da manje 21 evra, odnosno 2.400 dinara, nego vozač dizelaša u Srbiji.
A cena neće nadole…
Aktuelne cene dizela svakako neće biti i one najviše ove godine, bar sudeći po tome kako se odvija situacija na svetskom tržištu nafte. Kako su ruska nafta i derivati „proterani“ iz Evrope, sada tu mnogo veću ulogu igra crno zlato sa Bliskog istoka.
A tamo vodeći bliskoistočni ali i svetski igrač, Sudijska Arabija iz petnih žila nastoji da smanjivanjem sopstvene proizvodnje podigne tražnju a time i cenu nafte na svetskoj berzi.
Sa uvođenjem dodatnog kresanja proizvodnje, na već smanjenu unutar celog OPEK-a, Saudijci su na globalno tržište izbacili u avgustu najmanje nafte u poslednje dve i po godine.
Najveći svetski izvoznik nafte dnevno izbacuje samo 5,6 miliona barela, a na tržištima Kine i SAD je zabeleženo najmanje saudijske nafte za poslednjih nekoliko godina, javio je „Blumberg“ u današnjem izveštaju.
Prema pregledu isporuka, u Kinu tako malo nije bilo izvoženo od juna 2020. godine, u SAD u poslednjih šest godina a u Japan i Južnu Koreju čak od početka praćenja podataka 2017. godine.
Smanjenje proizvodnje je najavljeno kao sigurno tokom septembra a možda i do kraja godine, do kada je i Moskva planirala svoje samostalno rezanje mimo dogovorenog u okviru OPEK+.
Sa takvim izgledima, čak i ako Kina ne popravi svoju tražnju zbog usporene ekonomije, analitičari vide naftu na 90+ dolara za barel vrlo brzo, kaže analiza konsultantske kuće Sakso.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari