
Veliki pad prodaje EV: Da li je splasnuo entuzijazam u Evropi ili...
Globalna prodaja električnih vozila beleži globalni rast zahvaljujući azijskom tržištu

U svetu se ove godine nastavila povećala prodaja vozila „na struju“, u julu je bila za petinu veća nego pre dvanaest meseci, ali kupci ne gaje isti entuzijazam u svim delovima sveta.
I dok u Kini ne posustaju sa prelaskom na električna vozila, sa rastom od 31%, u Severnoj Americi je prodaja baterijskih (BEV) električnih automobila i onih sa elektrifikovanim hibridnim pogonom (PHEV) porasla oko 8%, dok je u Evropi u gotovo istom procentu (7,1%) pala, objavila je danas kompanija za istraživanje tržišta „Ro moušn“ (Rho Motion). U Nemačkoj, prvoj automobilskoj zemlji Starog kontinenta, pad je još drastičniji – 12%.
Od 1,35 miliona BEV i PHEV vozila prodatih u julu širom sveta, čak 880.000 je u Kini. Da stvar bude još drastičnija, prodatih plug-in hibrida u Kini povećao se međugodišnje za 70%.
Da li je ovo trenutna kriza entuzijazma Evropljana za električnim vozilima ili je stvar dugoročnija, 24sedam je pitao nekog ko je retko dobro upoznat sa globalnom situacijom u industriji - Petra Živkovića, generalnog sekretara Asocijacije automobilskih novinara Srbije.
Pročitajte još:
– Ne bih rekao da je to pad entuzijazma, već se ljudi ponašaju racionalno sa svojim sve teže zarađenim novcem. Većina evropskih država, posle niza godina, sada skida subvencije za električna vozila a ona su i dalje veoma skupa. Prikočili su čak i Norvežani, koji su dizali mesečno prodaju za 10% do 20%. Svi se nadaju da će biti neki pad cena, pa odlažu prelazak „na struju“ bar na godinu dana. A gleda se i da li će Evropska komisija ostati tvrda ili će se ublažiti odluku da se od 2030. ukidaju novi automobili na unutrašnje sagorevanje – objašnjava Živković.
Hibridi procvetali
Za razliku od prodaje potpuno električnih vozila, prodaja hibridnih ide dobro i u Evropi, i to je još jedan argument o racionalnosti kupaca, naglašava Živković. Za prva četir meseca ove godine prodato ih je 330.000, i činili su 8% tržišta.
Živković napominje da je želja Evropljana da kupe jeftiniji (e)automobil na dugom štapu jer im ne idu na ruku carinski rat sa Kinom ali ni „tekuće“ izmene propisa.
– Stalno se uvode novi standardi, propisi o bezbednosti, evo sada imamo kao najnoviju „crnu kutiju“, a to sve košta. To sa carinom je privremena mera, da evropska industrija dođe do daha ali Kinezi već otvaraju fabrike u EU i njihov dolazak se ne može zaustaviti – napominje naš sagovornik.
Evropa na polju e-automobila gubi bitku pre svega na polju baterija, koje su u Evropi mnogo skuplje nego što ih prave Kinezi (što zbog sirovinskih izvora, što zbog subvencija), a koje inače koštaju gotovo polovinu cene čitavog vozila.
A EU drakonske carine samo što su krenule
Evropska komisija (EK) je 12. juna obavestila kineske proizvođače električnih vozila (EV) o uvođenju dodatnih carina na njihove proizvode, zbog nelegalnih subvencija čitavog lanca proizvodnje.
Kako se navodi u saopštenju, na automobile firme „BYD“ se sada odnosi carina ukupno od 27,4%, kompanija „Gili“ mora da plati 30%, a „SAIC“ (GM) 48,1 odsto.
Do uvođenja novih tarifa su carine na uvoz kineskih električnih automobila iznosile 10 odsto, kao i sa drugih tržišta. U SAD je ova mera još drastičnija, i kineski automobili imaju posebnu taksu od 100 odsto.
– Evropski proizvođači su svesni da dolazi kineski cunami, to smo mogli da čujemo i nedavno od čelnih ljudi „Stelantisa“ i „Fijata“ na otvaranju fabrike u Kragujevcu. Oni gledaju da prežive nekako sledećih tri do pet godina, dok ne uspeju da proizvode jeftinije e-automobile, cene oko 15.000 evra, kao što to sad mogu Kinezi – kaže Živković.
A Kinezi, kojima je carinama podignut „evropski zid“ za same automobile, već uveliko sprovode „plan B“. Već imaju pozamašnu bazu za automobile i baterije u Mađarskoj (BYD, CATL...), a sada i sa italijanskom vladom pregovaraju o otvaranju fabrike automobila (Dongfeng Motor), koja bi trebalo da proizvodi 100.000 e-automobila godišnje ali koji bi morali da imaju bar 45% domaćih (italijanskih) delova.
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari