
Koliko je plata potrebno za polovni automobil: Finci moraju da rade 3 meseca, a Srbi...
Istraživanje pokazalo da u Evropi mora da se izdvoji deset plata za kupovinu prosečnog polovnog automobila

Automobil, čak i polovan, danas predstavlja veliku investiciju, pa novi vlasnici moraju da štede kako bi udovoljili svojim potrebama ili željama. Iako ta štednja, naravno, ne može da bude cela plata, kompanija „KarVertikal“ je napravila poređenje koliko dugo potrošači u Evropi, uključujući i Srbiju, moraju da štede da bi kupili prosečan polovni automobil na domaćem tržištu.
Analiza tržišta polovnih automobila u 23 evropske zemlje pokazuje da je potrebno skoro 10 meseci rada kako bi se kupio prosečan polovni automobil sa prosečnom platom u nekoj zemlji. U Srbiji je taj poduhvat još zahtevniji, jer iako je ovde cena prosečenog polovnog automobila niža, zbog nižih plata potrebno je gotovo 15 meseci „štednje“ da se kupi auto.
Od 23 zemlje obuhvaćene anketom, Srbija je na trećem mestu po najdužem vremenu potrebnom za kupovinu polovnog automobila (14,7 meseci rada). Gore je jedino Portugalcima, koji za prosečan polovni auto rade čak 22,4 meseca, kao i Rumunima, sa 15,4 meseca rada.
S druge strane, Finci mogu da zarade automobil za svega 2,7 meseci rada, dok je Nemcima potrebno šest meseci, a Švajcarcima 6,1 mesec.
I u našem regionu lakše se dolazi do automobila. Mađari to mogu sa 11,2 meseca rada, a Hrvati sa 11,7 meseci.
Koliko dati za polovnjak
Ma koliko da košta polovni automobil na nekom tržištu, i ma kolika da je plata, finansijski stručnjaci imaju generalni savet - nije pametno potrošiti više od pola godišnje plate za auto.
Stabilno tržište, cene krenule naniže
Kako ističe Matas Buzelis, stručnjak za automobile iz kompanije „KarVertical“, prodaja polovnih automobila se oporavila, a tržište je sada u boljem stanju nego prošle godine. Rast prodaje novih automobila je doveo do povećanja ponude polovnih automobila sa jednim prethodnim vlasnikom, čime su kupci dobili više opcija.
– Svedoci smo stabilizacije tržišta polovnih automobila na celom kontinentu. Cene polovnih automobila kontinuirano pokazuju blagi pad, a ponuda odgovara potražnji za ovim vozilima. Razlozi zbog kojih je prodaja automobila stala konačno su nestali – ljudi više ne moraju godinama da čekaju na zamenu automobila – objašnjava Matas Buzelis iz "KarVerticala".
Ipak, kaže istraživanje, u većini ispitanih zemalja kupci automobila se ne drže ovog pravila, već se opredeljuju za skuplje modele od onih koje, realno, mogu da priušte (da kupe, ali i servisiraju).
Tako, iako je statistički prosečna plata u Srbiji 818 evra (u junu 2024.), ona realna (medijalna) jeste 634 evra. "KarVertikal" je uzeo podatke sa sajta Numbeo gde je plata procenjena na 665 evra, a prosečna cena kupljenog polovnog autombila je 9.981 evro, prema podacima veb-sajta „Polovni automobili“.
Naravno, „proseci“ su tu samo kao opšta naznaka, a konkretno, ako želite polovni „golf“ od 13.400 evra ili „audi a4“ od 23.000, morade da „uštedite“ 20, odnosno 34 mesečne plate.
Švajcarcima je, naizgle, mnogo lakše jer imaju mnogo veće plate (prosek 6.377 evra), ali treba imati u vidu da je tamo prosečna cena polovnog automobila skoro 39.000 evra. Slično je i u Austriji, sa prosekom od 28.500 evra.
Najmanje novca za automobil potroše Ukrajinci, oko 5.000 evra, a tek nešto više Letonci (7.500) i Finci (8.000). Iako su tu cene automobila više-manje približne, plate svakako nisu - u Ukrajini je 394 evra, u Letoniji iznosi 1.100 evra, a u Finskoj preko 2.900 evra.
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari