aktuelno

Veliki pad prodaje EV: Da li je splasnuo entuzijazam u Evropi ili...

13.08.2024

19:05

0

Autor: Georgi Mitev Šantek

Globalna prodaja električnih vozila beleži globalni rast zahvaljujući azijskom tržištu

Veliki pad prodaje EV: Da li je splasnuo entuzijazam u Evropi ili...
Copyright Profimedia/Pixabay

U svetu se ove godine nastavila povećala prodaja vozila „na struju“, u julu je bila za petinu veća nego pre dvanaest meseci, ali kupci ne gaje isti entuzijazam u svim delovima sveta.

I dok u Kini ne posustaju sa prelaskom na električna vozila, sa rastom od 31%, u Severnoj Americi je prodaja baterijskih (BEV) električnih automobila i onih sa elektrifikovanim hibridnim pogonom (PHEV) porasla oko 8%, dok je u Evropi u gotovo istom procentu (7,1%) pala, objavila je danas kompanija za istraživanje tržišta „Ro moušn“ (Rho Motion). U Nemačkoj, prvoj automobilskoj zemlji Starog kontinenta, pad je još drastičniji – 12%.

Od 1,35 miliona BEV i PHEV vozila prodatih u julu širom sveta, čak 880.000 je u Kini. Da stvar bude još drastičnija, prodatih plug-in hibrida u Kini povećao se međugodišnje za 70%.

Da li je ovo trenutna kriza entuzijazma Evropljana za električnim vozilima ili je stvar dugoročnija, 24sedam je pitao nekog ko je retko dobro upoznat sa globalnom situacijom u industriji - Petra Živkovića, generalnog sekretara Asocijacije automobilskih novinara Srbije.

– Ne bih rekao da je to pad entuzijazma, već se ljudi ponašaju racionalno sa svojim sve teže zarađenim novcem. Većina evropskih država, posle niza godina, sada skida subvencije za električna vozila a ona su i dalje veoma skupa. Prikočili su čak i Norvežani, koji su dizali mesečno prodaju za 10% do 20%. Svi se nadaju da će biti neki pad cena, pa odlažu prelazak „na struju“ bar na godinu dana. A gleda se i da li će Evropska komisija ostati tvrda ili će se ublažiti odluku da se od 2030. ukidaju novi automobili na unutrašnje sagorevanje – objašnjava Živković.

Hibridi procvetali

Za razliku od prodaje potpuno električnih vozila, prodaja hibridnih ide dobro i u Evropi, i to je još jedan argument o racionalnosti kupaca, naglašava Živković. Za prva četir meseca ove godine prodato ih je 330.000, i činili su 8% tržišta.

– Ljudi još nisu spremni da pređu na EV, zbog cene ali i infrastrukture, a vide da sa hibridnim vozilima mogu da značajno uštede s automobilima koji koštaju značajno manje.

Živković napominje da je želja Evropljana da kupe jeftiniji (e)automobil na dugom štapu jer im ne idu na ruku carinski rat sa Kinom ali ni „tekuće“ izmene propisa.

– Stalno se uvode novi standardi, propisi o bezbednosti, evo sada imamo kao najnoviju „crnu kutiju“, a to sve košta. To sa carinom je privremena mera, da evropska industrija dođe do daha ali Kinezi već otvaraju fabrike u EU i njihov dolazak se ne može zaustaviti – napominje naš sagovornik.

Evropa na polju e-automobila gubi bitku pre svega na polju baterija, koje su u Evropi mnogo skuplje nego što ih prave Kinezi (što zbog sirovinskih izvora, što zbog subvencija), a koje inače koštaju gotovo polovinu cene čitavog vozila.

A EU drakonske carine samo što su krenule

Evropska komisija (EK) je 12. juna obavestila kineske proizvođače električnih vozila (EV) o uvođenju dodatnih carina na njihove proizvode, zbog nelegalnih subvencija čitavog lanca proizvodnje.
Kako se navodi u saopštenju, na automobile firme „BYD“ se sada odnosi carina ukupno od 27,4%, kompanija „Gili“ mora da plati 30%, a „SAIC“ (GM) 48,1 odsto.
Do uvođenja novih tarifa su carine na uvoz kineskih električnih automobila iznosile 10 odsto, kao i sa drugih tržišta. U SAD je ova mera još drastičnija, i kineski automobili imaju posebnu taksu od 100 odsto.

– Evropski proizvođači su svesni da dolazi kineski cunami, to smo mogli da čujemo i nedavno od čelnih ljudi „Stelantisa“ i „Fijata“ na otvaranju fabrike u Kragujevcu. Oni gledaju da prežive nekako sledećih tri do pet godina, dok ne uspeju da proizvode jeftinije e-automobile, cene oko 15.000 evra, kao što to sad mogu Kinezi – kaže Živković.

A Kinezi, kojima je carinama podignut „evropski zid“ za same automobile, već uveliko sprovode „plan B“. Već imaju pozamašnu bazu za automobile i baterije u Mađarskoj (BYD, CATL...), a sada i sa italijanskom vladom pregovaraju o otvaranju fabrike automobila (Dongfeng Motor), koja bi trebalo da proizvodi 100.000 e-automobila godišnje ali koji bi morali da imaju bar 45% domaćih (italijanskih) delova.

 

 

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike